Gå til innhold

Ny data og skjerm for maks 22k

Anbefalte innlegg

Hei!

Det har seg slik at etter nesten 6 og et halvt år med min datamskin, så begynner den å dra på åra.

Datamaskinen er som følger:

- i5-2500k

- MSI GTX 570

- Corsair HX850W

- Samsung evo 256gb

- 1tb samsung hdd

- MSI-p67a-gd65

Jeg har sett etter mange deler, og har hørt at intel kommer med noe nytt senere i år ved navnet Coffee lake. Det har seg slik at sommeren kommer opp og da har jeg endelig masse tid til å spille litt på datamskinen. Det er mange spill der ute som jeg har lyst til å prøve, bl.a witcher 3, skyrim med grafikkmods, bf4, overwatch osv.

Jeg er ikke tålmodig nok til å vente på volta (neste generasjon GPUer) og jeg har veldig lyst til å få brukt denne eventuelt nye datamaskinen i sommer når jeg endelig har masse fritid etter et langt og tungt studieår. Det jeg tenkte på var å skaffe noen deler i første omgang, og så oppgradere hovedkort og cpu når coffee lake kommer, som mest sansynnlig blir over sommeren/høsten.

Har sett på dette:

- NZXT s340 elite

- Nvidia GTX 1080 asus strix (eventuelt et annet litt billigere alternativ av gtx 1080, si ifra hvis dere har anbefalinger!)

- NZXT x62 kraken kjøler (har enda ikke overklokka i5-2500k, så skaffer denne over en luftkjøler pga utseendet. Sorry.)

- Asus pg279q (Er klar over kvalitetskontroll er svært dårlig osv, men med de gode returordningene vi har her i Norge så får jeg bare utnytte dette. Kom også med andre anbefalinger hvis det kommer noen flere IPS høyfrekvente skjermer i nærmeste framtid.)

- Corsair vengeance DDR4 25600/3200MHz eller Corsair dominator DDR4 25600/3200MHZ. Sett litt på RAM, og går for 16gb. Har hørt at i nyeste spill kan man få alt fra 3-10% økning av FPS hvis man har RAM med høy hastigheter. Har dermed sett på disse to fra Corsair. Innrømmer at dominator frister siden de ser veldig bra ut. Det er 500NOK forskjell, noe jeg kan leve med. Men hvis det er helt idiotisk å kjøpe så kjapp RAM, så vil jeg være åpen for mulighet til å gå ned. Er som sagt veldig lenge siden jeg har suttet meg inn i denne komponentverdenen. I 2011 hadde ikke hastighet noe særlig å si, dog.

- Oppgradere CPU og HK når Coffee lake kommer til høsten. (Bør jeg vente med RAM-oppgradering da, regner jeg med?)

Jeg lurer også på om en overklokket i5-2500k vil flaskehalse en eventuel gtx 1080 veldig mye? Og isåfall, hvor stor klokk bør jeg gå for å minimalisere flaskehelasingen av prosessoren? Bør jeg bare vente helt til coffee lake kommer ut og kjøpe alt da?

Angående RAM: Sitter på et par 2x4gb corsair vengeance 1600MHz. Har hørt at Sandy Bridge ikke støtter over 2133MHz, så kanskje jeg bare bør overklokke min RAM i første omgang, og gå for HK, CPU og ram når Coffee Lake kommer?

Ble litt rotete post, men håper dere kan komme med innspill/tanker om hvordan min plan for oppgradering av datamskin er. Er åpen for alle innspill!

På forhånd, takk!

Endret av clarke133
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville heller gått for Dell 27" LED G-Sync S2716DG skjermen.

Ang 2500k bottleneck spørsmålet så finner du vel svar her. Jeg hadde personelig solgt hele den eldre riggen, også kjøpt alt nytt. Mest value per performance er 3000MHz, LTT har vel nylig komt ut en film ang dette. Gi meg ett hint om du trenger hjelp til å bygge.

Endret av Noxz
Lenke til kommentar

Ville heller gått for Dell 27" LED G-Sync S2716DG skjermen.

Ang 2500k bottleneck spørsmålet så finner du vel svar her. Jeg hadde personelig solgt hele den eldre riggen, også kjøpt alt nytt. Mest value per performance er 3000MHz, LTT har vel nylig komt ut en film ang dette. Gi meg ett hint om du trenger hjelp til å bygge.

Hvor mye kan jeg satse på å få for min gamle rig? Hadde tenkt å nemlig ta vare på harddiskene, og bruke de på nytt. Er PSUen så gammel at det ikke er noe å bruke? Den er jo god kvalitet fra et beryktet merke. Er jo et par tusenlapper å spare ved å beholde PSU og harddisker.

