Gå til innhold

Bør omskjæring av guttebarn forbys?


  

83 stemmer

  1. 1. Bør omskjæring av guttebarn forbys?

    • Ja
      79
    • Nei
      4
  2. 2. Er det smart av Alliansen, Liberalistene og Selvstendighetspartiet å politianmelde helsevesenet?

    • Ja
      50
    • Nei
      25


Anbefalte innlegg

 

Skjønn? vært for lenge i Oslo? :p

 

Men i denne sammenhengen er det vel verdt å nevne at FrP også har valgt å gå mot dette på landsmøtet og fått masse internasjonal oppmerksomhet

 

Dessverre valgte de også å gå inn for å sikre skolegudstjenester. Religiøse bærplukkere er farlige ledere.

 

 

Ja, huff og huff. Tenk at barna blir eksponert for et annet verdensbilde enn det du er tilhenger av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må gjerne få faglig informasjon om forskjellige religioner. Skolegudstjenester har ingenting med å "bli eksponert for ett annet verdensbilde". Gudstjenester er propaganda og skal følgelig ikke rettes mot barn. Det er riktignok ikke fysisk mishandling slik som omskjæring, men psykisk mishandling, noe som kan være minst like ille som fysisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bør omskjæring av guttebarn være lovlig, eller er det i strid med retten til å bestemme over egen kropp?

 

Hvis det skal være i strid med retten til å bestemme over egen kropp så må personen som inngrepet blir utført på bestemme over egen kropp. Slik jeg forstår det så er det foreldrene som bestemmer over guttebarnas kropp...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Skjønn? vært for lenge i Oslo? :p

 

Men i denne sammenhengen er det vel verdt å nevne at FrP også har valgt å gå mot dette på landsmøtet og fått masse internasjonal oppmerksomhet

Dessverre valgte de også å gå inn for å sikre skolegudstjenester. Religiøse bærplukkere er farlige ledere.

Ja, huff og huff. Tenk at barna blir eksponert for et annet verdensbilde enn det du er tilhenger av.

Bare fordi du er offer for en livlig fantasi gir deg ikke rett til å belaste barna med krav fra samme eventyr.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Skjønn? vært for lenge i Oslo? :p

 

Men i denne sammenhengen er det vel verdt å nevne at FrP også har valgt å gå mot dette på landsmøtet og fått masse internasjonal oppmerksomhet

Dessverre valgte de også å gå inn for å sikre skolegudstjenester. Religiøse bærplukkere er farlige ledere.

Ja, huff og huff. Tenk at barna blir eksponert for et annet verdensbilde enn det du er tilhenger av.

Bare fordi du er offer for en livlig fantasi gir deg ikke rett til å belaste barna med krav fra samme eventyr.

 

 

Sant nok. Heldigvis er det fler enn meg som tror på det samme.

 

Selv ville du sikkert få spader om jeg karakteriserer ditt livssyn som en tro. Man skal ha en nokså god fantasi, for å innbille seg at man har så god oversikt at man kan komme med denne type nedlatende karakteristikker, atpåtil mot mennesker man ikke kjenner. Det sier vel mest om deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange som har bygd seg så store og grandiose kjepphester her, at man skulle nesten tro det var trojanere for gudsangst. Individets frihet er folkets siste hellige gullku?

Barn er blant de svakeste i samfunnet. De er fullstendig forsvarsløse og har ingen ting å tale sin sak hvis foreldrene svikter. Så ja, deres rettigheter som individer er i aller høyeste grad en kjepphest.

Lenke til kommentar

 

Mange som har bygd seg så store og grandiose kjepphester her, at man skulle nesten tro det var trojanere for gudsangst. Individets frihet er folkets siste hellige gullku?

Barn er blant de svakeste i samfunnet. De er fullstendig forsvarsløse og har ingen ting å tale sin sak hvis foreldrene svikter. Så ja, deres rettigheter som individer er i aller høyeste grad en kjepphest.

 

 

Her kan vi være enige.

 

Så er spørsmålet om hva som er svikt. Å være troende og praktiserende jøde, er ikke en svikt i mine øyne. De har tradisjoner som de har holdt på med i rundt 3000 år. Man skal ha veldig gode medisinske grunner for forbud av denne typen, de er dessverre fraværende i dette tilfellet. Alt av argumenter er retorikk og tom luft.

 

Litt underlig i en tid hvor vi er så opptatt av det "norske", som er en sosial konstruksjon basert på de siste 200 åra, så må vi gå så hardt ut og ta fra andre sitt, som har hatt det mye lenger. Jeg tror ikke en nordmann kan forestille seg hvor knyttet mange jøder er til sin tradisjon. Å ta det fra dem har vært forsøkt før, det kan være en av grunnene til at det er så viktig for dem. Deres identitetsmarkører er antakelig en av hovedårsakene til at de har holdt sammen som folk, på godt og vondt, såpass lenge som 3000 år, noe som vel er nokså unikt globalt sett? Mulig deler av Kina og India kan påberope seg det samme?

