Gå til innhold

Tystrup Bavelse søerne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg liker begge landskapsbildene.

Nå vet jeg jo at du vil ha mest mulig himmel så jeg skal ikke mase om ytterligere kutt i V1 da den allerede har dybdefølelse selv om den kunne bli bedre med litt mer beskjæring.

I V2 er det den lave kameravinkelen og ikke himmelen som skaper dybden i bildet.

Når vi ser på landskapet som helhet ser vi at det går en slags bølgende diagonal av trær etc. gjennom bildet. Den kommer inn fra venstre kortside så for spenningens skyld ville jeg hatt nevnte ut på øvre langside for å øke bildets spenning. Men når vi ser på oppadgående diagonal til høyre så ser vi at det er litt rufsete og urolig der. Derfor tenker jeg en beskjæring oppe som går nedenfor det litt åpne løvverket.

Som nevnt er det landskapet med vannet som er motivet her og ikke himmelen og derfor tjener bildet på at blikket senkes for da får vi plutselig øye på bunnen i vannet som vi overså fordi blikket havnet oppe i himmelen.

Derfor vil en slik beskjæring gjøre at i tillegg til at spenningen øker fordi du får en diagonal ut på øvre ramme så øker også dybdefølelsen i bildet.

Scroll opp og se selv hva det gjør med bildet.

Det er faktisk slik at ikke alltid er det best å ha med mest mulig i bildet - ofte er det beskjæringene som gjør bildet.

Men man ser det jo ikke før man har prøvd det ut.

Mine kommentarer er kun tips til author som kan prøves ut og vurderes.

Roar

Lenke til kommentar

Hej Roar takker for din lange forklaring på forbedringer og muligheder..ja det kan du har ret i ..men jeg er jo ikke så vild med at fjerne for meget himmel..men her har jeg jo ikke de smukke skyer som jeg holder meget af..så man kunne godt have taget noget af her..kunne jo også bare have valgt at tage billedet uden alt det himmel...da det er det gule jeg ville have med ...de smukke Mælkebøtter i græsset..og ja vandet har jo sin ret her..det er jo meningen..Men jeg synes når man fjerner himmel..så bliver billedet så smalt..så man er jo nød til at fotografere uden alt den himmel hvis man skal slippe for det andet..Tak for råd.. :) Mvh Suss

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...