Angående skjerm; har sett på den dell'en, men den er jo TN-panel. Er som sagt en av de beste TN panelene der ute, men etter å ha jobbet på IPS kan jeg nesten ikke gå tilbake.. Kommer vel til å gå for 3000MHz ram, men vil mitt hovedkort og i5-2500k kunne kjøre disse på 3000MHz?

Bare kom med innspil hva du tenker, fordi jeg har ikke særlig mye peiling mtp at jeg ikke har rørt noen datadeler på nesten 7 år. :)

Endret av clarke133
Lenke til kommentar

Kommer vel til å gå for 3000MHz ram, men vil mitt hovedkort og i5-2500k kunne kjøre disse på 3000MHz?

Bare kom med innspil hva du tenker, fordi jeg har ikke særlig mye peiling mtp at jeg ikke har rørt noen datadeler på nesten 7 år. :)

Ditt hovedkort støtter bare DDR3 minne, så nei du kan ikke putte i 3000 Mhz DDR4 brikker. Du får bedre RAM brikker enn Dominator brikkene til Corsair. G.Skill har best utvalg. Fåes kjøpt hos proshop.no

Skal du bygge PC nå, så er jo AMD Ryzen 1600X et greit valg.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Kommer vel til å gå for 3000MHz ram, men vil mitt hovedkort og i5-2500k kunne kjøre disse på 3000MHz?

Ditt hovedkort støtter bare DDR3 minne, så nei du kan ikke putte i 3000 Mhz DDR4 brikker. Du får bedre RAM brikker enn Dominator brikkene til Corsair. G.Skill har best utvalg. Fåes kjøpt hos proshop.no

Skal du bygge PC nå, så er jo AMD Ryzen 1600X et greit valg.

Ja, men tenkte å oppgradere HK/cpu/ram til coffee lake kommer ut for å se hvordan de yter. Hvilke G.skill bør jeg gå for da?

Lenke til kommentar

Ja, men tenkte å oppgradere HK/cpu/ram til coffee lake kommer ut for å se hvordan de yter. Hvilke G.skill bør jeg gå for da?

Hvis du skal uansett vente til Coffee Lake kommer, så kan du like gjerne kjøpe RAM brikkene da. Disse eller disse brikkene er bra.

Ja tror jeg venter med CPU til coffee lake. Har hørt rykter om at det skal lansere ila tidlig høst.

Lenke til kommentar

Hvis det er hovedsaklig gaming du skal bruke pc bør du vurdere denne  http://www.komplett.no/product/898769/gaming/skjerm-tilbehoer/skjermer/asus-27-led-g-sync-rog-swift-pg278qr

Jeg gikk fra Asus Rog Swift PG279Q til Asus Rog Swift PG278QR og i FPS spill var det en stor forbedring, fargene og innstillingen ut av boxen på denne er ganske bra.

Har tuklet noe med innstillingene, men gått tilbake til standard innstillinger og brukt litt tid på og kalibrere skjermen med windows og funnet at da og skifte mellom forskjellige modus med skjermens joystikk er den beste løsningen,. tror nok jeg må bruke kalibrerings utstyr om jeg skal få e bedre resultat.

Har hatt forgjengeren til denne , og som nevnt PG279Q, samt Acer sine tilsvarende skjermer i både TN og IPS versjonene(opp til 2 stk av hver av disse) og jeg opplever at til gaming er PG278QR totalt overlegen de andre skjermene.

Til annet bruk fungere denne skjermen meget bra, gjelder bare og velge rett modus til spesifikk bruk(gjort på et øyeblikk)

I forhold til skjermen du har sett på så sparer du noen kroner eventuelt kan brukes på oppgradere annen hardware.

Har du brukt PG278QR skjerm til gaming tror jeg det blir vanskelig og gå tilbake til en IPS skjerm for dette.

Jeg har brukt denne skjermen sammen med EVGA GTX 1080 FTW Hybrid og da hatt mellom 140 og 180 FPS BF1 (ikke settings på max, men funnet et punkt hvor bildet ikke synes bedre , men mister FPS ved høyere settings og da kunnet bruke skjermen uten og aktivere G-sync som gjør at skjermen føles mer responsive og bilde kvalitet er upåklagelig)

Har du ikke spesifikt behov for en IPS skjerm er jeg ikke i tvil hva du bør gjøre, dessverre finnes det få tester av PG278QR, man referer til forgjengeren PG278Q  for kvalitet og settings og det blir helt feil fordi denne skjermen er i en helt annen liga, mye mer naturlig og sammenligne med PG279Q, skal man hente info om settings fra nettet bør man se på settings til PG279Q og ikke PG278Q

Er fristet til og skaffe meg 2 til PG278QR, dog betalte jeg mindre enn hva de skal ha nå, fikk den for 5.340,- etter komplett hatt brukt en del av disse på et event.

