AnonymDiskusjon Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 I familien min er det ingen som er direkte slanke. Mor og far er overvektige, men for eksempel pappa er en arbeidskar som egentlig bare har ekstra på magen. Han er kun rund rundt magen, ellers ser jo han helt normal ut i mine øyne. Typisk pappakropp? Mor er overvektig men prøver å gå ned i vekt. Og det ser ut som hun klarer det. :-) Min lillebror er overvektig men min eldste bror er faktisk ikke overvektig. Han strakk seg veldig i tenårene, og ble en slank og "stram" kar og har vært det siden. Han trener ikke, ingen i familien min trener. Mor går turer osv men ingen trening. Heller ikke søskenbarn, onkler eller tanter trener og nesten alle er overvektige. Av 30+ søskenbarn (stor slekt) er det vell 4 som er slanke. Hun ene driver med hest, tre andre spiller fotball. Så jeg lurer litt på om det genetisk er umulig for meg å få en stram kropp. Da tenker jeg slik som dette: http://previews.123rf.com/images/vukvuk/vukvuk0907/vukvuk090700001/5133954-slim-tight-womans-body-in-sport-wear-studio-shot-Stock-Photo-body-woman-perfect.jpgSyns det er så vanvittig pent. Jeg har begynt å trene, men jeg trener kun hjemme pga jeg ikke klarer å trene på studio. Jeg begynner å kaldsvette, totalt tankekaos og jeg klarer ikke slutte å tenke på hva andre tenker. Folk sier jo at på studio så har folk nok med å tenke på seg selv, men syns da det er merkelig at alle de andre slanke og veltrente jentene ser på meg og flirer av meg. :-( Jeg har vært der to ganger og jeg nekter egentlig å gå inn igjen. Jeg har en fortid med mobbing og jeg fikk ganske heftige flashbacks til det. Heldigvis har jeg en del utstyr hjemme, så jeg får trent litt med vekter, men ikke kjempe tunge vekter. Ingen hemmelighet at jeg sliter med utrolig dårlig selvtillit. Jeg har vært lubben hele livet, jeg var veldig tynn som barn men gikk opp i vekt når jeg var 10-11 år. Så ble jeg tynn igjen fordi jeg strakk meg i høyden, men la på meg igjen. Fra jeg var 17 til jeg var 19 år var jeg slank, men mistenker at det er pga jeg røkte mye hasj i den perioden. For rett etter jeg sluttet å røyke hasj la jeg på meg igjen. Her snakker vi 15 kg forskjell. Jeg veide vell 60 kg på det laveste, men jeg kan ikke huske selv at jeg syntes jeg var tynn selv om alle andre kommenterte at jeg var blitt tynn. Hva må jeg gjøre for å få en tynn og stram kropp? Jeg prøvde å finne et bilde som ligner på min fasong: https://pbs.twimg.com/media/BhSA9QHCAAAfiDE.jpgKroppen hennes var merkbart finere enn min, men fasongen er det samme. Jeg har litt ekstra fett nederst på magen, og jeg har ganske kraftige lår. Jeg har derimot litt større armer enn henne. Midjen min er relativt smal og jeg har brede og høye hofter, noe som er veldig irriterende.. Til og med når jeg veide 60 kg brukte jeg ikke mindre enn 32 i vidde på bukser. Jeg har også pupper men regner med de blir mye mindre når jeg blir tynnere. Noen som har tips? Er så lei av å ikke trives i kroppen min. Jeg har lyst til å være fin for meg selv, men også for kjæresten min. Jeg er forresten 172 høy og veier rundt 78 kg, veide 82 kg for en stund siden men har gått ned litt nå når jeg har lagt om livsstilen min, og vekten er definitivt på vei ned. Målet er 65 kg, deretter 60 kg og så 55 kg. Anonymous poster hash: 74fba...d07 Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 (endret) Ned i fettprosent. Kardio/vekter, og ligge i kcal underskudd er vel eneste som hjelper skulle eg tro.Og om du KAN se slik ut? Såklart kan du det. Endret 10. mai 2017 av IcedInsanity 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2017 Ned i fettprosent. Kardio/vekter, og ligge i kcal underskudd er vel eneste som hjelper skulle eg tro. Og om du KAN se slik ut? Såklart kan du det. Ok. Jeg har prøvd å telle kalorier med Lifesum, men syns det ble umåtelig avansert når jeg for eksempel laget en suppe fra bunnen av og lagde proteinrundstykker ved siden av. Jeg fikk aldri nøyaktig måling av kalorier på en måte, og siden jeg er en liten kontrollfreak og perfeksjonist så ble det mer et ork å telle enn oversiktlig. Men for eksempel i løpet av en dag spiser jeg: Frokost: 60 g havregrøt kokt på 1 dl skummet melk og 1 dl vann, med et lite smørøye på 6 gram (ekte meierismør) og kanel og sukrin+ (alltid dette til frokost, er så godt og metter kjempe lenge, bruker store gryn og ikke lettkokte gryn) Lunsj: En fullkornswraps med kylling og grønnsaker, varierer hva jeg har i, smører lefsen med et veldig tynt lag philadelphiaost med smak Middag: Det som blir, men liten porsjon. Kan være alt ifra fiskesuppe til stekt kylling med ris og grønnsaker. Er veldig glad i supper, og til det så spiser jeg ett proteinrundstykke (oppskrift fra Linda Stuhaug) Mellommåltid: Noe frukt eller grønnsaker, spiser ProPud etter trening Drikker mye vann. Trenger så langt 3 dager i uken. Begynte for tre uker siden. Blir 30-40 minutter trening de dagene jeg trener. Anonymous poster hash: 74fba...d07 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2017 Det ble litt feil.. 60 g store havregryn kokt på 1 dl skummet melk og 1 dl vann skal det være. Anonymous poster hash: 74fba...d07 Lenke til kommentar
ak2010 Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 (endret) Se denne: https://www.youtube.com/watch?v=bTx1R65CU0c That Sugar Movie Hvis du kutter ut sukker i en mnd vil du føle deg bedre og rase i vekt. ..men det du snakker om her er en livstilsendring, så vær klar over at det er en stor omstilling, ihvertfall med sukkeret. Men vitenskapen begynner å innse hvor skadelig og fetende sukker egentlig er. Så jo raskere du kommer av det jo bedre. Og det er sukker gjemt i veldig mye "sunne" ting. Derfor dokumentaren er så bra å se Vil også anbefale Freelethics, en app for de som vil trene for seg selv. Lykke til. Endret 10. mai 2017 av ak2010 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2017 Se denne: https://www.youtube.com/watch?v=bTx1R65CU0c That Sugar Movie Hvis du kutter ut sukker i en mnd vil du føle deg bedre og rase i vekt. ..men det du snakker om her er en livstilsendring, så vær klar over at det er en stor omstilling, ihvertfall med sukkeret. Men vitenskapen begynner å innse hvor skadelig og fetende sukker egentlig er. Så jo raskere du kommer av det jo bedre. Og det er sukker gjemt i veldig mye "sunne" ting. Derfor dokumentaren er så bra å se Vil også anbefale Freelethics, en app for de som vil trene for seg selv. Lykke til. Men hvordan blir det med sukker i frukt og lignende? På havregrøten bruker jeg sukrin+ i stedet for sukker, og jeg syns ikke kostholdet mitt inneholder noe særlig sukker når man ser bort fra frukten jeg noen ganger spiser. Kan være druer, ananas, appelsin er jeg veldig glad i osv. Så bruker jo løk og lignende i mat, men googlet og ser at løk inneholder visst sukker også.. Anonymous poster hash: 74fba...d07 Lenke til kommentar
