Gå til innhold

[Løst] Ned i vekt fort, uten treningsstudio.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er 24 år, 189cm høy og 120 kg. 

De siste to årene har jeg lagt på meg ca. 25 kg. Maten har stort sett bestått av take away, pizza, snop, pølser og generell enkel mat, både på jobb og hjemme. Det vil si at jeg periodevis har spist snop daglig.

I tillegg så har jeg gått fra en aktiv håndverkerjobb, til en kontorjobb, noe som heller ikke har hjulpet.

Jeg har alltid vært en "stor" mann, men har før klart å komme med ned til en vekt jeg var komfortabel med, men da var jeg mye mer aktiv på jobb. 

Nå har jeg bestemt meg for å komme ned til 92-95kg, fort. Jeg kutter ut snop og søppelmat, og går for generelt renere produkter. En typisk dag kommer til å bestå av: 

Frokost: 1 egg med laks på knekkebrød.

Mellommåltid: En frukt eller noen nøtter.

Lunsj: 2 knekkebrød med egg, laks, makrell i tomat, kylling eller skinke.

Mellommåltid: To frukt/grønnsak, eller noen nøtter.

Middag: 150 gram kjøtt/kylling/fisk med salat/grønnsaker og kesam.

I tillegg så har jeg startet å gå minst 5 turer i uka på minimum en time. Gjerne på fjell. Dette skal økes gradvis når kondisjonen blir bedre. Jeg tenker å legge denne til rett etter jobb, før middag. 

Jeg sliter med sosial angst, så å starte med treningsstudio er for å være ærlig noe jeg aller helst ikke vil, eller tror jeg kommer til å klare, selv om jeg vet at samtlige nok kommer til å anbefale det. 

Mitt spørsmål er rett og slett om dette er en "ok" plan, eller om jeg kan forbedre dette. Er redd for å gjøre mer skade, enn godt, men samtidig så vil jeg ned i vekt ganske så fort. Er 5-2-dietten noe som kan være greit å prøve for å oppnå et raskt resultat?

Målet er 1-2 kg i uka.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kommer til å sulte om du kun spiser knekkebrød i løpet av dagen. Da ender du opp med dårlig humør og blir enda latere.

Spis sunt og ha en vanlig størrelse på måltidene. Slutt med øl, godteri, potetgull, og sjokolade.

Å jogge brenner dobbelt så mange kalorier enn om du skulle ha gått. Enda bedre om det er bakker.

Når du kjenner søtsuget kommer, så dra heller ut og løp en tur.

Tips: ikke kjøp slankekurer på nett. Bortkasta penger på noe som ikke fungerer.

Endret av revilloz
Lenke til kommentar

En temmelig ambisiøs plan, men det vil nok motivére en del, siden du nok vil se resultater ganske raskt. Matplanen er ok, men vær forsiktig med å spise for lite til å begynne med. Det er treninga du bør fokusére på, så kan du endre kosthold etter hvert.

Fellen du må passe deg for, er at dette blir et jojo-mønster. At du holder ut med dette i 1-2-3 måneder, og faller tilbake til gamle vaner. Jeg har vært igjennom det der mange ganger. Men det er jo litt individuelt også. Du kan være skrudd sammen annerledes enn meg ^^ Bare deler av mine erfaringer her.

For min del, så har jeg nettopp begynt å trene igjen etter lang tids inaktivitet. Veier 108 kg. Og forandringen skjer raskt. Har kjøpt et par skikkelige joggesko, og går/småjogger i turløype/skogen her i byen. Forhandleren sa at "du MÅ begynne forsiktig, for det blir veldig mye press på knær og legger når man veier så mye, og GÅ i nedoverbakker." Jeg går kanskje 80% av turen nå til å begynne med.

Har også tatt opp svømming igjen, noe av det beste trening som ér. Før kunne jeg svømme 1500 meter per trening, nå begynner jeg pent med 500. Vanen teller mest, ikke intensiteten. Og det er ingenting å bry seg om, det er nok overvektige som svømmer. Jeg bryr meg ikke om dét. Det har ofte slått meg i livet, at de som trenger det det gjelder mest, er de som vegrer seg mest. Litt rart, det der. Så jeg heier på de som trenger det!

Tenk livslangt. Denne forandringen skal vare hele livet. Om du sprer det ut litt, så kan du sikkert unne deg litt god mat og ta det litt rolig av og til, så lenge du klarer å opprettholde vanen. Hvis jeg skulle gitt et råd, ville jeg redusert planen din til å begynne med. Gå 3-4 ganger i uka, og begynt å lage litt sunne middager hjemme i stedet for take away. Dét er en overkommelig tilpasning som er lettere å begynne med.

Viktig å huske at dette er vaner du har tilegnet over lang tid, og som det vil ta lang tid å endre. Hvis du sér realistisk på det, så øker sjansen for varig vektnedgang. Det tar tid å snu underbevisstheten vår. Det er som en autopilot på et fly, du kan dra på rattet, men flyet drar seg tilbake til den innstilte retningen. Du må endre koordinasjonene i dataen/hjernen hvis du skal ende opp et annet sted.

Vi "omringes" også av fristelser og reklame hver eneste dag. Å kunne lage mat hjemme er viktig, men det er viktig å ha litt fett i maten. Bruke litt olje og smør, sånn at maten du lager hjemme smaker like godt som den du kjøper ute! Da "lurer" du hjernen din til å tenke at maten du lager hjemme faktisk er like god som den ute (selv om det jo er sant). Så kan man heller skru ned fett- og saltmengden over tid. Det har tatt meg lang tid, men det hender faktisk ofte nå, at hvis jeg har lyst på kebab eller pizza, at jeg vegrer meg, og tenker "tenk hvor mye mat du får for 85/200kr i butikken - og så mange porsjoner du får ut av det!" Å endre den tankegangen tar tid.

Maten vi kjøper ute er jo så full av fett og salt, det er ikke rart hjernen vår krever det så sterkt. Så vi må ha litt ekstra i maten hjemme hvis vi skal ha en sjans for å snu vanene - Sånn ser jeg på det ^^ 

Men det virker som du er veldig motivért, og klarer varig vektnedgang uten større problemer.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Intermittent Fasting.

F.eks.: Dagens siste måltid kl. 20. Så ikke spise før kl. 12 dagen etter. Du har da fastet i 16 timer, og har 8 timer der du inntar måltider før du starter fasten igjen kl. 20. Rinse and repeat.

Ikke spis for lite. Det som er bra med IF er at du kan spise gode, store måltider når du først har "spisevindu". Du skal ikke sulte deg med IF. I det minste ikke i spisevinduet. Husk også å få i deg nok av de ulike næringsstoffene. Selv om du ikke trenger å spise som en asket, så er det viktig med grønnsaker.

Søk litt på nettet for å lese mer om fordelene med IF.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Trening kan taes etterhvert, det utgjør kanskje 15% av en vektnedgang eller mindre.

Her er noen tips..

Skaff deg en app som MyFitnessPal eller Lifesum, her loggfører du alt du får i deg, du kan taste inn hvor mye du vil gå ned i løpet av en uke og sett de alltid til "Sedentary". Dette gjør at du i teorien kan spise hva du vil, men du vil seff opptage at det er vanskelig å få plass til en hel pose potetgull.

Om du følger et underskudd på 500-1000kcal går du ned rundt 1-2 kg i uka, uten trening. Skaff deg en kjøkkenvekt så du faktisk har kontroll på hvor mye du spiser. Husk at 1500kcal/dag er anbefalt minimum for menn.

https://tdeecalculator.net/ er fin for målinger.

https://www.reddit.com/r/1500isplenty/ tips til mat.

Endret av Lunalotic
Lenke til kommentar

Frokost:

2 Knekkebrød 120 kcal

1 Egg 70 kcal

30 g Laks 70 kcal

Mellommåltid:

1 Eple 47 kcal

30 g Nøttemiks 154 kcal

Lunsj:

2 Knekkebrød 120 kcal

30 g Laks 70 kcal

40 g Kalkunpålegg 41 kcal

60 g Makrell i tomat 154 kcal

Mellom:

1 Eple 47 kcal

1 Banan 100 kcal

30 g Nøttemiks 154 kcal

Middag:

150 g Kyllingfilet 141 kcal

100 g Broccoli 35 kcal

200 g Kesam 148 kcal

Vil gi ca 1593 kcal.

I følge denne siden så forbrenner du ca 3862 kcal om dagen (moderat trening 3-5 ganger i uka).

Med denne planen så vil du ca ligge 15000 kcal i underskudd pr uke, og det tilsvarer ca 2 kilo nedgang i uka.

Jeg regner med at du vil føle deg rimelig sulten i løpet av dagen, så jeg ville prøvd å startet roligere, med 500-1000 kcal underskudd pr dag, også heller se an hvordan kroppen din reagerer.

MyFitnessPal for å lagre maten du spiser, og en kjøkkenvekt til å veie maten. Det tar et par dager så blir det rutine, og du får så mye mer igjen for det.

Lenke til kommentar

Ett egg til frokost hver dag er for helsen som å røyke fem sigaretter til frokost.

Hvis du virkelig ønsker å gå ned i kroppsfett fortest mulig så spiser du hele frukt og grønnsaker med masse fiber som gjør det kjempemett.

Du kan dumpe egg, fisk, kylling, kesam osv. Det er ikke sunt og bidrar ikke til vektnedgang. Legg heller til bønner, linser, legumer, fullkorn som havre og rug, flere nøtter osv.

En diett basert på hele planter lar deg spise så mye du vil, gjør deg mett, har en ekstra metabolsk effekt, gir masse energi og overskudd, og gir deg all næringen du trenger, inkludert proteiner. I metastudier er det slike dietter som gjør at folk går mest ned i vekt over tid og holder seg der, og alle "bivirkningene" til dietten er positive. Bedre helse i alle metrikker.

Lenke til kommentar

Ett egg til frokost hver dag er for helsen som å røyke fem sigaretter til frokost.

Hvis du virkelig ønsker å gå ned i kroppsfett fortest mulig så spiser du hele frukt og grønnsaker med masse fiber som gjør det kjempemett.

Du kan dumpe egg, fisk, kylling, kesam osv. Det er ikke sunt og bidrar ikke til vektnedgang. Legg heller til bønner, linser, legumer, fullkorn som havre og rug, flere nøtter osv.

En diett basert på hele planter lar deg spise så mye du vil, gjør deg mett, har en ekstra metabolsk effekt, gir masse energi og overskudd, og gir deg all næringen du trenger, inkludert proteiner. I metastudier er det slike dietter som gjør at folk går mest ned i vekt over tid og holder seg der, og alle "bivirkningene" til dietten er positive. Bedre helse i alle metrikker.

Kan du komme med kilder på disse "påstandene"

Egg er det samme som 5 sigaretter.

Fisk og kylling er ikke sunt og ikke bidrar til vektnedgang? 

Tror du at du kan få en mann på 120kg som er vant til pølser og pizza til å gå over til en plante diett?

Lenke til kommentar

Ring et trenings senter og snakk med en personlig trener om ditt angst problem og hva du trenger hjelp til. En god PT finner da en løsning på dette ved å sette opp en kostholds plan som passer deg og et trenings opplegg du kan gjøre ute. Hva har du å tape ved å ta en telefon?

:)

Lenke til kommentar

Ikke sult deg selv, regn på kalorier og legg deg på ett nivå der du går ned i vekt. Trene kan en gjøre hjemme, kjøp deg ett hoppetau og en kettlebell og kjør tabata økter eller lignende. Det får sving på sakene. 

Spis mer kjøtt, fisk og fiber. Gå for ting med lite fett for å spare kalorier(fett er 9kcal pr g, mens protein/karb er 4, fiber 2.).

Lenke til kommentar

Hvem er det som gidder å regne på kalorier da? Tungvindt og unødvendig når det er andre ting som er mye enklere og ikke minst effektivt.

Å snakke med en PT er forøvrig nesten bortkastet. Trening i seg selv fjerner lite fett i forhold til det du må legge i det. Det er måten man spiser på som avgjør det meste.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du komme med kilder på disse "påstandene"

Egg er det samme som 5 sigaretter.

Fisk og kylling er ikke sunt og ikke bidrar til vektnedgang? 

Tror du at du kan få en mann på 120kg som er vant til pølser og pizza til å gå over til en plante diett?

Dette var noen av funnene i et av verdens største og lengstløpende studier av spesielt høy kvalitet, Harvard Nurse's Study.

Hva han kan eller ikke kan, vet ikke jeg, men velger alikevel å presentere fakta, så får han gjøre så godt han kan.

Lenke til kommentar

Hvem er det som gidder å regne på kalorier da? Tungvindt og unødvendig når det er andre ting som er mye enklere og ikke minst effektivt.

Å snakke med en PT er forøvrig nesten bortkastet. Trening i seg selv fjerner lite fett i forhold til det du må legge i det. Det er måten man spiser på som avgjør det meste.

Det er virkelig ikke vanskelig lengre, enten spise det samme eller bare legge inn på app som regner for deg :p 

Jeg regner ikke på det lengre, men vet hva ting jeg spiser inneholder. Er jeg usikker sjekker jeg fort opp. 

Lenke til kommentar

Mye rart i denne tråden.

Det har ikke noe å si _hva_ du spiser, men hvor mye. Det kan være greit med proteinrike måltid for å ha en metthetsfølelse, samt spise noe sunt for vitaminer men det er ikke nødvendig.

Mange blir kanskje sjokkert, men å telle kcal om dagen nøyaktig og ha porsjonskontroll er eneste som trengs. Det er ikke noe mer magisk enn det.

Endret av Lunalotic
Lenke til kommentar

Å snakke med en PT er forøvrig nesten bortkastet. 

Jeg vil nå si det er etter å ha bestemt seg for å gjøre noe med situasjonen sin det nest smarteste en kan gjøre. Det er for all del mye fin hjelp å få på forum som bla dette men du ser bare i denne veldig korte tråden hvor mye forskjellige svar det er.

Å få satt opp et trenings program og kosthold som passer til personen det gjelder er verdt sin vekt i gull over "ekspert" panelet i forskjellige forum. Så der er jeg sterkt uenig med deg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...