Gå til innhold

Takket nei til læreplass offshore

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal til sommar bli elektrikerlærling og har fått meg læreplass hos en industribedrift som går som det suser og har di siste årene oppbemannet og ikke nedbemannet som mange andre, og samtidig utvikler di sine egne produkter og selger dem. Flott bedrift og denne vil jeg jobbe hos for den er både gøy og lærerik. Men idag fikk jeg tilbud om læreplass offshore på plattform, med god lønn og den flotte rotasjonsordningen. Jeg er ganske sikker på at jeg vil angre på valget mitt da jeg i jobben jeg allerede har er opp og stå om morgenen hver dag men med jobbreiser til singapore 2-3 ganger i året, noe som høres gøy ut. Men synes dere valget mitt er smart og velge industri fremfor oljen, og ville dere angret på det valget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Vil først nevne at det er ekstremt lite sannsynlig at man vil føle seg utrygg i egen stilling som elektrikerlærling i nordsjøen. Jeg vil anta at du har fått tilbud hos et operatørselskap?

Jeg vil så si at du ikke burde fokusere på hverken lærlinglønn eller rotasjonsordninger. Man vil med stor sikkerhet ikke tjene seg rik som lærling uansett, og rotasjonsordninger gjør det enda tyngre å henge med fagmessig som nyutdannet (uten egeninnsats når man har fri).

Det kan dog være lurt å tenke på hvor du enklest vil få jobb i etterkant av læretiden. Har industribedriften du allerede har fått læreplass snakket noe om hva de ser for seg etter læretiden?

Endret av Salt_Skin
Lenke til kommentar

Gratulerer med tilbud offshore i et vanskelig marked. 

Dette må du nesten finne utav selv, jeg personlig hadde takket ja til 2-4 turnus på flekken. 

2 uker offshore går raskt. 

Offshorenæringen har jo også begynt å ta seg litt opp igjen. Jeg tror også at en jobb offshore i fremtiden kommer til å være enda sikrere enn hva det var før ettersom at det er blitt så stort fokus på kostnader og bedriftene generelt har blitt litt mer robuste. Det blir kanskje ikke like lett å skaffe seg jobb, men de som er i jobb står nok litt mer safe.

Lenke til kommentar

Ikke velg jobb etter lønn og rotasjonsordning, som du sier er det allerede ett dårlig marked og strengt talt ser det ikke lyst ut. Om du har fått læreplass hos en av de "store" får du nok ikke fast jobb etterpå, de som går ut av lære i statoil feks får ikke forlenget kontrakt da de er i en oppsigelse prosess hvor de ikke kan si opp folk. Derfor er lærlingene gode "tall" å vise til.

Velg etter hjertet så vill lønnen komme, og en tjener langt mer i en service bedrift(som det virker som du har fått plass hos) om en reiser mye og står på. Jeg var i mexico i mars/april, det drar inn ca 4x normal månedslønn. Å få slikt offshore må en jobbe døgnet rundt og stå over i en god periode, dette skjer sjeldent. Men jevnt over tjener en mer, enn så lenge. 

Lenke til kommentar

Offshore er ikke helt friskt enda, nei, men det ser mye lysere ut nå enn hva det gjorde for ett år siden, og mange bedrifter har begynt å bemanne opp igjen, samtidig forventes det økt aktivitet på norsk sokkel de neste årene, det blir kanskje ikke helt hva det en gang var, men jeg vil så absolutt si at det finnes en fremtid offshore. 

Lenke til kommentar

Offshore er ikke helt friskt enda, nei, men det ser mye lysere ut nå enn hva det gjorde for ett år siden, og mange bedrifter har begynt å bemanne opp igjen, samtidig forventes det økt aktivitet på norsk sokkel de neste årene, det blir kanskje ikke helt hva det en gang var, men jeg vil så absolutt si at det finnes en fremtid offshore. 

Jeg vet ikke helt hvordan du definerer lyst, men at folk begynner å få arbeid igjen er det ikke tvil om. Men det er ikke så rart med tanke på at de fleste kuttet alt for mange nå som de hadde kjangsen, det som dog er en utvikling nå er midlertidige oppdrag. Ikke særlig bra. Økt aktivitet blir det gjerne, problemet er oljen og prisen. Bare se hvordan trumpen holder på, er så tvilsomt at oljen vill stige særlig i verdi de neste årene spør du meg. 

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvordan du definerer lyst, men at folk begynner å få arbeid igjen er det ikke tvil om. Men det er ikke så rart med tanke på at de fleste kuttet alt for mange nå som de hadde kjangsen, det som dog er en utvikling nå er midlertidige oppdrag. Ikke særlig bra. Økt aktivitet blir det gjerne, problemet er oljen og prisen. Bare se hvordan trumpen holder på, er så tvilsomt at oljen vill stige særlig i verdi de neste årene spør du meg. 

Da må jeg nesten spør deg, hva skal til før du mener at næringen ser litt lysere ut? Det har jo uten tvil begynt å ta seg litt opp. 

Kan jo blandt annet nevne north atlantic drilling som nylig fikk 2 borerigger inn på 10-årige kontrakter, Archer fikk nylig en kontrakt på 4 år, Mærsk sin splitter nye jackup rigg startet nettopp på en 5-årig kontrakt, dette er bare noe av det som har blitt delt ut i det siste. Det er nok fortsatt mange kortere kontrakter som blir delt ut, men at fremtiden i næringen ikke ser litt lysere ut nå kan du da virkelig ikke mene.

Lenke til kommentar

Da må jeg nesten spør deg, hva skal til før du mener at næringen ser litt lysere ut? Det har jo uten tvil begynt å ta seg litt opp. 

Kan jo blandt annet nevne north atlantic drilling som nylig fikk 2 borerigger inn på 10-årige kontrakter, Archer fikk nylig en kontrakt på 4 år, Mærsk sin splitter nye jackup rigg startet nettopp på en 5-årig kontrakt, dette er bare noe av det som har blitt delt ut i det siste. Det er nok fortsatt mange kortere kontrakter som blir delt ut, men at fremtiden i næringen ikke ser litt lysere ut nå kan du da virkelig ikke mene.

For det første må det jo være ett hint om at oljeprisen skal opp, det ser jeg ikke. For det andre må det flere investeringer til, de fleste tingene som "tar seg opp" nå er vedlikeholdsavtaler som flytter fra firma til firma eller rigger og ting som er planlagt fra the goodtimes. Altså, det er bedre tider. Ingen tvil om det, vi har ansatt 6 man eller noe i det siste men igjen har vi ca 60 mann som går på midjetidlige kontrakter på prosjekt, før hadde disse vært fast ansatt. 

Lenke til kommentar

For det første må det jo være ett hint om at oljeprisen skal opp, det ser jeg ikke. For det andre må det flere investeringer til, de fleste tingene som "tar seg opp" nå er vedlikeholdsavtaler som flytter fra firma til firma eller rigger og ting som er planlagt fra the goodtimes. Altså, det er bedre tider. Ingen tvil om det, vi har ansatt 6 man eller noe i det siste men igjen har vi ca 60 mann som går på midjetidlige kontrakter på prosjekt, før hadde disse vært fast ansatt. 

Nettopp. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...