Paru Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Hei, jeg har et spørsmål om forsinkelsesrenter/gebyr som utleier kan kreve. Mine foreldre har vært i en veldig tøff økonomisk situasjon de siste 2-3 månedene, noe som har gjort at de har blitt 38 dager forsinket med leie. Leien er på 30.000 kroner og leie for april og mai ble betalt mellom 6 eller 7 mai (60.000) I tillegg til husleie krever utleier 1000 kroner pr. dag som skal betales (38.000 kroner) innen 14 dager etter skriftlig varsel om utkastelse, noe de har sendt. Dette står ikke i kontrakten. Det står kun at de skal betales renter på forsinket betaling. En vanlig forsinkelsesrente på 8,5 % og evt. andre gebyrer har jeg forståelse for, men 1000 kroner dagen? Mine foreldre burde selvsagt ha betalt på tid, men dette synes jeg var veldig urimelig. Kan de kreve dette sånn helt uten videre og hvis de kan, hva må utleier legge frem som bevis for dette? De sier de har lov og mine foreldre, som er ganske oppgitte skal betale disse 38.000, men jeg tviler litt på lovligheten av hva utleier gjør. Kan noen hjelpe? Jeg har sjekket opp mye selv i lovdata og div. fora, men ser ikke at de har rett på dette. Tusen takk for hjelp Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 (endret) Utleier kan selvfølgelig ikke kreve 1000,- kroner per dag for forsinket betaling av husleie. Det vil ikke han få gjennomslag for noe sted. Han må finne en hjemmel for det et annet sted enn i sin egen ville fantasi. En slik klausul i en kontrakt ville uansett vært forbudt etter husleieloven § 3-7. Endret 9. mai 2017 av Star Fox 7 Lenke til kommentar
Paru Skrevet 9. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2017 Utleier kan selvfølgelig ikke kreve 1000,- kroner per dag for forsinket betaling av husleie. Det vil ikke han få gjennomslag for noe sted. Han må finne en hjemmel for det et annet sted enn i sin egen ville fantasi. En slik klausul i en kontrakt ville uansett vært forbudt etter husleieloven § 3-7. Det er akkurat det jeg også har funnet. Jeg er enig at forsinkelsrente skal betales og evt. andre småting. De har satt 1000 kroner pr. dag fordi min far var 4 dager forsinket ved en tidligere anledning og ville sette gebyret så høyt for å hindre at mine foreldre ikke blir forsinket igjen. Hva skjer hvis disse 38.000 blir betalt på grunn av frykt fra mine foreldre? Kan dette kreves tilbake? Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Ja, beløpet kan kreves tilbakebetalt etter husleieloven § 3-7 andre og tredje ledd. 1 Lenke til kommentar
Paru Skrevet 9. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2017 (endret) Ja, beløpet kan kreves tilbakebetalt etter husleieloven § 3-7 andre og tredje ledd. Så de har ikke engang lov til å kreve inn 38.000 selv om en avtale om dette ble laget for å unngå utkastelse? Dvs at min far gikk med på å betale 38.000 slik at de ikke skulle kaste dem ut. Endret 9. mai 2017 av Paru Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 De har satt 1000 kroner pr. dag fordi min far var 4 dager forsinket ved en tidligere anledning og ville sette gebyret så høyt for å hindre at mine foreldre ikke blir forsinket igjen. Så ved å dobble husleien ved en måneds forsinkelse så vil det løse problemene med at de ikke hadde økonomi (regner med at det er grunnen) til å betale i tide? Det virker jo motsatt da de bare blir nødt til å flytte. Et så høyt gebyr er det nok bare èn grunn for, å få dine foreldre til å flytte. Så de har ikke engang lov til å kreve inn 38.000 selv om en avtale om dette ble laget for å unngå utkastelse? Som nevnt over, virker mot hensikten du oppgir. De har ikke lov å drive på slik uansett grunn. Jeg har blitt forsinket selv mer enn en gang og det har aldri vært noe problem, men jeg sa ifra på forhånd selvfølgelig. Forøvrig så forstår jeg at de har økonomiske problemer med en leie på 30.000,-. Er det ikke mulig å flytte? Trenger de en bolig som koster så mye å leie? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Dette beløpet kan karakteriseres på tre måter. 1) En dagmulkt for ikke å oppfylle kontrakten. En slik mulkt vil være ulovlig etter husleieloven § 3-7. 2) Forsinkelsesrente. I forbrukerforhold (definert som at skyldner er forbruker) er det ikke lov å avtale en forsinkelsesrente høyere enn departementets sats, jf. forsinkelsesrenteloven § 4. En dagrente på 1000,- kr innebærer en effektiv årlig rente på over 1200 %, noe som vil være ulovlig ågerrente uansett. 3) Kompensasjon for utleiers kostnader. Dette kan kreves i medhold av inkassoloven, men kompensasjon ut over de forskriftsbestemte gebyrene (purregebyr/inkassovarselgebyr) forutsetter at utleier rent faktisk har hatt utgifter som tilsvarer dette, og også her er det beløpsbegrensninger. Dine foreldre bør vurdere å kontakte advokat. For det første fordi 30 000 kr i leie høres ganske mye ut og bør vurderes opp mot lovligheten av så høy leie etter husleieloven § 4-1, og for det andre fordi hvis utleier går videre med utkastelseskravet vil namsmannen kunne måtte ha behov for å få loven inn med teskje. 8 Lenke til kommentar
Paru Skrevet 10. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2017 Tusen takk for mange fine svar. De leier en bolig i Bærum etter at de kom hjem fra utlandet. De leier i påvente av å kjøpe bolig. Jeg har alltid sagt at 30.000 er for mye, men dette gjelder i første omgang dette gebyret som de krever. Jeg har vært hos namsfogden i Bærum og de lo nærmest da jeg fortalte hva utleier krevde i dagsgebyr, så tror nok mine foreldre står ganske bra her. Er på vei til leieboerforeningen for å høre og evt. få rettshjelp. Hva slags konsekvenser kan det bli for for utleier hvis de prøver å kaste ut mine foreldre selv? Altså selvtekt? 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 De får ikke kjøpt bolig om de har økonomiske problemer så det beste alternativet er å finne noe billigere nå så de får spart opp kapital 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 De får ikke kjøpt bolig om de har økonomiske problemer Det spiller ingen rolle om de har hatt økonomiske problemer. Ligger pengene på bordet, kan jeg garantere at de får kjøpt hus. Lenke til kommentar
Tsaren Skrevet 11. mai 2017 Del Skrevet 11. mai 2017 Herregud for en forferdelig grådig utleier. Dersom du hører noe mer ville jeg bestridt kravet skriftlig ved bruk av svaret til Star Fox og krikkert. Du kan også kontakte Jussbuss (http://gratisrettshjelp.no/testside/jussbuss/) eller Jussformidlingen (www.jussformidlingen.no) Begge disse er frivillige rettshjelpstiltak, og er gratis. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. mai 2017 Del Skrevet 11. mai 2017 Hva slags konsekvenser kan det bli for for utleier hvis de prøver å kaste ut mine foreldre selv? Altså selvtekt?I teori eller praksis? I praksis kommer det nok ikke til å få noen følger. Utleier har selvsagt ikke lov til å gjøre det, men hvis det skjer så er ikke dette et prioritert område for å si det slik. Har sett det før med andre og opplevd det selv. Anonymous poster hash: 17294...577 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå