Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fra FM radio til DAB med samme utstyr


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en Renault Trafic (2011) som har en "intergrert" FM radio med rattstyring.

 

Jeg vil gjerne bytte ut selve radioen med en DAB radio - MEN beholde rattstyring og FM antennepisk på taket. Har skjønt at dette er mulig, men hva er utfordringenene ?

 

* Passer kontakten for rattstyring i alle radioer som støtter rattstyring ?

* Vil rattstyringen garantert gjøre det samme som før ?

* Hva må man se etter for å sjekke om takantennen kan brukes som den er ?

* Hvis takantennen må byttes ut, hva slags takantenne er da å anbefale ?

 

Slenger evnt på flere spørsmål, etterhvert som jeg får noen oppklarende svar

Takk for alle råd og tips.

 

Mvh Dan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får kjøpt adapter til rattstyring. Om den virker, kan være litt usikkert.

Nettopp skiftet takantenne og radio, med adapter for rattstyring, men får ikke rattstyring til å virke...

 

Antenbesplitter anbefales ikke. Har du antenne foran på taket løsner du antennen med å fjerne belysning i taket foran.

 

Du bør nevne hvilken bil du har (modell og år). Takantenne er mye bedre enn klistreantenne i vinduet.

Lenke til kommentar

 

Du får kjøpt adapter til rattstyring. Om den virker, kan være litt usikkert.

Nettopp skiftet takantenne og radio, med adapter for rattstyring, men får ikke rattstyring til å virke...

Ok, så kontakter for rattstyring er ikke standard og vil ikke automatisk passe radioer som støtter rattstyring ? Er det slik å forstå?

 

 

Antenbesplitter anbefales ikke. Har du antenne foran på taket løsner du antennen med å fjerne belysning i taket foran.

Ok. Det skal vel gå greit. Må man se etter noen spesiell antenne - sett i forhold til ny radio ? Noen spesielle kontakter i forhold til ny spiller ? Forøvrig må jeg demontere taktrekket for å komme til antennen. Kanskje noen sidedeksler også.

 

Bilen min er en Renault Trafic 2011

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Renault vet jeg ikke mye om. Ulike bilmerker har egne kontaktløsninger til sine bilstereoer. En overgang må du uansett ha. Vil du beholde rattstyring må da ha en adapter på lighterstørrelse som oversetter signalene fra rattstyring til bilstereo man kjøper selv.

 

Noen ganger må man også ha en fysisk ramme eller lignende hvis åpningen til bilstereo ikke er standard 2 din.

Takantenne søker du på da antenne.

 

Jeg hadde koblet litt feil på min adapter til rattstyring, så nå virker alt perfekt. Jeg har en Ford.

 

Nå blir det ikke like pent visuelt som å kjøpe en rådyr radio fra bilforhandler som kan plugges rett i. Om det kan kjøpes dag radio fra Renault til din bil vet jeg ikke. Antenne må uansett byttes, eller glasstrådantenne i frontrute, det gir ikke så bra signal som Takantenne.

 

Du kan jo prøve en antenne splitter, men det frarådes av de fleste.

Når jeg byttet antenne, så ble selv FM langt bedre og tok inn lokalradio fra andre fylker.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Har fra før en kort pisk antenne på taket (FM), så vil bare prøve å demontere denne og erstatte den med en ny DAB+ antenne. Ser ikke noe grunn til å putte noe i frontruten, hvis jeg kan unngå det - og har tid og lyst til å gjøre mere ut av det.

 

Ser det finnes aktive og passive takantenne. Er litt i tvil om jeg skal gå for aktiv, selv om dette sikkert gir bedre signaler, da dette gjør monteringen vanskeligere.

Er det vanskelig å splitte opp evnt 12v som går til min gamle FM radio til å også gå til antennen ?

 

Bilsteroen er standard 1-DIM. Tror ikke jeg vil ha noe kombi spiller - eller antenne for den saks skyld. Kun DAB

 

Det er 4 høytalere i bilen. Vil kontaktene til disse automatisk passe i en nye spiller ? Standardkontakter ?

Endret av dapre
Lenke til kommentar

Vil ikke annbefale å bruke den gamle FM antennen, da den ikke er beregnet på DAB.

Det vil fungere men du får dårlig signal.

 

En aktiv DAB antenne er ganske anonym og klistres bare på siden av frontruten din, så ikke noe å være redd for.

Ny takantenne er overlegent best. Deretter antenne i rute, sist en splitter.

 

Antenne i rute på større biler og varebiler anbefales ikke. Har du senderen i ryggen sliter en vindusantenne med å få signalene. Dette gjelder på langturer i distriktene.

Løsne taklampe og det rundt og se om du ser antennefestet. Må taket ned er det jo litt verre...

Lenke til kommentar

Jeg monterte en aktiv, de fleste er aktive.

12v får du fra egen ledning bak på radioen du kjøper (ledning er merket for dette), dermed får antennen kun strøm når radioen er i bruk.

Merk at aktiv antenne i radioens meny skal være av, da dette betyr strøm via selve antennekabel. Det kan skade antennen, da det normalt er egen ledning til dette på antenna.

Jeg måtte ha en antenne som kunne ha riktig vinkel rett over frontruten, der taket på bilen går noe nedover. DAB antenner peker mye mer opp. Er taket flatt trenger du ikke tenke på vinkel.

Ledning legger du under taket mellom innsiden av frontruten og innertak. Det er normalt en liten "glippe" der. Løsne gummilist på sidedør så får du lagt ledning inn der. Bor du i Fredrikstad kan du få tips og veil ved oppmøte.

 

Dette er adapteren til din bil for rattstyring og kontakter.

http://www.connects2.co.uk/Product/ProductItem/CTSRN007.2

 

Du kan spare litt på å bare ta kontaktadapter uten rattstyring. Rattstyring er med en liten database som oversetter signalene til radioen.

Jeg ville ikke vært uten rattstyring. Men er de typen som alltid har på en stasjon og en lydstyrke, så er vel behovet for å røre radioen mindre...

 

Biler i dag er Can bus styrt. Altså datasignaler til alt i bilen, det gjør at havet av ledninger er litt mindre. Den lille boksen oversetter Can bus signalet til radioen. Da får den også reversesignal om du kjøper ryggekamera senere. Jeg har også montert ryggekamera...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da var radioen, antennen og rattstyring montert (2 uker siden). Alt var greit å montere. Med litt planlegging på forhånd, ble i grunnen alt ganske så plug and play.

 

Jeg kjøpte en passiv DAB/FM antenne. Denne virker helt topp, og har ikke merket noe dårlig signal på strekninger der FM slet litt før.

Har ikke prøvet FM kanaler foreløpig.

 

Det ble litt dårlig plass i brønnen bak selve radioen/spilleren, men den går akkurat inn med litt brutal hjelp.

 

Takantenne var relativ enkel å montere. Men bekledningen i taket måtte delvis ned. En del demontering av diverse lister og klips. Ikke alle var like sammarbeidsvillige. Fra den gamle antennen kom det inn en ledning på 40-50 cm. Denne gikk til nærmeste hurtigkobling, så det var bare å trekke ut denne, og sette i kabelen til den nye antennen. Kort avstand, minimum demonterng av lister.

Den gamle antennen hadde FAKRA kontakter, den nye også.

 

Den gamle radioen hadde derfor FAKRA inngang, mens den nye hadde DIN. Derforo la jeg i mellom en liten overgangskabel fra FAKRA til DIN.

 

Rattstyringkablene var bare plugg and play.

 

Rattstyringen reagerer litt tregere en før, siden alt nå må "oversettes" før det kommer til radioen. Er man litt ivrig med feks volumbryteren, er du plutselig gått langt over det lydnivået du ønsket.

 

 Ellers : Min gamle radio hadde en fin innstilling, der den alltid nullstillte seg til et lavt/normalt lydnivå etter at bilen/radioen ble slått av. Dette syntes jeg var veldig behagelig, slik at man ikke startet dagen 0600 med samme lydnivå som ettermiddagen før.

Denne innstillingen finner jeg ikke igjen i den nye spilleren. Dessverre.

 

Totalt kostet komplett ustyr kr 2500,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...