AnonymDiskusjon Skrevet 8. mai 2017 Del Skrevet 8. mai 2017 Aparto tilbyr en tjeneste hvor man kan kjøpe en del av en utleieleilighet. Det fungerer slik: Aparto tar en leilighet og deler den i mindre biter. Du kan kjøpe en eller flere slike biter. Utleiemegler leier ut leiligheten. Leiligheten selges etter 4-5 år og så fordeles pengene på deltakerne. Høres det ut som en god investering? Anonymous poster hash: 82f67...359 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Høres ut som en klassisk svindel, omtrent som de "time share" greiene. Nå er jo boligmarkedet relativt trygt, men jeg ville definitivt styrt unna. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Jeg synes det høres ut som en god ide, for små sparere. Selv om jeg egentlig ikke er helt for denne utleie utviklingen. Men føler infoen er for kortfattet og får timeshare vibber som nevnt over. Bruker pengene mine på andre ting enn så lenge Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Får man en andel av leieinntekter i tillegg til salgsandelen? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2017 Dere kan lese om det her. Jeg vet ikke om det er en god idé for meg. Jeg har ca 300k å investere. http://aparto.no/ Anonymous poster hash: 82f67...359 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Modellen bygger på at det etableres et AS som eier leiligheten. Deretter etableres det et sameie som eier alle aksjene i ASet. Andelene i dette sameiet er det du får for pengene dine. Det er noen snags her. For eksempel innebærer konstruksjonen at du som investor ikke har noen innflytelse over aksjeselskapets drift, og heller ingen innsyn i aksjeselskapets regnskaper. Sameiet og aksjeselskapet styres av Aparto (det skal riktignok være ett sameiervalgt styremedlem i aksjeselskapet, men med to styremedlemmer vil styreleder alltid være i flertall). Det vil slik jeg forstår det heller ikke bli noen utdelinger i prosjektperioden - alt blir stående i aksjeselskapet frem til flertallet bestemmer seg for å selge prosjektet. Dette er en innlåsningseffekt. Det samme er for så vidt salgsavgiften på 2,5 % hvis man skulle ønske å selge andelen sin - en andel man ikke kan verdiberegne fordi man ikke nødvendigvis får noe informasjon om de underliggende verdiene. For meg fremstår greia underlig. 3 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Høres mer lukrativt ut for Aparto enn for de som stiller med kapital. De skal ha 2,5+1% i gebyr, samt at Utleiemegleren skal ha sin profitt. Staten stikker av med moms på utleie under hele forholdet. Megler skal ha provisjon ved salg. Andelseiere må betale skatt på eventuelt overskudd... Må vel faktisk også betale dokumentavgift på kjøpesummen også. Nå som boligprisene ser ut til å flate ut ville jeg absolutt ikke spekulert i dette her Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Det er som hovedregel ikke merverdiavgift på utleie av fast eiendom, jf. mval. § 3-11. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Det hele fremstår som krikkert skriver som pussige greier, som sikrer Aparto både avkastning og kontroll og ikke gir deg svært liten investorbeskyttelse. I tillegg er jo 3,5 % forvaltningsavgift helt hinsides mye. Jeg ville holdt meg langt, langt unna. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Reell forvaltningsavgift er nok mer. Det blir styrehonorarer, honorar til forretningsfører, mv. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Reell forvaltningsavgift er nok mer. Det blir styrehonorarer, honorar til forretningsfører, mv. Ja, men det er utgifter i porteføljeselskaper som vel helt ordinært at ikke regnes med i forvaltningsavgiftene. Når det bare eksisterer ett "porteføljeselskap" er det imidlertid naturlig å påpeke også dette. Dette er nok lukrativt for Aparto. Jeg tviler sterkt på at det blir like lukrativt for investorene Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Spar pengene, tjen mér penger, kjøp din egen leilighet og lei den ut - SELV. Da slipper du sånn usikkerhet. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Spar pengene, tjen mér penger, kjøp din egen leilighet og lei den ut - SELV. Da slipper du sånn usikkerhet. Tja, risikofritt er det jo ikke. Men absolutt en bedre ide! Lenke til kommentar
Sir Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Kjøp indeksfond isteden. Da får du med eiendom også. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2017 Spar pengene, tjen mér penger, kjøp din egen leilighet og lei den ut - SELV. Da slipper du sånn usikkerhet. Ja, men da er det mer arbeid også. Vedlikehold. Og så må man jo betale en formue i skatt. Anonymous poster hash: 82f67...359 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2017 Kjøp indeksfond isteden. Da får du med eiendom også. FInnes det eiendomsindeksfond? Anonymous poster hash: 82f67...359 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Ja, men da er det mer arbeid også. Vedlikehold. Og så må man jo betale en formue i skatt. Noe man må gjøre her også, men det kommer i tillegg en forvaltningsavgift. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Aparto tilbyr en tjeneste hvor man kan kjøpe en del av en utleieleilighet. Det fungerer slik: Aparto tar en leilighet og deler den i mindre biter. Du kan kjøpe en eller flere slike biter. Utleiemegler leier ut leiligheten. Leiligheten selges etter 4-5 år og så fordeles pengene på deltakerne. Høres det ut som en god investering? Anonymous poster hash: 82f67...359 Høres ut som noe jeg ville holdt meg langt unna. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Kjøp indeksfond isteden. Da får du med eiendom også. FInnes det eiendomsindeksfond? Anonymous poster hash: 82f67...359 Ja, men egentlig tenkte jeg på et hvilket som helst indeksfond, da man vil få med en del eiendom på kjøpet via selskapene man eier. https://www.ishares.com/us/products/239734/ Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Spar pengene, tjen mér penger, kjøp din egen leilighet og lei den ut - SELV. Da slipper du sånn usikkerhet. Ja, men da er det mer arbeid også. Vedlikehold. Og så må man jo betale en formue i skatt. Anonymous poster hash: 82f67...359 Eiendom gir skattefordeler. Man kan skrive av vedlikehold på skatten. Det er jobb å passe på aksjer/fond også. Man får fort fart på beina om det blir et krakk i markedet. Men huset står der Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå