Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Lavt testosteron-nivå?

Anbefalte innlegg

Hei,

Hvor reelt er lavt testo-nivå for meg som G21?

De siste månedene har jeg vært deprimert, men nå siste ukene gått bedre. Likevel er det slik:

• Sjeldent/aldri ordentlig kåt

• Liten seksuell lyst for jenter, liten drive

• Generelt sliten. Selv om jeg trener nå så blir jeg ikke kvikkere (slik som jeg pleier)

• Lite motivert/konsentrasjonsvasker til å jobbe med eksamen

Jeg ser at dette jeg nevner over her samsvarer med kjennetegn for lavt testo.

I tillegg kan jeg ikke huske sist jeg hadde morgenereksjon. Dette og skal være et tegn på lavt testo nivå. Klarer jeg å få penisen opp, så er den ikke full stiv, og blir fort slapp.

Kan det være at jeg har fått lavt testo nivå de siste månedene? Er det en reell mulighet, eller ligger det noe annet bak, som depresjon?

Likevel om det er depresjon så er det jo mange av mine symptomer som stemmer overens med lavt testo nivå når jeg sjekker ut bl.a. her: http://www.lommelegen.no/artikkel/lavt-testosteron-påvirker-først-og-fremst-sexlysten og her: https://www.onlinelege.no/svar/_naar-er-testosteronverdien-som-lav-aa-regne-spoersmaal-fra-mann_ref:cgcecjf60

Noen her som har opplevd lavt testo nivå?

(Btw, så skal jeg til legen på torsdag for å høre. Men timen er kl15, så jeg har lest at testo nivå burde testes så tidlig som mulig før kl10 for at det skal vise reelt. Men kanskje legen tester selv om.)

Anonymous poster hash: fc28d...b53

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er symptomer som kan ha sammenheng med veeeldig mye forskjellig. Blodprøve vil jo da avsløre om det er f.eks testosteron.

Manglende sexlyst og ereksjon kan være så diffust som stress, depresjon, udiagnosert høyt (eller lavt) blodtrykk, diabetes eller søvnproblemer.

Lenke til kommentar

Bruker du noen rus, alkohol?

Jeg har tro på at depresjon fører til de tilstandene du beskriver. Men det er nok best å ta blodprøvene først. Du kan jo spørre om å få henvisning til en psykolog eller om det finnes noen ordning, hvis du er sykemeldt eller noe.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar begge!

Men jeg føler meg ikke deprimert lenge (tror jeg). Skal ikke det da bli normalt igjen? Kanskje jeg er litt deprimert innerst inne som ødelegger? Men føler det går fint for tiden ...

Har ikke diabetes.

Jeg skal be om blodprøve. Jeg håper fastlegen går med på det, føler han kan være litt vanskelig å få med på noe til tider ...

Vet dere hva man gjør om det er lavt testo nivå? Har lest at man helst ikke vil "skyte" inn testo pga bivirkningene.

Lenke til kommentar

Har i hvert fall lest at testosterontilskudd er mest vanlig til menn i overgangsalder og eldre, på grunn av at kroppen produsérer mindre selv. Hvis man tar ekstra, så slutter kroppen å produsére eget. Det kan ha bivirkninger også. Vurdérte det så vidt selv en periode, men etter å ha lest en del artikler, så ble jeg avskrekket. Ikke noe å tulle med.

Angående depresjon, så er det jo variérende grader. Men ett faktum er jo at det er alltid noe som skaper depresjonen: Det kan være manglende inspirasjon og retning, positiv støtte, selvrefleksjon, mål og mening. Kanskje det kan være en idé å begynne å skrive ned litt på notisblokk noen tanker som dukker opp, angående fortid, nåtid og fremtid, og opprettholde denne vanen over tid. Dét gir garantért uttelling. Da identifisérer du problemene .. hvis det er noen ^^ hvis du ikke finner noen, så kan det jo tyde på at det er kjemisk/biologisk/hormonell ubalanse. Men la en proff psykolog ta seg av det ^^ Jeg bare spekulérer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tusen takk for svar begge to.

Jeg har en oppdatering.

Var til fastlegen og fortalte dette. Ble enige om blodprøve, tok den og fikk resultatet hin dagen.

Litt kjipt var det at legen ikke tok med stoffskifte i testen, så nå skal jeg tilbake på onsdag for å ta blodprøve for å måle det ...

Men uansett. Resultatet på denne prøven uten stoffskifte er at jeg har veldig lavt folat-nivå, dvs B-vitamin. I tillegg til d-vitamin har jeg mangel på. Skjønner ikke helt noen av dem da jeg spiser kjøtt og egg, men ikke mye grønt da, jeg soler meg når det er sol i byen, uten solkrem. Så ja, nå tar jeg tilskudd av det.

Så gjenstår det å se stoffskifte som jeg mistenker.

Er irritabel, liten sexlyst, motlyst, slapp og sliten hele tiden. Så håper det viser noe ... testosteron tror jeg ikke han sjekker for, men det er vel normale verdier.

Lenke til kommentar

Hm. Jeg har spist normalt, men den siste tiden har jeg mistet matlysten ... det er så uvanlig for meg å ikke ha matlyst i flere dager. Jeg fatter ikke.

Det gjelder spesielt middag. Men tingen er at jeg gjerne vil ha en kebab eller noe junkfood, men noe annet har jeg ikke lyst på .::

Lenke til kommentar

Bortsett fra manglende matlyst nå, du har ikke gjort noen endringer i måten du spiser på, som sammenfaller med når du begynte å få disse problemene?

Gitt at du er mellom 1,70 og 1,80 høy ser vekta di grei ut, og hvis du ikke har gått hverken opp eller ned i vekt så gjør det det mindre sannsynlig at spisevaner er en direkte årsak.

Hvis legen din ikke nevnte noe om det er det sannsynligvis ingenting å bekymre seg over. Spør ham eventuelt hvorfor han mener det er greit at du har høyere glukosenivå enn normalen.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Veier forresten 77-78 kg. Jeg har ikke gått ned i vektZ

Glukosenivået på blodprøven min var 6,9 og normal er 4 - 6. Dette på fastende mage. Legen min nevnte ikke noe om det.

Hei. Lege her. Diabetes kan gjøre deg slapp og gi litt diffuse symptom.

Dersom du hadde fastende blodsukker på 6,9 så bør du absolutt ta fastende blodsukker på nytt. Du bør be om å supplere den med langtidsblodsukker (Hba1c) som måler blodsukkernivået de siste 6-12 uker, ring på forhånd og spør om du kan gjøre dette sammen med stoffskifteprøvene dine. Ta også med urinprøve, du skal da ta morgenurin, midtstråle. Lykke til videre :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

Jeg har ikke gjort noe endringer i kostplanen bortsett fra når jeg trente, så spiste jeg mye proteiner og sunn mat.

Veier forresten 77-78 kg. Jeg har ikke gått ned i vektZ

Glukosenivået på blodprøven min var 6,9 og normal er 4 - 6. Dette på fastende mage. Legen min nevnte ikke noe om det.

Hei. Lege her. Diabetes kan gjøre deg slapp og gi litt diffuse symptom.

Dersom du hadde fastende blodsukker på 6,9 så bør du absolutt ta fastende blodsukker på nytt. Du bør be om å supplere den med langtidsblodsukker (Hba1c) som måler blodsukkernivået de siste 6-12 uker, ring på forhånd og spør om du kan gjøre dette sammen med stoffskifteprøvene dine. Ta også med urinprøve, du skal da ta morgenurin, midtstråle. Lykke til videre :)

Takk for svar.

Prøve som viste glukose på 6,9 hadde en Hba1c på 4,4.

Jeg så ikke dette før nå og får ikke mulighet til å ringe i forveien om å teste dette igjen (prøven er i morgen.)

Jeg er usikker på om legen har rekvidert ny blodprøve og inkluderer stoffskifte, eller om han tar kun blodprøve av stoffskiftet. :/

Fastlegen min er så dårlig ...

Lenke til kommentar

Fikk tatt med glukose og Hba1c, men han ønsket ikke at jeg skulle ta urinprøve mtp diabetes. Han var meget sikker på at jeg ikke hadde det, for da hadde Hba1c vært høyere enn 4,4.

Så nå får jeg se hva stoffskifteprøven og det viser!Anonymous poster hash: fc28d...b53

Med Hba1c på 4,4 har du ikke diabetes nei. Jeg er enig i den vurderingen.

Så må jeg legge til at de fleste som har de symptomenes du beskriver har ingen sykdom. Kanskje er det psykisk, kanskje er det for store forventninger til livet og kroppen generelt.

Lenke til kommentar

Fikk svar i dag på blodprøven. Veldig kjapt det gikk!

Stoffskifte er innenfor normalområdet men lavere enn målt i 2015.

Så grunnen til at jeg er trøtt, sliten, motlyst, er da mangel på D og B(folat)-vitamin?

Hvor lang tid tar det før jeg merker bedring? Dette er meget slitsomt spesielt i eksamenstiden. Jeg klarer ikke å konsentrere meg heller, og trodde dette stemte overrens med stoffskifte men det er tydeligvis normalt så ...

Lenke til kommentar

Hadde noen dager her tidligere i mai hvor det ble seint i seng, men opp tidlig.

Men nå legger jeg meg til normalen.

Hentet verdiene i dag på blodprøven.

Glukose: 4,6 (fastende)

TSH: 3,46

FT4: 21,7

Slik jeg ser det ligger FT4 litt over normalen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg tror det har litt med psyken din å gjøre. Du er en 21 år gammel mann, men kaller deg fortsatt for en gutt. Det burde du endret som del av identiteten din da du ble atten år. Om du vil ha mer naturlig testosteron og/eller steroider kan dette skaffes naturlig gjennom å ete enkelte grønnsaker som spinat.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...