s0ppen Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 (endret) En kamerat av meg skal kjøpe nytt hovedkort og CPU, og hvis han kjøper en rambrikke som er raskere enn hva hovedkortet kan klare, har det noe å si? Kjører ikke bare hovedkortet på den frekvensen som den tåler? ALTSÅ: Jeg kjøper en Corsair TWINX1024-3700 ramrikke, men Hovedkortet støtter bare 3200 (400mhz). Kjører ikke bare den brikka på 400mhz siden hovedkortet ikke tåler mere, og allt fungerer fint? Endret 5. desember 2003 av s0ppen Lenke til kommentar
TAS Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Vet lite om det,men det er jo en grunn til att det blir satt ram hastigheter på hovedkort,kan gå,men jeg tror ikke det,men i såfall kan det jo kanskje bli veldig ustabilt,men det er ikke sikkert att maskinen starter engang heller. Lenke til kommentar
JuZt3r Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Er det ikke liksegodt å bare kjøpe en ram brikke som hovedkortet støtter da? Sikkert billigere også Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Normalt ikke noe problem å kjøre en PC3700 brikke på PC3200 hastighet. Lenke til kommentar
TAS Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Det kan være så,men da detter vel hastigheten på ramèn ned til 3200 også da?da er vel hvitsen borte?Er vel ikke nødvendig å oppsøke problemer? Lenke til kommentar
The Silencer Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Såvidt jeg har forstått det etter å selv ha spurt om tilsvarende spørsmål, så vil RAM'en settes ned til å tilsvarende hastighet som om du skulle ha hatt en PC3200 modul. At en RAM brikke er PC3700 betyr bare at den er spesifisert for å kjøre med den hastigheten. [ikke skyld på meg hvis dette er vranglære... ] Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Det kan være så,men da detter vel hastigheten på ramèn ned til 3200 også da?da er vel hvitsen borte?Er vel ikke nødvendig å oppsøke problemer? Det er riktig at man da ikke kjører RAM'en på full hastighet. Men at man oppsøker problemer kan jeg ikke se. Det kan likegodt oppstå problemer med PC3200-brikker. Hva folk gjør med pengene sine, bryr meg ikke særlig, men det kan tenkes at han planlegger å overklokke i fremtiden. Lenke til kommentar
TAS Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Samme for meg også hva han bruker pengene på.Men er det noen som kan si med 100% sikkerhet att han ikke vil få problemer med den type ram på det hovedkort? Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Samme for meg også hva han bruker pengene på.Men er det noen som kan si med 100% sikkerhet att han ikke vil få problemer med den type ram på det hovedkort? Vel.. Når det gjelder RAM og hovedkort kan man aldri være 100% sikker. Ting kan nesten alltid lage problemer. Ikke alltid så godt å si hvorfor det blir problemer heller. Men, antageligvis (som påpeket tidligere i tråden) skal det gå fint.. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Samme for meg også hva han bruker pengene på.Men er det noen som kan si med 100% sikkerhet att han ikke vil få problemer med den type ram på det hovedkort? Ingen kan gi 100% garanti om at en PC3200-modul fungerer heller. Tror du at alle PC3200-moduler er testet på alle hovedkort før de sendes ut på markedet? Det er ingen som kan gi 100% garanti om at noen som helst komponent fungerer sammen med en annen uten å teste. Denne typen komponenter er normalt bakoverkompatible, og vil dermed normalt fungere. Tror du vil ha nytte av å lese disse to trådene: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=131819 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=166471 Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 TAS Skrevet 05/12/2003 : 07:36 Samme for meg også hva han bruker pengene på.Men er det noen som kan si med 100% sikkerhet att han ikke vil få problemer med den type ram på det hovedkort? Jeg kan si deg med 100% sikkerhet at det ikke er større sannsynlighet for at han får problemer med 3700 enn med 3200. Eneste grunnen han måtte ha for å kjøpe pc3700 istedet for pc3200 er om han skal overklokke. Men samtidig lurer jeg på om man får mer aggressive timinginnstillinger med en pc3700 brikker kjørt på 400MHz i forhold til en pc3200 brikke på 400MHz. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Det er ingen "fare" å kjøre PC3700-minne på et hovedkort med støtte for 400MHz-bus. Som nevnt kan ingen garantere det - ikke produsenten heller. Fordelen er jo at man i utgangspunktet har mye større potensiale for overklokking med PC3700-minne. Hva slags hovedkort/prosessor er det snakk om? AMD/Intel? Lenke til kommentar
knokle_85 Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Som et eksempel kjører jeg med pc3200 moduler på et hovedkort som støtter max 2100...... Lenke til kommentar
TAS Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Samme for meg også hva han bruker pengene på.Men er det noen som kan si med 100% sikkerhet att han ikke vil få problemer med den type ram på det hovedkort? Ingen kan gi 100% garanti om at en PC3200-modul fungerer heller. Tror du at alle PC3200-moduler er testet på alle hovedkort før de sendes ut på markedet? Det er ingen som kan gi 100% garanti om at noen som helst komponent fungerer sammen med en annen uten å teste. Denne typen komponenter er normalt bakoverkompatible, og vil dermed normalt fungere. Tror du vil ha nytte av å lese disse to trådene: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=131819 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=166471 Vet bare det att jeg har kingston ram 3200 ,gikk på hjemmesiden deres,fant hovedkortet mitt,så der hva hovedkortet mitt støtter.da er du vel ganske sikker på att du ikke vill få noen inkompabillitets problemer med rammen?. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Vet bare det att jeg har kingston ram 3200 ,gikk på hjemmesiden deres,fant hovedkortet mitt,så der hva hovedkortet mitt støtter.da er du vel ganske sikker på att du ikke vill få noen inkompabillitets problemer med rammen?. Hva har det med å bruke PC3700 vs. PC3200 minne av andre merker å gjøre? Hvis Kingston har testet sitt PC3200 minne på hovedkortet du har, så er du ganske sikker. Men det betyr ikke at andre typer minne er usikre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå