avtrekkeren Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 (endret) I begynnelsen av Juli 2003 ble det satt i gang en prosess med å få internett via kabel på Høietun i Vest-Agder. Vi ble da informert om at d ville være klart i løpet av 4-8 uker. I september, ca 8 uker etter første beskjed, ble det gjort klar en kontrakt med Fastcom / Song Networks. Vi fikk da beskjed om at nettet skulle være oppe rundt 27-29 oktober. Da tiden var omme, fikk vi beskjed at det var utsatt til 4. november. Da den tiden var omme, ble det utsatt til 14. november, deretter til 18, og så til 25. november, til vi til slutt fikk nett den 26. november... De hadde mange rare grunner for utsettelsene (toll i Israel, Telenor ikke lagt linje, feil leveranse av deler, osv) og vi var vel mildt sagt utrolig irriterte på måten de hadde håndtert dette på. Vi fikk ingen beskjeder om noe som helst, vi ble nødt til å kontakte dem for å få svar fra de, de gangene de tok telefonen. Jaja, det er glemt nå, vi har fått nett... Vi bestilte en 1024 / 512 kbit linje... Tilsammen på Høietun er det 44 husstander som bestilte alt fra 384 til 2 mbit linjer, de fleste 1024 / 512. Første dagen vi hadde nett, fikk vi bare 512kbit, de skulle skru opp hastigheta dagen etterpå. Joda, det gikk greit. Fikk rundt 1 mbit og alt virket jo veldig bra. (Det var foreløpig veldig få husstander som hadde fått nettet opp å gå på dette tidspunktet) Dagen etterpå var det for å si det mildt, søppeltregt. Da vi kontaktet dem fikk vi beskjed om at det sikkert var noe feil hos oss, Kabel-modem eller ruter internt... Kiss my placewherethesundontshine sier jeg bare. Jeg la merke til at hastigheten ble raskere utover natten. På dagtid om jeg kjørte speedometer til Ella.no og ITavisen.no fikk jeg nå mellom 50kbit og 200kbit. Oppdagelsen gjorde jeg da jeg brukte Download Accelerator, BitTorrent og Kazaa, som alle lager flere tilkoblinger per nedlasting. Da opplevde jeg en betydelig hastighets-økning. Det samme da broren min prøvde å sende meg filer over FTP, da fikk vi ca 5kB på den første fila... Han gjorde 9 tilkoblinger til og fikk 5kB på hver fil... Jeg tenkte at det virket som om de slet litt med båndbredda oppe på sentralen på Høietun, sikkert noe oppstartsproblemer her... Men, da vi kontaktet Agder-Telenett igjen da, fortalte de sannheten om nettet.. (Legg merke til at de skyldte på vårt LAN og Kabelmodem først) De har kun lagt opp en 2mbit linje til hele Høietun. 2 mbit... 44 husstander, sikkert 100 PC'er... Når man tenker på at de 44 husstandene sikkert har bestilt 50mbit tilsammen er dette nærmest latterlig. At de appåtil solgte 2mbit linjer når de hadde over 40 andre som også ville ha nett, sier vel egentlig sitt. I snitt på dagen nå ligger vi på litt under analog modem hastighet. På natta fra 3-6 omtrent er det rimelig raskt og klarer å utnytte hele mbitten om jeg bruker DAP, BitTorrent eller lignende. Jeg har to ord: Uproffesionelt, amatørmessig av et AS. Går det an?? Ja, tydeligvis... 2 mbit, 44 husstander... Hjelp. Abbonementet var jo forsåvidt billig i forhold til andre, 1024 / 512 skulle koste 399,- måneden, hvilket er helt greit. Vi hadde likevel aldri trodd at Agder Telenett ville VÅGE å sende ut regning for den første måneden med disse problemene... Joda, de kjørte på... TO måneder på forskudd skulle de ha á 399,-. Forskudd... Og at de i det hele tatt skulle hatt betalt... Vi har en hastighet tilsvarende 1 / 20 av det vi bestilte. Vi vurderer nå å betale 1 / 20 del av de 399,- (20kr). Vi har tross alt ikke fått varene vi bestilte. Vi har fått 1 / 20. Bare en liten advarsel til andre som har planer om å benytte seg av disse. Http://www.agder-telenett.no Edit: Fiksa link... Adda ikke noe link automatisk, bare cutnpasta adressa... Det var forumet som laga linken, og adda en ekstra "http://" foran den... :/ Endret 5. desember 2003 av KriFos Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 (endret) Jeg hadde betalt de 20kronene som en symbolsk handling. Jeg kjenner ikke til det det rettslige systemet i dette landet så godt (hvem gjør vel det?), men jeg tviler sterkt på at de med loven i ryggen kan kreve dere for det beløpet som står oppført i kontrakten. (Pust... lang setning) Edit: PS: linken bør fikses. Endret 5. desember 2003 av EskimoBob Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 5. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2003 (endret) Nå har de kommet med en offisiell nyhet på hjemmesiden deres... Høietun er nå ferdig utbygd. Det gjenstår et par stykker før alt er på plass. Hatigheten viser pr i dag å variere veldig. Det gjelder down stream. Up stream viser seg å være bra. Støyen er bra. Moduleringshastigheten vil da bli økt fra Quam 80 til 160. Pr i dag viser det seg at på tidspunktet på kvelden er forbruket øyere en det vi får inn. Noe en vil merke på hastighet på nedlastning. De som har en 2 Mbit linje veil spesielt merke dette. Dette har vært diskutert med Song Network for å finne en løsning på dette. Det regner vi med forligger i neste uke.Frem til det vil vi ikke ta betaling for nettleie. Ettersom faktura er sendt ut vil dette fremkomme på neste faktura i fratrekk. De som har et stort behov for down stream vil kunne få dette, men må da betale.Hva som blir det endelige avgjørelsen blir tatt i neste uke.( 04.12.2003 ) ( 04.12.03 17:03 ) Ser ut til at de har tatt til fornuft og ikke vil kreve betaling før dette har gått i orden... De vil likevel at vi skal forskuddsbetale... Jooojoooo sier jeg bare... Men, merkelig er jo dette: De som har et stort behov for down stream vil kunne få dette Hvilke ganger når man bestiller bredbånd på, si alt fra en halv mbit og oppover, har man IKKE stort behov for downstream... Da hadde jeg jo heller fortsatt med modem eller bestilt det tregeste dem hadde for **** ** lala.. Endret 5. desember 2003 av KriFos Lenke til kommentar
Sorce Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Godt og se at det ikke er telenor folk klager på, men så jo at song var innvolvert der og de suuuuuuuuuuuuuger hardt. Noe jeg tror alle Vgs elever i rogaland kan være enige i Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå