Gå til innhold

Kjøpe del av utleieleilighet

Anbefalte innlegg

Aparto tilbyr en tjeneste hvor man kan kjøpe en del av en utleieleilighet. Det fungerer slik:

Aparto tar en leilighet og deler den i mindre biter.

Du kan kjøpe en eller flere slike biter. 

Utleiemegler leier ut leiligheten. 

Leiligheten selges etter 4-5 år og så fordeles pengene på deltakerne.

Høres det ut som en god investering?

Anonymous poster hash: 82f67...359
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det høres ut som en god ide, for små sparere. Selv om jeg egentlig ikke er helt for denne utleie utviklingen. Men føler infoen er for kortfattet og får timeshare vibber som nevnt over. Bruker pengene mine på andre ting enn så lenge :p

Lenke til kommentar

Modellen bygger på at det etableres et AS som eier leiligheten. Deretter etableres det et sameie som eier alle aksjene i ASet. Andelene i dette sameiet er det du får for pengene dine.

Det er noen snags her. For eksempel innebærer konstruksjonen at du som investor ikke har noen innflytelse over aksjeselskapets drift, og heller ingen innsyn i aksjeselskapets regnskaper. Sameiet og aksjeselskapet styres av Aparto (det skal riktignok være ett sameiervalgt styremedlem i aksjeselskapet, men med to styremedlemmer vil styreleder alltid være i flertall).

Det vil slik jeg forstår det heller ikke bli noen utdelinger i prosjektperioden - alt blir stående i aksjeselskapet frem til flertallet bestemmer seg for å selge prosjektet. Dette er en innlåsningseffekt. Det samme er for så vidt salgsavgiften på 2,5 % hvis man skulle ønske å selge andelen sin - en andel man ikke kan verdiberegne fordi man ikke nødvendigvis får noe informasjon om de underliggende verdiene.

For meg fremstår greia underlig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Høres mer lukrativt ut for Aparto enn for de som stiller med kapital. De skal ha 2,5+1% i gebyr, samt at Utleiemegleren skal ha sin profitt. Staten stikker av med moms på utleie under hele forholdet. Megler skal ha provisjon ved salg. Andelseiere må betale skatt på eventuelt overskudd... Må vel faktisk også betale dokumentavgift på kjøpesummen også. 

Nå som boligprisene ser ut til å flate ut ville jeg absolutt ikke spekulert i dette her

Lenke til kommentar

Det hele fremstår som krikkert skriver som pussige greier, som sikrer Aparto både avkastning og kontroll og ikke gir deg svært liten investorbeskyttelse. I tillegg er jo 3,5 % forvaltningsavgift helt hinsides mye. Jeg ville holdt meg langt, langt unna. 

Lenke til kommentar

Reell forvaltningsavgift er nok mer. Det blir styrehonorarer, honorar til forretningsfører, mv.

Ja, men det er utgifter i porteføljeselskaper som vel helt ordinært at ikke regnes med i forvaltningsavgiftene. Når det bare eksisterer ett "porteføljeselskap" er det imidlertid naturlig å påpeke også dette. 

Dette er nok lukrativt for Aparto. Jeg tviler sterkt på at det blir like lukrativt for investorene

Lenke til kommentar

Aparto tilbyr en tjeneste hvor man kan kjøpe en del av en utleieleilighet. Det fungerer slik:

Aparto tar en leilighet og deler den i mindre biter.

Du kan kjøpe en eller flere slike biter. 

Utleiemegler leier ut leiligheten. 

Leiligheten selges etter 4-5 år og så fordeles pengene på deltakerne.

Høres det ut som en god investering?

Høres ut som noe jeg ville holdt meg langt unna.

Lenke til kommentar

Spar pengene, tjen mér penger, kjøp din egen leilighet og lei den ut - SELV. Da slipper du sånn usikkerhet.

Ja, men da er det mer arbeid også. Vedlikehold. Og så må man jo betale en formue i skatt. 

Eiendom gir skattefordeler. Man kan skrive av vedlikehold på skatten.

Det er jobb å passe på aksjer/fond også. Man får fort fart på beina om det blir et krakk i markedet. Men huset står der :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...