blured Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 (endret) Om du ikke har sagt opp treningsabonnementet, så hadde jeg prøvd ut spinning. Sett deg på en av syklene på bakerste rad. All oppmerksomhet er rettet fremover mot instruktøren, ofte så er lyset dempet, og musikken en så intens at det burde distrahere vekk all form for nervøsitet for at andre ser på deg. Så kan du på dager der det er rolig, kanskje bevege deg til andre deler av treningsstudioet, slik at du får jobbet med dette å ikke bry deg om hva andre mener om deg. Av egen erfaring vet jeg at det er ganske vanskelig å oppnå høy nok intensitet når man bare trener hjemme. Utstyret man har er heller ikke i nærheten av det et treningssenter kan tilby, med mindre man investerer titusener av kroner. Så vil anbefale deg å begynne å jogge (+ enkle vektøvelser når du kommer inn igjen). Det er vel knapt noen annen aktivitet (langrenn?) som forbrenner like mye. Fallgruven er riktignok at folk starter litt for hardt ut, og mister motivasjonen. Det er bedre å tenke langsiktig, som i dette 52-ukers programmet. Når det kommer til kaloritelling, så er det ikke så viktig å vite på kalorien hvor mye du får i deg. Ta det litt omtrentlig, også sørger du heller for å alltid runde opp for å kompensere. Jogger/trener du tre-fire ganger per uke og spiser sunt, men ikke går ned i vekt, så er det en klar indikasjon på at du spiser for mye, ikke at du trener for lite, og du må da bare sørge for å kutte mat/kaloriinntaket ytterligere. Endret 10. mai 2017 av blured Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 (endret) Å spise frukt istadenfor snop er eit godt tiltak. Det er bektrakteleg mindre kcal i frukt(f.eks druer) pr 100g enn i dei fleste andre matvarer. Druesukker bli gjerne omgjort til energi, ift raffinert sukker som blir omgjort til feitt. Å bjynde knallhardt ut er ingen god ide, ta deg tid, les om kosthald å skaff deg kunnskap og bjynd i det små. Som sagt er dette ei livsstilendring, kutt ut snop, brus og mest muleg alkohol. Er fullt klar over at ikkje alle har like enkelt for å gå ned, men slett ikkje umuleg. Har ein kollega som klagar over at han ikkje "kan" gå ned pga gener å div. Vanskeleg å ta slike alvorleg når han trykker i seg is, mat og sukker. Han trur f.eks at sida is(-krem) ikkje er feitande fordi kroppen brukar meir energi på å varme den opp... Kan legge til at frukt og grønsaker er absolutt ikkje grunnen til at man går opp i vekt, har til dags dato ikkje sedd en overvektig vegetarianer. Endret 10. mai 2017 av Daxt3r Lenke til kommentar
Canto34 Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 (endret) Om du ikke har sagt opp treningsabonnementet, så hadde jeg prøvd ut spinning. Sett deg på en av syklene på bakerste rad......... Å spise frukt istadenfor snop er eit godt tiltak. Det er bektrakteleg mindre kcal i frukt(f.eks druer) pr 100g enn i dei fleste andre matvarer. Druesukker bli gjerne omgjort til energi, ift raffinert sukker som blir omgjort til feitt. Å bjynde knallhardt ut er ingen god ide, ta deg tid, les om kosthald å skaff deg kunnskap og bjynd i det små. Som sagt er dette ei livsstilendring, kutt ut snop, brus og mest muleg alkohol. Er fullt klar over at ikkje alle har like enkelt for å gå ned, men slett ikkje umuleg. Har ein kollega som klagar over at han ikkje "kan" gå ned pga gener å div. Vanskeleg å ta slike alvorleg når han trykker i seg is, mat og sukker. Han trur f.eks at sida is(-krem) ikkje er feitande fordi kroppen brukar meir energi på å varme den opp... Kan legge til at frukt og grønsaker er absolutt ikkje grunnen til at man går opp i vekt, har til dags dato ikkje sedd en overvektig vegetarianer. Huff, mistet min mulighet til å være anonym når tråden ble flyttet. =( Men men... Godt mulig jeg ikke får oppnådd høy nok intensitet, selv om jeg syns selv at det blir rimelig heftig. Nå har jeg trent mandag, tirsdag og i dag, og jeg har planer om å trene i morgen også. Jeg svetter godt og kjenner det i kroppen at jeg har trent. Jeg bruker Fitnessblender, om dere er kjent med dem. Et par som lager treningsvideoer for folk som vil trene hjemme. Syns de er veldig nyttige, og greie å bruke inntil jeg tør å dra på treningsstudio. =) Skal ta ideen om spinning til ettertanke. Å jogge har jeg også lyst til og har vage planer om å begynne med det, må bare tørre først. Å spise frukt i stedet for snop tror jeg også selv er et godt tiltak, men jeg leser mange steder at frukt kan være minst like ille og at sukkeret er like skadelig som vanlig sukker i godteri. Blir gal av å lese alle tipsene og rådene der ute. =( Men at druesukker blir omgjort til energi gir mening, ble glad for å høre det nå! Druer er jeg veldig glad i, og jeg liker ananas, appelsin, mango, granateple, diverse bær.. Er ikke så glad i frukter som eple, banan, pære osv, blir faktisk dårlig/oppblåst/kvalm av det. De andre fruktene derimot er det null prob å spise. Alkohol drikker jeg bare 2 uker i året, og det er når jeg er i syden. Da blir det drinker og diverse hver dag.. Og på nyttårsaften blir det en del hvitvin. Slik har det vært hvert år i 4-5 år nå. =) Sukkerbrus drikker jeg ikke, kun pepsi max. Siden jeg drikker så mye vann så blir det som oftest bare 1 eller 2 glass pepsi max for dag. Føler jeg har begynt i det små allerede med kosten og treningen, og etterhvert skal jeg nok se om jeg klarer å ta meg noen løpeturer. =) Jeg tror ikke det er umulig å gå ned heller, men har liksom vært skeptisk til om jeg kan få en så stram og flott kropp som jeg kunne tenke meg.. Men tenker jeg må smøre meg med god tålmodighet og jobbe hardt. Tusen takk for svarene deres. =) Jeg flytter forresten om 5 måneder, så da kan det hende jeg våger å prøve meg på nytt treningsstudio, kanskje få time med en PT. Ny by, nytt miljø og nye muligheter. Håper bare jeg er modig nok til det.. Endret 10. mai 2017 av Canto34 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 (endret) Å spise frukt istadenfor snop er eit godt tiltak. Det er bektrakteleg mindre kcal i frukt(f.eks druer) pr 100g enn i dei fleste andre matvarer. Druesukker bli gjerne omgjort til energi, ift raffinert sukker som blir omgjort til feitt. Kvar har du det frå? Det er ingen forskjell på fruktsukker og raffinert sukker. Grunnen til at fruktsukker blir lagt fram som "sunnare" er at du normalt får det gjennom frukt og grønt, der du samtidig får i det vitamin, mineral osv. I tillegg er det gjerne mindre fruktsukker i frukt enn tilsatt sukker i ferdigprodukt. Skal ein sjå på sukkerinnhald, så må ein sjå på totalen. Mange juiceprodukt har store mengder sukker, sjølv om det ikkje er tilsett noko som helst. Det er kaloribalansen som avgjer om energi blir lagra som feitt eller ikkje, ikkje enkeltelement. Du forbrenn sukker og fruktsukker like godt. Har du eit kalorioverskot som følgje av mykje fruktsukker så vil overskotet bli lagra som feitt, akkurat som ved raffinert sukker, feitt, protein, anna karbohydrat osv. Å redusere på raffinert sukker er bra (men ikkje erstatt større mengder brus ol. med juice, då er du like langt). Til trådstartar: Det viktigaste å ha kontroll på er kosthaldet. Får du det til å fungere med eit kaloriunderskot så vil du gå ned i vekt sjølv utan noko trening. Trening er sjølvsagt positivt, men om alt fokus ligg på trening og kosthaldet blir oversett, så er det ikkje sikkert du får resultat. Ein fordel med å trene er at du kan halde eit matinntak som er mykje likt det du har frå før av. Det er derimot viktig å passe på at du ikkje aukar det. Trening brukar energi og kroppen vil helst fylle på litt ekstra sidan den ikkje vil gå ned i vekt. Ei banan og noko energi/proteindrikk etter trening er nok til at vinninga går opp i spinninga. Endret 10. mai 2017 av Zeph 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå