Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor farlig er solarium?

Crissy

Anbefalte innlegg

Jeg ville absolut unngått solarium. Det er en kilde til UV-stråling hvor det er så dårlig dokumentert hvor mye hvert enkelt individ kan få av UV-stråling for å få nok til å danne pigment og hvor mye man kan tåle før man blir brent. Hadde man kunnet taste inn alder, kjønn, hudtype og fått en helt individualisert varighet på solariumet som er godt dokumentert, så tror jeg solarium bare er sundt. Nå har jeg aldri selv vært i en solarium salong, men jeg har lest nok om det som er årsaken til at jeg ikke har vært der. Det er så sykt synd å utvikle hudkreft på grunn av dette, eller få solskadet hun som voksen. 

Ingen som sier du skal ta solarium i 20 minutt første gangen. 

Start på det laveste, øk med 1-2 min per gang = profit :D 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville absolut unngått solarium. Det er en kilde til UV-stråling hvor det er så dårlig dokumentert hvor mye hvert enkelt individ kan få av UV-stråling for å få nok til å danne pigment og hvor mye man kan tåle før man blir brent. Hadde man kunnet taste inn alder, kjønn, hudtype og fått en helt individualisert varighet på solariumet som er godt dokumentert, så tror jeg solarium bare er sundt. Nå har jeg aldri selv vært i en solarium salong, men jeg har lest nok om det som er årsaken til at jeg ikke har vært der. Det er så sykt synd å utvikle hudkreft på grunn av dette, eller få solskadet hun som voksen. 

Ingen som har noen dokumentasjon for sammenheng mellom eksponeringslengde og effekt individuelt basert. Man må gjerne starte lavt og så gå videre, men hvordan vet du at det ikke er skadelig? Man vet det ikke før det er gått 10-20 år.... Dessverre. Mange solarium er også forskjellig i styrke, og innenfor et og samme senter kan også styrke variere mellom solarium.

Høres skikkelig negativ ut, men det er ingen tvil om at det er en sterk sammenheng mellom solarium og hudkreft, harde fakta man gjerne kan unnskylde seg unna med mange forklaringer, men allikevel så har det sammenheng. 

Lenke til kommentar

Ingen som har noen dokumentasjon for sammenheng mellom eksponeringslengde og effekt individuelt basert. Man må gjerne starte lavt og så gå videre, men hvordan vet du at det ikke er skadelig? Man vet det ikke før det er gått 10-20 år.... Dessverre. Mange solarium er også forskjellig i styrke, og innenfor et og samme senter kan også styrke variere mellom solarium.

Høres skikkelig negativ ut, men det er ingen tvil om at det er en sterk sammenheng mellom solarium og hudkreft, harde fakta man gjerne kan unnskylde seg unna med mange forklaringer, men allikevel så har det sammenheng. 

Den sammenhengen du snakker om der gjelder vel først og fremst folk som er veldig lyse i huden, lyst hår, mange føflekker, og tar solarium flere ganger i mnd og blir brent nesten hver gang.

Har man brun hårfarge og blir sjeldent rød i solariumet, så ser jeg ikke hvorfor en ikke kan ta det

Lenke til kommentar

Er det noe bedre å være flere timer i sola da? 

Nei, Norge er på verdenstoppen i føflekkkreft, så åpenbart er vi for mye i sola. Det handler om sunt solvett.

Den sammenhengen du snakker om der gjelder vel først og fremst folk som er veldig lyse i huden, lyst hår, mange føflekker, og tar solarium flere ganger i mnd og blir brent nesten hver gang.

Har man brun hårfarge og blir sjeldent rød i solariumet, så ser jeg ikke hvorfor en ikke kan ta det

Hvis man skal oppnå brunfarge med å være 1-2 minutter i solarium og deretter øke til 20 min etter lengre tid, så er det en enkel indikator på hvor mye sterkere et solarium er enn sola, hvor man ikke kan stå 1-2 minutter og deretter 20 min for å få brunfarge.

Det er helt riktig at lys hudtype er mest utsatt for skader av UV-stråling, men dette er den største risikogruppen. Man er mindre utsatt - men fortsatt utsatt selv om man er brunhåret og har en mer pigmentert hud.

Det er bare sånn at når man har sett mange nok folk med hudkreft, så blir man litt sterkere påvirket. Akkurat som de gangene jeg har sett KOLS-pasienter, så får man et sterkere sinne mot tobakksindustrien, fordi man ser hvilke forferdelige skader det har påført fantastiske, flotte og gode mennesker. Det er urettferdig og trist - og skadene kommer ikke før det har gått mange mange år.

Jeg ønsker ikke å være kjip, jeg ønsker kun at folk skal tenke konsekvens og 2 ekstra ganger på om den brune nyansen faktisk er verdt en eventuel hudkreft om 20 år. Jeg snakker kun om solarium, folk må gjerne være ute i sola og ha det fantastisk fint! Et sunt solvett er det som skal til, og smøring etter behov. 

Lenke til kommentar

Fordi de heller anbefaler å begrense tiden i solariet for å unngå å bli brent, enn å ty til solkrem. Hele kroppen blir eksponert i et solarium, i motsetning til når du soler deg på stranden, i tillegg til at strålingen er mye kraftigere.

Så hvis du vil smøre inn hele kroppen med solkrem, "go ahead".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...