Valkyria Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Jeg snakker med en kar på finn som selger en bil fra 2001 han vil ha 13 000 for pluss omregistrering. Bilen er EU godkjent i et år og skal i følge selger fungere fint i daglig bruk. Da jeg var å sjekket ut bilen i forrige uke så var det noe eksoslukt fra oljen, samt motoren ble meget varm etter bare 10-15 min med prøvekjøring, noe som begge er indikatorer på at toppakningen ikke har lenge igjen. Jeg tenker i utgangspunktet å bare ha den som en reservebil og kjøre den til den ikke vil mer, men med den motortemperaturen og lukten fra oljen frykter jeg det kan skje fortere enn ønsket. Jeg ønsker å tilby mindre for bilen, men er rimelig sikker på at selger ikke lar seg overbevise og velger heller å vente på noen andre skal kjøpe den (selv om den har ligget ute en god stund allerede). Så spørsmålet mitt er hvilke rettigheter jeg ville hatt dersom jeg legger ut 13 000 for bilen, og enten toppakningen ryker etter kort tid, eller registerreimen ryker som følge av overdrevet varme i motorrommet, eller liknende horribel skjebne? Kan jeg reklamere til selger, eller er bilen så gammel at man må bare forvente at den har begrenset lengde igjen før den stryker med? Lenke til kommentar
Oter Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 en bil til 13k er det jeg vil kalle delebil,tviler på om du har noen sak om noe skulle skje. og ryker toppakningen så er det jo en større jobb og fikse det,og kostbar om du ikke skrur selv,er jo ikke bare og demontere og montere ny pakning,alutopp må sjekkes for sprekker,og planes før de monteres igjen,om man vil vere sikker på at toppen er bra etter et havari Lenke til kommentar
0laf Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Enten er det brudd i toppakningen, eller så er det ikke ! Det er ikke noe "snart ryker toppakningen" som fører til varmgang. Varmgang kommer når det er et brudd i pakningen, å eksos finner veien til kjølevannet, eller kjølevannet finner veien til steder det ikke skal være. Registerreimen ryker heller ikke grunnet varme, den ryker grunnet slitasje. Enten fordi den er gammel eller fordi det er andre faktorer som fører til unormal slitasje. Varme er generelt ikke en slik faktor, motoren koker lenge før reimen blir så varm at den svekkes nevneverdig. Nå må du være litt mer spesifikk på hva "meget varm" betyr, driftstemperatur på en motor er ofte rundt 100 grader, altså kokepunktet for vann. Grunnen til at vannet ikke koker er fordi det er under trykk i et lukket system. Man skal ikke så mange gradene over før motoren koker, og en motor som koker kan du selvfølgelig ikke kjøre med til daglig. At motoren blir varm kan skyldes mange ting, ikke bare toppakning. Det kan være defekt termostat eller vannpumpe for eksempel. Eksoslukt er heller ikke unormalt, det lukter jo eksos av alle biler til en viss grad. Det du må se etter er hvit eksos, som indikerer vann, eller blå eksos, som indikerer uforbrent olje. Toppakningsbrudd vises ofte ved vann i oljen, men ikke alltid. En kontroll av kjølevannet for å se om det inneholder eksos vil normalt være det sikreste. 2 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Lykke til med å reklamere på feil du visste om på kjøpstidspunktet. 7 Lenke til kommentar
Oter Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 at den blir rask varm,kan vel like gjerne være vasspumpa Lenke til kommentar
Minus Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Evt som i mitt tilfelle, lekkasje på en radiatorslange som tømte systemet for kjøleveske. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Eller bare luft i kjølingen. Eksos i olje og koking er to vidt forskjellige brudd i toppakningen, og førstnevnte er vel ikke akkurat noe man lukter. 1 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Kjøpsloven* §20 første ledd regulerer dette ganske tydelig: Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet. * Går ut i fra at du kjøper fra en privatperson. 3 Lenke til kommentar
B1ack Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Bilen skal jo fortest mulig opp i driftsstemperatur, så at den når dette etter 10-15 minutter er vel ikke noe rart? Motoren skal ligge på 90-100 grader for å ha lavest mulig friksjon (tyntfyltende olje), som gir lavest mulig drivstofforbruk. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå