mickrs Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Har fått avvik etter tilsyn av elektrisk anlegg: "Bevegelig ledning var ikke tilkoblet i samme rom som tilhørende bruksgjenstand. Jf. fel §38" Det er lagt en ledning fra sikringsskap og rett gjennom veggen til et soverom. Hva må gjøres for at dette er godkjent og hvor mye blir det å koste? Inne i sikringsskapet Ledningen går rett gjennom veggen og inn i et skap i dette soverommet. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Det er nok å skifte ut ledningen med en PR-kabel (solid-core) som er stiftet fast. Da er dette lovlig. Lenke til kommentar
zero dawn Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 (endret) En PR-kabel er vel for fast opplegg og ikke tilkobling til støpsel. Et støpsel er en bevegelig del og skal ha kabel som er beregnet for bevegelige deler. Om det skal hentes strøm fra sikringsskapet via PR så bør det hentes fra en av kursene i skapet (fast tilkobling). Endret 9. mai 2017 av zero dawn Lenke til kommentar
mickrs Skrevet 9. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2017 (endret) En PR-kabel er vel for fast opplegg og ikke tilkobling til støpsel. Et støpsel er en bevegelig del og skal ha kabel som er beregnet for bevegelige deler. Om det skal hentes strøm fra sikringsskapet via PR så bør det hentes fra en av kursene i skapet (fast tilkobling). Altså må kabelen sitte fast inne i skapet, for å kunne stikkes gjennom veggen? Jeg belager meg selvfølgelig på å måtte betale fagfolk for å gjennomføre utbedringen (min kapasitet strekkes når oppgaven går utover støpsel inn i stikkontakt). Jeg lurer vel egentlig mest på hvor omfattende dette blir, og ikke minst hvor kostbart. Endret 9. mai 2017 av mickrs Lenke til kommentar
Elnix Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 (endret) Litt avhengig av hvor du bor, men jeg vil anslå at en elektriker fakturerer 2 timer for dette, inkludert kjøring og dokumentasjon. Jobben i seg selv tar 10 minutt, og materiellet det er snakk om er neglisjerbart. Du vil nok ende opp på mellom 1000 og 1500 kr. På en så liten jobb er det dessverre mobiliseringen av elektriker som koster, ikke selve jobben. Hadde jeg ikke vært elektriker selv, så ville jeg nok bare nappet ut støpselet og sett etter en annen plass å hente strøm fra. Det er lov å bruke sunn fornuft, eller risikovurdering, som vi så fint kaller det i bransjen Endret 9. mai 2017 av Elnix 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 En PR-kabel er vel for fast opplegg og ikke tilkobling til støpsel. Et støpsel er en bevegelig del og skal ha kabel som er beregnet for bevegelige deler. Om det skal hentes strøm fra sikringsskapet via PR så bør det hentes fra en av kursene i skapet (fast tilkobling). Det er viktig å presisere at PR-kabel og fast tilkobling er fast opplegg og skal utføres av elektriker. Det er ikke tillatt for hvermansen å utføre arbeid på det faste elektriske opplegget. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå