Gå til innhold

hund til sverige måtte avlives

Anbefalte innlegg

Hund måtte avlives etter snartur over grensa:

Ref denne saken:
http://www.dagbladet.no/nyheter/hund-matte-avlives-etter-snartur-over-grensa-til-sverige/67555187

Hva med folk som er på harejakt i Finnskogen på den norske siden? Hunden(og jakta) kan fort foregå en kilometer eller to i alle retninger, da også over grensen.

Flere steder i Finnskogen går turstier frem og tilbake over grensen. Kommer myndighetene til å kreve 40 000 eller avliving, om turstien man går på snirkler seg en drøy kilometer over grensen og så tilbake igjen?

Se f.eks rundløypa som tar ca 3-4 timer:

7-torpsleden.jpg

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, slik jeg forstod det holder det ikke å ha hundepasset. Hunden må også gjennomgå ormekurer innen 24 eller 48 timer før ankomst tilbake til Norge. Og siden gåturen eller jakta kun tar 4 timer, hvor av halvparten var i Sverige, må man ha hunden i karantene og betale 40.000.

Eller misforstår jeg?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har vært ganske flinke til å holde ulumskheter ute her til lands og det blir for dumt å gå vekk fra en praksis som fungerer. Ja, det er strengt og konsekvensene kan virke ekstreme, men det er et nødvendig onde. Heldigvis så vet de fleste hundeeiere om regelverket og konsekvensene.

Regner med at du vet at det ikke er lov å ta med poteter inn til Norge?

Lenke til kommentar

Men regelen i dette tilfellet gir ikke mening. Rev og gnagere går fritt over grensen i finnskogen. Om en tursti for en kort periode går over i Sverige, eller en elghund går 500meter over i jakta endrer det ingen risiko

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Eller misforstår jeg?

Du misforstår. Problemet var at de ikke hadde noen papirer. Verken vaksinekort eller noe.

Har du alt slikt, så er det null problem å ta den med over riksgrensa til Søta Bror for harryshopping, elgjakt, utstilling eller whatever.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke han burde hatt valget om å avlive hunden overhodet. Det skulle ikke vært noe alternativ. De skulle tatt hunden i karantene og ilagt ham bot på de 36.000kr.

Han bør også få forbud mot å anskaffe flere dyr.

Endret av misanthrope
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller misforstår jeg?

Du misforstår. Problemet var at de ikke hadde noen papirer. Verken vaksinekort eller noe.Har du alt slikt, så er det null problem å ta den med over riksgrensa til Søta Bror for harryshopping, elgjakt, utstilling eller whatever.
https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/?self=true&young=false&dogs=1&countriesSource=9817&countries=9817&showRules=showResult#skjema

Quote nedenfor :

Hunder (gjelder også valper) skal få behandling hos veterinær mot revens dvergbendelorm 24-120 timer før ankomst til Norge. Behandlingen må skje i det landet hunden befinner seg i før den kommer til Norge.

Disse reglene gjelder uansett om du skal på ferie med kjæledyret ditt eller tar med et dyr fra et annet land til Norge. ***Reglene gjelder også for deg som skal på dagstur med hunden din***. Pass på å ha alt i orden så slipper du dyre og upraktiske forsinkelser.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

For meg høres det ut som om hundens eier er av typen: "Tåpelige bestemmelser. Bare til bryderi. Sånt gidder jeg ikke bry meg om! Et par timer spiller ingen rolle."

"Dem kan jo forsøke å ta bikkja! Da skal dem få høre da!"

Eieren drepte bikkja si.

Lenke til kommentar

Et annet alternativ er å gi hunden regelmessig ormekur hver 28. dag, hos veterinær selvsagt slik at det blir skrevet inn i passet.

Ja, men slik reglene står, så må kuren utføres i landet FØR den kommer til Norge.

Lenke til kommentar

Et annet alternativ er å gi hunden regelmessig ormekur hver 28. dag, hos veterinær selvsagt slik at det blir skrevet inn i passet.

Ja, men slik reglene står, så må kuren utføres i landet FØR den kommer til Norge.

Nei, hvis man drar titt og ofte til Sverige så kan man fikse biffen i Norge https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/alle_hunder_som_kommer_til_norge_skal_vaere_behandlet_mot_revens_dvergbendelorm.7135

"Som alternativ til behandling 24-120 timer før innreise til Norge fra EU, kan hunder gjennomgå et behandlingsopplegg som innebærer at de behandles mot bendelorm minst to ganger på forskjellige datoer og med maksimum 28 dagers mellomrom."

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei? Om du faktisk leser linken her så spiller det ingen rolle når kuren gis, så lenge man har fått ført inn passet to kurer med 24t mellomrom i passet først og så kan man gi hunden når som helst, bare maksimalt 28 dager mellom hver kur.

F.eks.:

Dag 1: kur

Dag 2 (<24t): kur

Dag 5-7: reise

Dag 28: kur

Dag 49-53: Reise

Dag 56: kur.

etc...

Hva må du gjøre ved innførsel av hund?
  • Behandlingen skal gjøres av veterinær.

• Hver behandling skal dokumenteres av veterinæren i hundens pass.

• Behandlingen skal være gjennomført i tidsrommet mellom 120 timer og 24 timer før innreise til Norge. Det aller beste er at behandlingen skjer 24 timer før innførsel. Behandling må utføres i landet dyret kommer reisende fra. Den kan ikke behandles i Norge før utreise for å oppfylle kravet om behandling 24-120 timer før innreise til Norge. Hvis hunden er behandlet mer enn 24 timer før innførsel og hunden etter det har oppholdt seg i skog og mark, der smittefaren er størst, anbefaler Mattilsynet at hunden gis en ekstra behandling etter at den er tilbake i Norge.

• Som alternativ til behandling 24-120 timer før innreise til Norge fra EU, kan hunder gjennomgå et behandlingsopplegg som innebærer at de behandles mot bendelorm minst to ganger på forskjellige datoer og med maksimum 28 dagers mellomrom. Dette kan gjennomføres hos veterinær i Norge før utreise, eller hos veterinær i utlandet. Dette er ikke mulig for hunder som kommer fra land utenfor EU/EØS (tredjestater). Behandlingene skal gjennomføres som to adskilte behandlinger på to adskilte datoer. Deretter behandles de minst hver 28. dag. Behandlingene må være bekreftet av veterinær i hundens kjæledyrpass. Et slikt behandlingsopplegg må alltid avsluttes med en siste behandling hos veterinær etter siste utenlandstur.

Behandling med 28 dagers intervall vil være aktuelt for de som for eksempel har hytte eller feriehus i Sverige, eller av andre grunner foretar jevnlige reiser over grensen med hund. Hvis du senere vil avslutte slik jevnlig behandling, må dyret behandles en siste gang etter siste innførsel til Norge. Denne siste behandlingen må da skje hos veterinær i løpet av de siste 28 dagene etter foregående behandling. Denne behandlingen kan ikke eier utføre selv, da den må dokumenteres i kjæledyrpasset. Dersom du ikke er villig til å returnere til veterinær for en slik avsluttende behandling så har ikke veterinæren lov til å starte et slikt behandlingsopplegg på hunden din.

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei? Om du faktisk leser linken her så spiller det ingen rolle når kuren gis, så lenge man har fått ført inn passet to kurer med 24t mellomrom i passet først og så kan man gi hunden når som helst, bare maksimalt 28 dager mellom hver kur.

Var det et svar til meg? Jeg påpekte akkurat det samme. Jeg svarte nei til at man må ormekurere hunden før den kommer til Norge, noe jeg tolket som at hunden må ta ormekuren i utlandet/Sverige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...