finfyr Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Hei! Vurderer å kjøpe meg en ekstern hd til laptopen, ettersom 40GB er litt lite. Har en 40GB Ultra DMA/ATA 100 (5400RPM) i min Dell 500m. Ville jeg merket stor forskjell om jeg kjøpte meg en 7200rpm disk? Ser at en 60GB disk med 7200rpm koster 2300 spenn. MYE mer enn en ekstern disk. Får en ekstern HD med 200GB til omtrent samme prisen. Men yteslen på laptopen vil vel øke om jeg kjøper en intern disk? Derfor er lurer jeg på om det finnes en løsning som gjør at jeg kan bruke min 40GB 2.5" disk, eksternt, om jeg kjøper meg ny intern HD? Får vel ikke solgt en 40GB 5400rpm disk så lett heller? Bør jeg velge en esktern disk? Håper dere forstår "problemet" mitt Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 En 7200 rpm disk vil være raskere, men samtidig vil den normalt støye litt mer, og være litt varmere. I hvilken grad du vil merke den økte diskytelsen, vil være litt avhengig av hva du bruker maskinen til. Tror ikke du vil ha problemer med å få solgt 40 GB'eren. 40 GB er faktisk mer enn de fleste bærbare har, og det er nok av de som ser etter en oppgradering. Du får eksterne kabinetter for 2,5" disker, både i USB og/eller Firewire-utførelse. F.eks. hvis du går inn på Komplett, under Harddisker - Eksternt Kabinett, så finner du flere eksempler. Hvorvidt du bør velge en ekstern disk, er litt vanskelig for andre å vurdere. Personlig ville jeg valgt en stor ekstern disk hvis den skulle hovedsaklig stå hjemme, og ikke slepes rundt på i en veske. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 tja, en kompis av meg sier at den 7200rpm disken han har (ekstern) virker raskere enn den 5200rpm(eller hva det nå er) disken han har internt i laptoppen...han bruker firewire... Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Nå har jeg sett en del innlegg på forumet her hvor folk med 7200rpm disker i sine bærbare mener at de ikke blir varmere enn sine forgjengere og at støyen heller ikke er større. Jeg har en 5400rpm disk sjøl i min bærbare, og kommer til å bytte selv til en 7200rpm. Men jeg tror det er lurt å vente litt til diskene blir mer modne og billigere. Foreløpig går det greit med 5400... Og ja, det finnes eksterne kabinetter til 2,5" disker. Evt. kan du kjøpe et kabinett for 3,5" og så sette inn 2,5"-disken med 3,5"->2,5"-brakketter. Dermed har du en mye mer fleksibel løsning... Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 (endret) 2,5" disker støyer generelt minder enn sine større 3,5" slektninger, så det er godt mulig at eventuell (om noen) økning i støy er så liten at den ikke er særlig merkbar med det nyeste innen teknologien. Jeg oppgraderte en maskin fra en 4200 rpm til 5400 rpm en tid tilbake, og da var det en merkbar økning i støyen ved diskaksess. Når det gjelder økning i varme, om liten, så er dette vanskelig å unngå så lenge de bruker mer strøm. Et par tester som kan være interessant for trådstarter: http://www6.tomshardware.com/storage/20030813/index.html http://www6.tomshardware.com/mobile/20031031/index.html Edit: Som det også er skrevet i en av testene, en liten økning i strømforbruket fører til noe redusert batterilevetid. Dette kan være viktig for noen. Endret 5. desember 2003 av sofTest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå