PlatinumFlyer Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 (endret) Ja, klokken er mye og jeg sitter og er nettopp ferdig med The Economist og Økonomisk rapport... Mye interressant om kommunist-China... Så for å vende litt bort fra USA i denne delen av forumet, tenkte jeg jeg skule gi et lite sammenrag av mine meninger, med et håp om at jeg ikke er altfor trett... Chinas økonomi går på høygir. Det regens med at Chinas BNP i 2050 passerer USA. Nå ligger China på andreplass over landene med høyest BNP. Kanskje ikke så rart, da China er verdens mest folkerike land, og tredje eller fjerde størst i utstrekning. Men det er kommunismen som rår i China. Riktignok, man har åpnet for "vesten" og er veldig glad for at selskaper flytter produskjonen inn i China. Gjennomsnittlig industriarbeiderlønn i China er fire kroner... Rart at det er en fordel å produserere ting i China? Chinas BNP øker med 8 % i år, og det regnes med at den prosenten holder seg de neste årene også. Det er relativt mye om det skjer gjenntatte år. Det som er fælt er at China fortsatt ikke praktiserer privateindomsrett. Staten eier alle tomtene i hele China! Hva synes vi om China? Kan vi sitte å se på dem? Eller kommer økonmien til å gå skikkelig varm? Endret 5. desember 2003 av JoachimR Lenke til kommentar
Npt Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 For det første heter landet "Kina" på norsk. For det andre kan det være lurt å lære seg grunnleggende norskkunnskaper før du skal gjøre en såpass omfattende oppgave. Ellers var de tingene du nevnte rimelig åpenbare. Type ungdomsskole-fremføring. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 5. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2003 Korekturlesning skal bli... Jeg kaller det type "infulensa-stiv fremføring" jeg da... Omfattende oppgave er vel neppe rett uttrykk. China er fult lovlig at skrive på norsk. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Kina sin økonomi går på høygir ja, og veldig mye foregår i det skjulte. Den ene dagen vet man ingenting, den neste annonserer de at de skal skyte opp en bemannet romferge og dagen etter så sendes det opp en bemannet romferge. For alt vi vet kan Kina sende ut en Mars ekspedisjon i morgen. Kina er ett utrolig folkerikt land, og har store muligheter til å kunne ta op kampen med USA om verdenshegemoniet. Men, det er ikke bare Kina som går bra om dagen. Også India går så det suser økonomisk sett. Russland ligger ikke helt i bakevja de heller. En ting til slutt, Å kalle Kina kommunistisk er ikke annet enn kunnskapsløst. Det eneste kommunistiske med Kina er at KKP styrer. Kina er statskapitalistisk. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Det jeg tror, er at sånn styreform passer brukbart for gulinger. De er som maur og følger ledelsen som robotor. Den store massen av dem hvertfall. Så selv om det ikke er diktatur og lavkostnad som i Kina, gjør de det bra. Se bare på Japan og Sør-korea også. Det er litt skummelt - for oss, arbeidsplasser osv. De konkurrerer oss snart ut av alle markeder Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 For det første heter landet "Kina" på norsk.For det andre kan det være lurt å lære seg grunnleggende norskkunnskaper før du skal gjøre en såpass omfattende oppgave. Ellers var de tingene du nevnte rimelig åpenbare. Type ungdomsskole-fremføring. Så var det dette med å ikke kommentere andre sine skriveleifer da.. Kineserene har ikke gjort meg noe så da har ikke jeg noe imot dem Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Kineserne har historisk sett alltid vært flinke med handle og penger. Jeg regner med at Kina vil overta Japan's rolle som økonomisk motor i sørøst Asia. Slik Tyskland er økonomisk motor i Europa vil de bli sjef i sin del av verden. Det ser bra ut for Kina. Landet har enorme ressurser og like mange innbyggere som Europa+Nord-Amerika tilsammen. Jeg tror vi må regne med Kina fremover. Allikevel har landet endel problemer. Akkurat nå har landet økonomisk vekst, så befolkningen godtar tingenes tilstand. Men når det kommer en nedtur, kan det tennes en gnist type det vi så på den himmelske fredsplass. I tillegg sliter Kina med et gigantisk byråkrati ig et militære som tynger budsjettet. JEg vil også tippe at skulle det bli brukt atomvåpen de neste 50 årene, ville de sannsynligvis bli mellom USA og Kina. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 (endret) Korekturlesning skal bli... Jeg kaller det type "infulensa-stiv fremføring" jeg da... Korrektur og influensa, ja.China er fult lovlig at skrive på norsk.Jeg vet ikke hvem jeg stoler på, Joachim. (Fullt er forresten den riktige måten å skrive det på.)Så var det dette med å ikke kommentere andre sine skriveleifer da..Hvis dette prosjektet hans var i forbindelse med skolearbeid e.l. er det ofte lurt å få vite om feilene sine. Endret 5. desember 2003 av Toolshed Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Det ser bra ut for Kina. Landet har enorme ressurser og like mange innbyggere som Europa+Nord-Amerika tilsammen. Jeg tror vi må regne med Kina fremover. JEg vil også tippe at skulle det bli brukt atomvåpen de neste 50 årene, ville de sannsynligvis bli mellom USA og Kina. Som sagt, jeg ser for meg en handelskrig mellom partene USA - Kina, India, japan(, Russland) - EU. Vi skal heller ikke se bort ifra at det vil komme til væpna stridigheter rundt omkring. f.eks. er det mest sannsynlig ikke lenge til vi vil se USAske og Europeiske spesialstyrker kræsje sammen i Afrika, da USA og EU har noenlunde like interesser i Afrika. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Det ser bra ut for Kina. Landet har enorme ressurser og like mange innbyggere som Europa+Nord-Amerika tilsammen. Jeg tror vi må regne med Kina fremover. Hvor "bra" det ser ut for et land kan ikke måles i BNP. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Det ser bra ut for Kina. Landet har enorme ressurser og like mange innbyggere som Europa+Nord-Amerika tilsammen. Jeg tror vi må regne med Kina fremover. Hvor "bra" det ser ut for et land kan ikke måles i BNP. Jo. En økning i BNP på 8% betyr en vekst i levestandarden for alle i Kina. Det er ikke snakk om en elite lenger. Landet har tatt til seg vestlig forbruksmønster, og har idag en stadig voksende middelklasse som for tiden teller 30-40 millioner. Disse har en levestandard fult på høyde med vesten. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Enig med Olsen, det virker som at det kan bli diverse småtrefninger, kanskje bruk av andre land mot hverandre... Ser for meg en slags ny koloni tid... Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Personlig er jeg mer redd for indre uro i Kina og India enn for at de skal begynne å opptre agressivt utenrikspolitisk. Folkets Frigjøringshær er ikke i særlig god form (men moderniserer i langsomt tempo med tanke på evt strid om Taiwan), alt for stor, generelt dårlig utrustet og ille plaget av korrupsjon blant generalene. I India sukkes det over utgiftene som følger av Kashmir. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 5. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2003 China, med CH, som jeg alltid er blitt opplært til å skrive, er kommunistisk, om man ser på tidskrifter som Økonomisk Rapport og Newsweek, og The Economist. Nei, dette er ikke et skoleprosjekt. Jeg er veldig redd for at økonmien i China blir overopphetet, og at det plutselig sier bang, nye demonstrasjoner, kanskje statskupp osv. Folket i China er glad i staten det jeg leser. Du må ikke snakket negativt om kommunismen, for den har de gjennom alle år lært å "elske". Jeg synes det er dumt at China sensurerer internett for sine borgere, og også at de ikke vil holde seg til standard WiFi når det gjelder trådlause nett. Det er synd at de vil demonstrere makt på denne måten. Det skal visstnok være vedtatt privat eiendomsrett i China nå, men dessverre kommer det nok til å ta lang tid før dette praktiserers fullt ut. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 China, med CH, som jeg alltid er blitt opplært til å skrive... Av din supre far? Eller frøkenen som du måtte pusse advokatene dine på? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 5. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2003 China, med CH, som jeg alltid er blitt opplært til å skrive... Av din supre far? Eller frøkenen som du måtte pusse advokatene dine på? Du, av en lærer som slettes ikke fikk advokattrussel. Dere må ikke tro det var mye, advokaten ringte en lærer og ba henne unnskylde seg. Dette gjorde hun, og vips; saken ut av verden! Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Dere må ikke tro det var mye, advokaten ringte en lærer og ba henne unnskylde seg. Hvorfor ba ikke du eller din superpappa henne om å si unnskyld? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 5. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2003 Dere må ikke tro det var mye, advokaten ringte en lærer og ba henne unnskylde seg. Hvorfor ba ikke du eller din superpappa henne om å si unnskyld? Dette har ingenting å gjøre, men hun var ikke veldig begeistert for å snakke med min far. Itillegg beskyldte jeg henne for meningsundertrykkelse, hvilket burde vært unngått... Men denne saken kan du, om du er mer interressert, ta opp igjen på PM. det har intet med China at gjøre. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 det har intet med China at gjøre. Nei, det har ingenting med Kina å gjøre, så jeg skal droppe det... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Jeg synes det er dumt at China sensurerer internett for sine borgere enig og også at de ikke vil holde seg til standard WiFi når det gjelder trådlause nett. Det er synd at de vil demonstrere makt på denne måten. Bruker du Internet Explorer? Da er dette dobbeltmoral. Folket i China er glad i staten det jeg leser. Prøver du å si at det kinesiske folk er glad i staten? Det vet jeg særs lite om, men du formulerte deg hinsides dårlig. Jeg er veldig redd for at økonmien i China blir overopphetet, og at det plutselig sier bang, nye demonstrasjoner, kanskje statskupp osv. Du må ikke snakket negativt om kommunismen, for den har de gjennom alle år lært å "elske". Demonstrasjoner og revolusjon i Kina hadde vært finfint, det despotiske rasshøl styret der nede fortjener en smekk på fingrene. Og det som praktiseres i Kina er som sagt ikek kommunisme, men statskapitalisme. Er du interesert i Kina, så kan jeg anbefale denne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg