Gå til innhold

Kobler bygninger sammen i likestrømsnett, for å kunne utnytte overskuddsenergi fra solceller

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"for å kunne utnytte overskuddsenergi fra solceller"

Det er ikke noe som heter overskuddsenergi!

( Det har jeg lært i kommentarfeltene her på Tu.no   )

Då har du korkje forstått kommentarane eller artikkelen, der det står:

"Akkurat som i Uppsala er hensikten å øke det egne forbruket av solstrøm og unngå å mate ut overskuddsstrøm på nettet."

Alle kraftverk har jo eit overskot av straum som dei leverer til nettet, eller i dette tilfellet til naboen for å spare nettleige. Dersom dei ikkje produserte eit overskot, men brukte all energien sjølv, ville det ikkje vere noko straum til vanlege forbrukarar.

Det du tenkjer på er kraft som ikkje vert brukt i det heile, men berre sløst vekk på ingenting. Slik energi er det svært lite til ingenting av, fordi det ikkje løner seg å starte eit kraftverk for å produsere "overskot" til kråkene. På isolerte hytter i fjellheimen utan innlagt straum, finn du alltids nokre solcellepanel og små vindturbinar som ikkje gjer nytte for seg når batteria er fulle. Dette heiter forresten "stranda energi", ikkje overskotsenergi.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med kraftige teknologitrender som solceller, batterier, LED og elektronikk som alle bruker DC, tipper jeg absolutt DC får en slags rennesanse ja. De fleste ting som er plugget inn i stikkontakter har vel i dag en likeretter (elektronikk, LED pærer osv), så skulle man begynt "på nytt" i dag og valgt DC eller AC tipper jeg man ville gått for DC i privathus og AC i høyspentnett. Industrien kanskje også AC.

Mulig jeg er helt på bærtur her, siden min elektrokunnskaper er ganske begrensede :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan var det nå med tap i ledninger igjen? Er det den lave spenningen i 12-volt som gjør at det kreves grove kabler, og ikke at den er ensrettet?

Ja, det stemmer (dvs. den høye strømmen som kreves for å få nok effekt når spenningen er lav). Høyspent likestrøm brukes i lange sjøkabler for å redusere tap.

https://www.tu.no/artikler/hvordan-flytte-mye-strom-veldig-langt-svaret-er-i-okende-grad-likestrom/377292#cxrecs_s

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man vil jo også utnytte strømkabelen bedre med DC, fordi AC selv på 50-60 Hz har en skin-effect.

https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect

Uten at jeg vet så mye mer om det.

Frekvensomformere, som jeg tror blir mer og mer brukt i industrien, likeretter AC til DC før den igjen gjør det om til AC med en annen frekvens ut til motoren. Da sparer man jo potensielt noe ved å droppe hele likeretterdelen. Noen skip bygges med DC-nett nettopp for dette.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Alle kraftverk har jo eit overskot av straum som dei leverer til nettet, eller i dette tilfellet til naboen for å spare nettleige. Dersom dei ikkje produserte eit overskot, men brukte all energien sjølv, ville det ikkje vere noko straum til vanlege forbrukarar.

De har jo ikke det. Det er først når du velger å ta det ut at det finnes et overskudd. Inntil da, så eksisterer det ikke, fordi rotasjonene i generatoren ikke gjør noen forbruksnytte før du tapper fra den.

Det er like dumt å la være å tappe en slik roterende generator for strøm, som det å forsøke å tappe strøm i fra en stillestående generator. Men jeg tror definisjonen til mister "Fri diskusjon og kunnskap" er riktig.

Hadde du heller sagt at alle kraftverk har et overskudd av vann i magasinet, så kunne jeg til dels nikket enig med deg. Men selv det er jo heller ikke til en hver tid sant at det har noe stort vannoverskudd. Kommer jo helt an på vær og vind.

Endret av G
Lenke til kommentar

Er det noen spesiell grunn til at 760 volt er valgt? Høyere spenning minsker vel behovet for grove kabler, gir mindre tap og mindre varmegang/motstand (?), men hvorfor akkurat 760 volt?

Kanskje det er en ideell spenning å omforme til vekselstrøm? Jeg vet ikke, men man kan jo la det stå som et tankeeksperiment.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke heller hvorfor 760 V, men den siviliserte verden har jo i utgangspunkt 400V 3-fas strøm som utgangspunkt (koblet til 400 x kvadratrot av 3 = 235 V). Men 400V veksel/3fas går fra minus 400 V til pluss 400 V og det er sånn ca 800V. Muligens er det lett å lage 400V 3-fas vekselrettere når man har 760V likespenning.

Det er også mulig at man ser en standard i horisonten: 'mellomstore' batterier konfigureres til 760-800V: også veldig lett å likerette 400V vekselstrøm til 800V likestrøm.

Lenke til kommentar

"for å kunne utnytte overskuddsenergi fra solceller"

Det er ikke noe som heter overskuddsenergi!

( Det har jeg lært i kommentarfeltene her på Tu.no   )

Jeg har tenkt meg om, og prøver igjen:

Overdkuddsenergi!! Phøy.

Når vindmøllene eller sola produserer energi er det bare å la det være som det er, la det gå tilbake til naturen ubrukt. Å bruke denne energien til å produsere Hydrogen  ( eller diesel) er bare søseri, siden batteri  er mye mer effektivt.

/bensin?) må da være rent sløseri, så lite effektivt som Hydrogen  er. For ikke å snakke om bensin/diesel. ( som Hydrogen-elektrisk skal ta over for.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...