Gå til innhold

[Løst] Ned i vekt fort, uten treningsstudio.

Anbefalte innlegg

Hvem er det som gidder å regne på kalorier da? Tungvindt og unødvendig når det er andre ting som er mye enklere og ikke minst effektivt.

Å snakke med en PT er forøvrig nesten bortkastet. Trening i seg selv fjerner lite fett i forhold til det du må legge i det. Det er måten man spiser på som avgjør det meste.

Det er virkelig ikke vanskelig lengre, enten spise det samme eller bare legge inn på app som regner for deg :p

Jeg regner ikke på det lengre, men vet hva ting jeg spiser inneholder. Er jeg usikker sjekker jeg fort opp.

Men på denne måten så blir det vel små og lite mettende måltider? Og man blir gående rundt med en konstant gnagende sultfølelse? Og man kan ikke spise godsaker man ellers elsker å stappe i mathullet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem er det som gidder å regne på kalorier da? Tungvindt og unødvendig når det er andre ting som er mye enklere og ikke minst effektivt.

Å snakke med en PT er forøvrig nesten bortkastet. Trening i seg selv fjerner lite fett i forhold til det du må legge i det. Det er måten man spiser på som avgjør det meste.

Det er virkelig ikke vanskelig lengre, enten spise det samme eller bare legge inn på app som regner for deg :p

Jeg regner ikke på det lengre, men vet hva ting jeg spiser inneholder. Er jeg usikker sjekker jeg fort opp.

Men på denne måten så blir det vel små og lite mettende måltider? Og man blir gående rundt med en konstant gnagende sultfølelse? Og man kan ikke spise godsaker man ellers elsker å stappe i mathullet?

Jeg spiser ikke små og lite mettende måltider, de er gjerne mindre porsjoner en folk flest er vandt med men jeg spiser ca hver 3 time slik at en ikke blir sulten. Spiser mer eller mindre det samme hver dag, skal en spise godsaker er det iallefall viktig å følge med om en vill ned. 

Lenke til kommentar

Mye rart i denne tråden.

Det har ikke noe å si _hva_ du spiser, men hvor mye. Det kan være greit med proteinrike måltid for å ha en metthetsfølelse, samt spise noe sunt for vitaminer men det er ikke nødvendig.

Mange blir kanskje sjokkert, men å telle kcal om dagen nøyaktig og ha porsjonskontroll er eneste som trengs. Det er ikke noe mer magisk enn det.

Da er det enklere med Intermittent Fasting.

Man kan selvsagt kombinere, men når man er ganske overvektig vil kiloene rase av uansett med IF. Spis mellom 12 og 20 hver dag. Spis deg mett. Enklere blir det ikke. Man slipper å stå med kalkulatoren og klø seg i hodet.

Dessuten har IF potensielt meget gode helseeffekter som man ikke får med bare kaloritelling:

https://vimeo.com/103656060

Nå prøvde Mosley ikke 16/8-timersperioder, men det er mye av de samme prinsippene.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Jeg spiser ikke små og lite mettende måltider, de er gjerne mindre porsjoner en folk flest er vandt med men jeg spiser ca hver 3 time slik at en ikke blir sulten. Spiser mer eller mindre det samme hver dag, skal en spise godsaker er det iallefall viktig å følge med om en vill ned.

Men du får aldri den totale, gode metthetsfølelsen, gjør du vel? Og du må bruke "mye" tid på måltider. Dessuten gjør du så insulinnivået opprettholdes gjennom dagen. Det du ønsker er at kroppen skal gå over i en modus der den bruker fett som drivstoff.

En litt tilfeldig video som forklarer mer:

Lenke til kommentar

Mye rart i denne tråden.

Det har ikke noe å si _hva_ du spiser, men hvor mye. Det kan være greit med proteinrike måltid for å ha en metthetsfølelse, samt spise noe sunt for vitaminer men det er ikke nødvendig.

Mange blir kanskje sjokkert, men å telle kcal om dagen nøyaktig og ha porsjonskontroll er eneste som trengs. Det er ikke noe mer magisk enn det.

Man kan selvsagt kombinere, men når man er ganske overvektig vil kiloene rase av uansett med IF. Spis mellom 12 og 20 hver dag. Spis deg mett. Enklere blir det ikke. Man slipper å stå med kalkulatoren og klø seg i hodet.

Dessuten har IF potensielt meget gode helseeffekter som man ikke får med bare kaloritelling:

Nå prøvde Mosley ikke 16/8-timersperioder, men det er mye av de samme prinsippene.

Sier seg selv at det ikke fungerer å bare drive med IF. Stikker en på mcdonalds og kjøper 12 bigmacs går en ikke ned i vekt pga man faster resten av døgnet.. Men mange bruker IF i samråd med andre dietter med gode resultater. Personlig fungerer det ikke for meg å faste. 

Lenke til kommentar

Men du får aldri den totale, gode metthetsfølelsen, gjør du vel? Og du må bruke "mye" tid på måltider. Dessuten gjør du så insulinnivået opprettholdes gjennom dagen. Det du ønsker er at kroppen skal gå over i en modus der den bruker fett som drivstoff.

En litt tilfeldig video som forklarer mer:

Jo, det gjør jeg. Og jeg spiser mat som ikke gir store spikes i insulin nivå(low carb, med protein.) og kroppen bruker fett som drivstoff. Fasting fungerer ikke for meg, jeg blir gjerne stappmett den gangen jeg spiser(noe jeg forøvrig ikke liker) mens jeg er sulten ellers, da havner det fort på binge. 

Lenke til kommentar

Ett egg til frokost hver dag er for helsen som å røyke fem sigaretter til frokost.

Hvis du virkelig ønsker å gå ned i kroppsfett fortest mulig så spiser du hele frukt og grønnsaker med masse fiber som gjør det kjempemett.

Du kan dumpe egg, fisk, kylling, kesam osv. Det er ikke sunt og bidrar ikke til vektnedgang. Legg heller til bønner, linser, legumer, fullkorn som havre og rug, flere nøtter osv.

En diett basert på hele planter lar deg spise så mye du vil, gjør deg mett, har en ekstra metabolsk effekt, gir masse energi og overskudd, og gir deg all næringen du trenger, inkludert proteiner. I metastudier er det slike dietter som gjør at folk går mest ned i vekt over tid og holder seg der, og alle "bivirkningene" til dietten er positive. Bedre helse i alle metrikker.

Svada. Spis egg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mye rart i denne tråden.

Sier seg selv at det ikke fungerer å bare drive med IF. Stikker en på mcdonalds og kjøper 12 bigmacs går en ikke ned i vekt pga man faster resten av døgnet.. Men mange bruker IF i samråd med andre dietter med gode resultater. Personlig fungerer det ikke for meg å faste.

Vel, jo, det vil i stor grad fungere med IF grad selv om kostholdet er ræva. Men man får bedre resultater med et bedre kosthold. Det som er så bra er at man ikke absolutt må telle kalorier og veie maten og tenke veldig mye på forholdstall mellom ulike matvarer. Man bør tenke på å få i seg de nødvendige næringsstoffene.

Lenke til kommentar

Jo, det gjør jeg. Og jeg spiser mat som ikke gir store spikes i insulin nivå(low carb, med protein.) og kroppen bruker fett som drivstoff. Fasting fungerer ikke for meg, jeg blir gjerne stappmett den gangen jeg spiser(noe jeg forøvrig ikke liker) mens jeg er sulten ellers, da havner det fort på binge.

Det gjør ikke noe med en liten "binge" i spisevinduet ditt. Det er noe av det som er så flott.

Og hvis man har siste måltid kl. 20 så vil mye av fasten være når man sover, og så trenger man bare å hoppe over frokost før man snart er i spisevinduet igjen. Dette er noe man kan bli vant til.

Lenke til kommentar

Vel, jo, det vil i stor grad fungere med IF grad selv om kostholdet er ræva. Men man får bedre resultater med et bedre kosthold. Det som er så bra er at man ikke absolutt må telle kalorier og veie maten og tenke veldig mye på forholdstall mellom ulike matvarer. Man bør tenke på å få i seg de nødvendige næringsstoffene.

Jeg er enig i at det skal mye til å overspise ved slikt inntak, men det er langt i fra umulig. En bør tenke på kalorier uansett, eller rettere sagt se at man får rett inntak av de forskjellige gruppene så vell som næringsstoffer som du sier, IF er noe som fungerer bra for noen og ikke i det hele tatt for andre. Ser en del på "goody beats" på youtube, for han fungerer dette supert. 

Lenke til kommentar

Frokost: 1 egg med laks på knekkebrød. 1 egg, 20g laksepålegg + 1 knekkebrød = 180kcal

Mellommåltid: En frukt eller noen nøtter. 1 eple = 50kcal eller 1 banan = 100kcal

Lunsj: 2 knekkebrød med egg, laks, makrell i tomat, kylling eller skinke. 2 knekkebrød + 50g makrell i tomat = 210kcal

Mellommåltid: To frukt/grønnsak, eller noen nøtter. 2 epler = 100kcal eller 2 bananer = 200kcal

Middag: 150 gram kjøtt/kylling/fisk med salat/grønnsaker og kesam. 150g kjøttdeig (4%) + 1ss olivenolje til steking = 285kcal

Totalt 925-970kcal.

La oss si at jeg har underdrevet - rundes opp til 10-1100kcal.

Jeg gir deg 3 dager igjen å leve.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Man regner 1 kilo kroppsvekt som ca. 7000 kcal. Når man skal gå ned én kilo, må man altså ha forbrent 7000 kalorier mer enn man har spist. Fordelt på en uke tilsvarer dette et kaloriunderskudd på 1000 kcal om dagen. Om TS vil gå ned opp mot 2 kilo i uka, må altså underskuddet ligge mot 2000 kcal om dagen. Dette kommer til å bli vanskelig om TS ikke er i nok aktivitet. 

Jeg har god erfaring med Intermittent Fasting, og gjør det selv nå. Gjorde det forøvrig også sist vår, og gikk ned 15 kilo på 3 måneder (skal sies at mye kan ha vært vann-vekt). Da trente jeg 1-2 ganger om dagen, gjerne først en styrke-økt og en cardio-økt litt senere. 

TS bør sette seg som mål å gå ned 1 kilo i uka, da 1000 kcal underskudd per dag ikke er alt for vanskelig å oppnå. 2000 vil derimot bli en virkelig utfordring, og sjansen er stor for at man gir opp fordi man blir for slapp og irritabel av å spise så lite.

Jeg vil anbefale TS å bruke denne kalkulatoren, og regne ut "maintenance" kaloribruk: https://www.bodybuilding.com/fun/macronutcal.htm

Trekk deretter 1000 kcal fra det utregnede kaloribruket, og bruk dette som en "guide" til hvor mye du kan spise per dag.

I starten vil du da oppleve å gå ned mye mer enn én kilo i uka, fordi du vil miste mye vann-vekt, samt at kroppen din mest sannsynlig er vant til et høyt kalori-inntak.

Jeg vil også anbefale å kombinere det med "intermittent fasting". Da vil du få maksimalt utbytte av dietten. Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her var det mange forskjellige og motiverende svar.

Konkluderer ut i fra det de fleste skriver at selv om det var gøy at arbeidsbuksa ikke var like trang som for 10 dager siden, så burde jeg øke det daglige kaloriinntaket med 400-500 kalorier.

Takk for gode råd og tips.

Nå skal gutten bli en ny mann! :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ett egg til frokost hver dag er for helsen som å røyke fem sigaretter til frokost.

.

Faen, så jeg røyker i gjennomsnitt 20 sigaretter hver dag til frokost!?

Resten av det du har skrevet er jo også bare piss.

Over til svar for TS.

Legg deg på ca 2500kcal i begynnelsen, vei deg en fast dag i uka etter du har stått opp, går du for sakte ned ta av ettpar hundre kcal, for raskt legg på litt. Ikke gå på en smell om du spiser for mye en dag, det er "uka" totalt sett. Fokuser på mat med bra næringsinnhold, gjerne mye protein og lavt kcal, da vil du ha større metthetsfølelse. Gåinga er en super aktivitet, i motsetning til hva enkelte folk her inne sier så vil den hjelpe deg kjempegodt på vei. Videre er delmål, og langsiktige mål greie og ha, men ikke la deg styre av dem. Hvis du lurer på mer konkrete ting om kosten er lifesum ganske standarisert og enkel måte og logge/holde ca oversikt uten å bli helt obsessed med kcal telling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...