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Mange som har bygd seg så store og grandiose kjepphester her, at man skulle nesten tro det var trojanere for gudsangst. Individets frihet er folkets siste hellige gullku?

Barn er blant de svakeste i samfunnet. De er fullstendig forsvarsløse og har ingen ting å tale sin sak hvis foreldrene svikter. Så ja, deres rettigheter som individer er i aller høyeste grad en kjepphest.

 

 

Her kan vi være enige.

 

Så er spørsmålet om hva som er svikt. Å være troende og praktiserende jøde, er ikke en svikt i mine øyne. Man skal ha veldig gode medisinske grunner for forbud av denne typen, de er dessverre fraværende i dette tilfellet. Alt av argumenter er retorikk og tom luft.

 

Virker som en noe omvendt bevisbyrde? Man skal ha medisinske grunner for at det er skadelig nok å skjøre av barn deler av kroppen mot deres vilje?

 

Problemet her er den konsistente forskjellbehandlingen av religiøse, om noen begynte med noe tilsvarende fordi de synes det var en god ide, så hadde det garantert vært forbudt, men fordi "religiøs tro", settes høyere enn "random mening" (noe det ikke burde), så får man slike situasjoner.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Skjønn? vært for lenge i Oslo? :p

 

Men i denne sammenhengen er det vel verdt å nevne at FrP også har valgt å gå mot dette på landsmøtet og fått masse internasjonal oppmerksomhet

Dessverre valgte de også å gå inn for å sikre skolegudstjenester. Religiøse bærplukkere er farlige ledere.
Ja, huff og huff. Tenk at barna blir eksponert for et annet verdensbilde enn det du er tilhenger av.
Bare fordi du er offer for en livlig fantasi gir deg ikke rett til å belaste barna med krav fra samme eventyr.

Sant nok. Heldigvis er det fler enn meg som tror på det samme.

 

Selv ville du sikkert få spader om jeg karakteriserer ditt livssyn som en tro. Man skal ha en nokså god fantasi, for å innbille seg at man har så god oversikt at man kan komme med denne type nedlatende karakteristikker, atpåtil mot mennesker man ikke kjenner. Det sier vel mest om deg.

Jeg driter i hva du vil kalle min "tro", jeg har ingen. At du tror du kan gi det et navn endrer ikke noe. Og jeg tillater meg den type karakteristikker om en som forsvarer lemlestelse av barn før de har fått velge om de er religiøse eller ikke. Du forsvarer et irreversibelt inngrep på bakgrunn av Asbjørnsen og Moe.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så er spørsmålet om hva som er svikt. Å være troende og praktiserende jøde, er ikke en svikt i mine øyne. De har tradisjoner som de har holdt på med i rundt 3000 år. Man skal ha veldig gode medisinske grunner for forbud av denne typen, de er dessverre fraværende i dette tilfellet. Alt av argumenter er retorikk og tom luft.

Mennesket har hatt mange tradisjoner som i dag er forbudt, med god grunn.

Det er mange gode medisinske grunner for forbud. Først og fremst så er det et unødvendig inngrep som utsetter små barn for unødig risiko. Barn dør eller blir kvestet av komplikasjoner knyttet til omskjæringer.

Omskjæringer av jenter er forbudt, med god grunn. Hvorfor er det greit å begå overgrep mot gutter? Den opprinnelig motivasjonen er den samme, å forsøke å forhindre at de tar på seg selv. "Sex er ikke for nytelse, men kun for reproduksjon."

Eneste grunnen til at dette fortsetter i den vestlige verden er fordi det er en "tradisjon", og jøder har mye innflytelse. Muslimer omskjærer også guttebarn, men hvis det kun hadde vært den gruppen som gjorde det, så kan du banne på at det hadde blitt forbudt på dagen.

Hver gang denne diskusjonen kommer opp i offentligheten så blir jødene dypt krenket, men de har ikke noe problem med å krenke barna.

At det er en tradisjon holder ikke. Som jeg nevnte innledningsvis så er det mange tradisjoner som vi har kastet på historiens søppelhaug.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

 

Mange som har bygd seg så store og grandiose kjepphester her, at man skulle nesten tro det var trojanere for gudsangst. Individets frihet er folkets siste hellige gullku?

Barn er blant de svakeste i samfunnet. De er fullstendig forsvarsløse og har ingen ting å tale sin sak hvis foreldrene svikter. Så ja, deres rettigheter som individer er i aller høyeste grad en kjepphest.

 

 

Her kan vi være enige.

 

Så er spørsmålet om hva som er svikt. Å være troende og praktiserende jøde, er ikke en svikt i mine øyne. Man skal ha veldig gode medisinske grunner for forbud av denne typen, de er dessverre fraværende i dette tilfellet. Alt av argumenter er retorikk og tom luft.

 

Virker som en noe omvendt bevisbyrde? Man skal ha medisinske grunner for at det er skadelig nok å skjøre av barn deler av kroppen mot deres vilje?