Har du sett denne tråden av Gabri3L om skjermer: 

FAQ: Hva er VSync/G-Sync/Freesync/Adaptive sync/jegvetikkehvasync, osv. og trenger jeg det?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1734469&do=findComment&comment=23391579

samt

http://www.tftcentral.co.uk/reviews.htm

Edit: Den eneste skjermen som har hatt god bilde kvalitet ved 165Hz er PG278QR. De andre skjermene nevnt her var i bruk sammen med 2 x 980 Ti i SLi(vet ikke om det kan påvirke kvaliteten på 165hz), PG279Q ble brukt med både hybrid kortet og 980 Ti SLi. PG278QR kun med Hybrid kortet

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Jeg gikk fra Asus Rog Swift PG279Q til Asus Rog Swift PG278QR og i FPS spill var det en stor forbedring

Jeg har PG279Q skjermen, og fps spill flyter upåklagelig her. Men kanskje du er en pro CS spiller og hver minste ms lavere responstid du kan få er noe du legger merke til...hva vet jeg. Man skal ha store krav for å se forskjellen tror jeg...

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra Asus Rog Swift PG279Q til Asus Rog Swift PG278QR og i FPS spill var det en stor forbedring

Jeg har PG279Q skjermen, og fps spill flyter upåklagelig her. Men kanskje du er en pro CS spiller og hver minste ms lavere responstid du kan få er noe du legger merke til...hva vet jeg. Man skal ha store krav for å se forskjellen tror jeg...

59  år gammel pro CS:GO  spiller hadde vært noe det  :hmm:, kanskje det er heller slik jeg trenger all den "hjelpen" jeg kan få.

Spiller ikke CS:GO men hender litt Warface, nesten umidelbart etter bytte til PG278QR fikk jeg tilbake resultater som for ca 2 år siden.

Betroz har du prøvd PG278QR til FPS spilling? 

Lenke til kommentar

Betroz har du prøvd PG278QR til FPS spilling? 

Nei, jeg har jo ikke det. Min påstand kommer av min erfaring med PG279Q, samt hva folk som har testet slike skjermer har sagt. Forskjellen er nok størst når man går fra en 60 Hz skjerm til en med 144/165Hz. PG279Q skal jo ikke akkurat ha dårlig inputlag den heller da. Jeg personlig vil bare ha den gode innsynsvinkelen og fargene til en IPS skjerm. De gangene jeg spiller Battlefield 4 online, så er det nok min egen reaksjonstid som stopper meg og ikke skjermen jeg spiller på ;)

Lenke til kommentar

Hvis det er hovedsaklig gaming du skal bruke pc bør du vurdere denne  http://www.komplett.no/product/898769/gaming/skjerm-tilbehoer/skjermer/asus-27-led-g-sync-rog-swift-pg278qr

Jeg gikk fra Asus Rog Swift PG279Q til Asus Rog Swift PG278QR og i FPS spill var det en stor forbedring, fargene og innstillingen ut av boxen på denne er ganske bra.

Har tuklet noe med innstillingene, men gått tilbake til standard innstillinger og brukt litt tid på og kalibrere skjermen med windows og funnet at da og skifte mellom forskjellige modus med skjermens joystikk er den beste løsningen,. tror nok jeg må bruke kalibrerings utstyr om jeg skal få e bedre resultat.

Har hatt forgjengeren til denne , og som nevnt PG279Q, samt Acer sine tilsvarende skjermer i både TN og IPS versjonene(opp til 2 stk av hver av disse) og jeg opplever at til gaming er PG278QR totalt overlegen de andre skjermene.

Til annet bruk fungere denne skjermen meget bra, gjelder bare og velge rett modus til spesifikk bruk(gjort på et øyeblikk)

I forhold til skjermen du har sett på så sparer du noen kroner eventuelt kan brukes på oppgradere annen hardware.

Har du brukt PG278QR skjerm til gaming tror jeg det blir vanskelig og gå tilbake til en IPS skjerm for dette.

Jeg har brukt denne skjermen sammen med EVGA GTX 1080 FTW Hybrid og da hatt mellom 140 og 180 FPS BF1 (ikke settings på max, men funnet et punkt hvor bildet ikke synes bedre , men mister FPS ved høyere settings og da kunnet bruke skjermen uten og aktivere G-sync som gjør at skjermen føles mer responsive og bilde kvalitet er upåklagelig)

Har du ikke spesifikt behov for en IPS skjerm er jeg ikke i tvil hva du bør gjøre, dessverre finnes det få tester av PG278QR, man referer til forgjengeren PG278Q  for kvalitet og settings og det blir helt feil fordi denne skjermen er i en helt annen liga, mye mer naturlig og sammenligne med PG279Q, skal man hente info om settings fra nettet bør man se på settings til PG279Q og ikke PG278Q

Er fristet til og skaffe meg 2 til PG278QR, dog betalte jeg mindre enn hva de skal ha nå, fikk den for 5.340,- etter komplett hatt brukt en del av disse på et event.

Har du sett denne tråden av Gabri3L om skjermer: 

FAQ: Hva er VSync/G-Sync/Freesync/Adaptive sync/jegvetikkehvasync, osv. og trenger jeg det?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1734469&do=findComment&comment=23391579

samt

http://www.tftcentral.co.uk/reviews.htm

Edit: Den eneste skjermen som har hatt god bilde kvalitet ved 165Hz er PG278QR. De andre skjermene nevnt her var i bruk sammen med 2 x 980 Ti i SLi(vet ikke om det kan påvirke kvaliteten på 165hz), PG279Q ble brukt med både hybrid kortet og 980 Ti SLi. PG278QR kun med Hybrid kortet

Takk for godt svar! Tror jeg går for en IPS pga jeg gjør en del skolearbeid og de gode fargene vil være godt å ha når man sitter mange timer foran datamaskinen. Men ser jo at det er en del å spare, da..

Lenke til kommentar

Om du driver med grafikk relaterte ting har nok PG279Q mer korrekte farger enn PG278QR i forhold til de forskjellige farge "standardene"

Men driver en ikke med grafikk så er det vel ikke viktig om fargene er nær 100% eller har litt større avik, da er det mer viktig tror jeg hvordan skjermen oppleves generelt og eventuelt til annen spesifikk bruk.

Har du en butikk i nærheten hvor du kan få prøvd begge ville jeg ha gjort det, få de isåfall gjerne til og dempe belysningen i lokalet om mulig, og test skjermene i de forskjellige moduser.

Den opplevde forsinkelsen mellom disse skjermene er godt merkbar for meg, 

Har ikke funnet en grundig test av PG278QR og derfor tro jeg mange går "glipp" av denne skjermen.

Min skjerm er ikke perfekt, bitte granne bleed langs nedre kant, og er en veldig kritisk kan en vel si at Sort nivået på test bilder er bare nesten 100%.

Men ser ikke antydning til dette ved normal bruk/gaming.

Min PG279Q var langt dårligere på bleed og ihverfall ikke bedre på Sort nivået, men heller ikke der kunne man merke noe til dette under vanlig bruk/gaming.

Om du ikke får testet, velg den skjermen DU har mest tro på, om du da ikke skulle bli 100% fornøyd så vil du trolig fremdeles tro det var den beste skjermen av de aktuelle du valgte.

Velger du derimot den du tror er den nest beste skjermen og ikke er 100% fornøyd vil du fort angre valget, og det vil øke misnøyen din.

Med 100% fornøyd mener jeg at den lever opp til forventningene dine.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Om du driver med grafikk relaterte ting har nok PG279Q mer korrekte farger enn PG278QR i forhold til de forskjellige farge "standardene"

Men driver en ikke med grafikk så er det vel ikke viktig om fargene er nær 100% eller har litt større avik, da er det mer viktig tror jeg hvordan skjermen oppleves generelt og eventuelt til annen spesifikk bruk.

Har du en butikk i nærheten hvor du kan få prøvd begge ville jeg ha gjort det, få de isåfall gjerne til og dempe belysningen i lokalet om mulig, og test skjermene i de forskjellige moduser.

Den opplevde forsinkelsen mellom disse skjermene er godt merkbar for meg, 

Har ikke funnet en grundig test av PG278QR og derfor tro jeg mange går "glipp" av denne skjermen.

Min skjerm er ikke perfekt, bitte granne bleed langs nedre kant, og er en veldig kritisk kan en vel si at Sort nivået på test bilder er bare nesten 100%.

Men ser ikke antydning til dette ved normal bruk/gaming.

Min PG279Q var langt dårligere på bleed og ihverfall ikke bedre på Sort nivået, men heller ikke der kunne man merke noe til dette under vanlig bruk/gaming.

Om du ikke får testet, velg den skjermen DU har mest tro på, om du da ikke skulle bli 100% fornøyd så vil du trolig fremdeles tro det var den beste skjermen av de aktuelle du valgte.

Velger du derimot den du tror er den nest beste skjermen og ikke er 100% fornøyd vil du fort angre valget, og det vil øke misnøyen din.

Med 100% fornøyd mener jeg at den lever opp til forventningene dine.

Ja helt enig angående å velge en skjerm man tror er best. Skal prøve å lese meg litt opp, kan omså bestille en av hver og bruke angrerett på den som jeg ikke liker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...