 

Problemet her er den konsistente forskjellbehandlingen av religiøse, om noen begynte med noe tilsvarende fordi de synes det var en god ide, så hadde det garantert vært forbudt, men fordi "religiøs tro", settes høyere enn "random mening" (noe det ikke burde), så får man slike situasjoner.

 

AtW

 

 

Man bør kunne bevise at det har skadelig effekt ja.

 

Jeg tror det er motsatt. Det er ingenting som engasjerer og får opp ilden her inne, som religiøse temaer. Verdens generelle tilstand virker det som folk mer eller mindre driter i. Jeg tror det skyldes et religiøst underskudd, som resulterer i angst man må projisere ut på et eller annet vis.

 

Det er mye rart folk utsetter barna sine for i dag, som jeg er imot. Men det betyr ikke at jeg mener at man kan forby det. Dersom problemet var at de selv ikke vil det, så ville vel praksisen dødd ut av seg selv etter én generasjon. Problemet her er tydeligvis at noen andre liker noe dere ikke liker. Dette er nøyaktig samme argumentasjon som ble brukt mot homofili for femti år siden. Klipp og lim et ord, så passer det på en prikk. Det handler om majoritetens iboende trang til å assimilere og forandre de som er annerledes.

 

Forhud er kanskje en mer intim del, men bortsett fra det, burde det ikke være et større problem å kutte av den enn noe annet man ikke trenger. Blindtarmen for eksempel.

 

Er vel første gangen jeg forsvarer jøder her inne, et folk som har lidd mye og forårsaket mye lidelse hos andre.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hadde det vert nevnt i bibelen eller koranen at ørene måtte fjernes så hadde det garantert blitt gjort. Vi må jo gjøre som gud sier om vi ikke skal brenne i helvete. Når steining er ålreit så er vel ingenting sjokkerende fra den kanten.

 

Hadde månen vært en grønn ost, kunne vi spist'n.

Hvor barnslig kan man bli? Steining, lemlestelse og andre grusomheter står faktisk nevnt i de to bøkene og er blitt og blir praktisert.

 

 

 Beklager at jeg påvist at ditt argument hadde en logisk brist på en humoristisk måte, fra nå av skal jeg gjøre det humørløst og tørt i stedet.

Lenke til kommentar

 

Forhud er kanskje en mer intim del, men bortsett fra det, burde det ikke være et større problem å kutte av den enn noe annet man ikke trenger. Blindtarmen for eksempel.

Hvor ofte fjerner man blindtarmen uten at det er medisinsk nødvendig?

 

Om noen ønsket å gjøre det av religiøse grunner, ville det neppe være noe problem.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

 

 

Mange som har bygd seg så store og grandiose kjepphester her, at man skulle nesten tro det var trojanere for gudsangst. Individets frihet er folkets siste hellige gullku?

Barn er blant de svakeste i samfunnet. De er fullstendig forsvarsløse og har ingen ting å tale sin sak hvis foreldrene svikter. Så ja, deres rettigheter som individer er i aller høyeste grad en kjepphest.

 

 

Her kan vi være enige.

 

Så er spørsmålet om hva som er svikt. Å være troende og praktiserende jøde, er ikke en svikt i mine øyne. De har tradisjoner som de har holdt på med i rundt 3000 år. Man skal ha veldig gode medisinske grunner for forbud av denne typen, de er dessverre fraværende i dette tilfellet. Alt av argumenter er retorikk og tom luft.

 

Hvem har sagt noe om at å være praktiserende jøde er svikt? Flere og flere praktiserende jøder i Israel lar være å kjønnslemleste sønnene sine. Er ikke de ekte jøder kanskje?

 

Faktum er at religion må tilpasse seg samfunnet. I dag har vi et samfunn som i teorien skal beskytte individet mot overgrep. I dette tilfellet har vi sviktet. Vi ikke bare godtar, men eksplisitt tillater dette overgrepet mot uskyldige barn.

 

Og så snur du det hele på hodet. Det er det motsatte av det du skriver: Det skal være veldig gode medisinske grunner for å gjennomføre slike unødvendige medisinske inngrep. Det er altså din argumentasjon som er retorikk og tom luft. Min argumentasjon er basert på at også barn har grunnleggende rettigheter og at de i motsetning til det de som støtter kjønnslemlestelse mener, ikke er foreldrenes eiendom. De er selvstendige individer og har krav på beskyttelse som selvstendige individer.

 

Litt underlig i en tid hvor vi er så opptatt av det "norske", som er en sosial konstruksjon basert på de siste 200 åra, så må vi gå så hardt ut og ta fra andre sitt, som har hatt det mye lenger. Jeg tror ikke en nordmann kan forestille seg hvor knyttet mange jøder er til sin tradisjon. Å ta det fra dem har vært forsøkt før, det kan være en av grunnene til at det er så viktig for dem. Deres identitetsmarkører er antakelig en av hovedårsakene til at de har holdt sammen som folk, på godt og vondt, såpass lenge som 3000 år, noe som vel er nokså unikt globalt sett? Mulig deler av Kina og India kan påberope seg det samme?

Det er forskjell på tradisjoner som skader noen, og de som ikke gjør det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...