Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av N47 - bytte av registerkjede


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderer å kjøpe en 1eller 3 serie med N47 som bruksbil. Hvor utbredt registerkjede problemene på disse bilene ? Er det noen modeller/årganger som er mer utsatt? Og hvordan er dette å få byttet hos BMW hvis bilen er 8-10 år gammel?

 

 

Nå er jeg litt usikker på akkurat N47, det er vel dieselmotoren om jeg ikke tar feil(?) men jeg har reparert noen N42 og N46 motorer som har hatt registerhavari og det er mildt sagt en omfattende operasjon og slik jeg har fortstått det så er problemet også veldig utbredt på dieselmotorene og en del av motorene som stod i 1-serie.

 

Man må ihvertfall ha spesialverktøy på de n42/n46 motorene for å skifte registerkjede.. men det er bare å få et tilbud fra et BMW verksted på hva det vil koste.

 

BMW har jo en historie av problem med kjedestrammere..

Lenke til kommentar

Det er visstnok en konstruksjonsfeil som fører til havari og BMW reparerte dette på garanti. Hadde ikke noe problemer med dette når jeg hadde en bil med N47, men da var denne så og si helt ny. Vet at det er mange biler som har blitt reparert i etterkant pga. dette problemet. Men hvor langt strekker BMW forhandlere seg for å ordne dette problemet, når det er snakk om en 8-10 år gammel bil ? 

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Peaks skrev (På 9.5.2017 den 13.26):

Biler produsert etter September 2009 er utenfor "fare".

Jeg har en 2011 X3 med N47 som nettopp nå er inne grunnet registerkjedet er strukket 8mm på en motor som har gått knappe 129000km.

Eller, ordene brukt var "strukket mer enn 8mm" som kan bety hva som helst.
Kanskje er 8mm max grense på hva som er innenfor toleransene til BMW, eller så er lengre enn 8mm det som verkstedet erfaringmessig anser som "for mye".

Endret av Flibbaflobb
Mer info
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (53 minutter siden):

Hva kommer regningen på?

Satser på 0KR :)
Har kjøpt bilen 3mnd-er siden med AutoConcept Gull Garanti som i praksis skal dekke alt.
Har allerede benyttet den på en demper foran på venstre side og EGR ventil. Dempere på denne er av den elektroniske typen som betyr 15000kr pr. stk (foran i alle fall) - så er ubeskrivelig glad i denne garantien jeg kjøpte.

I tillegg til denne kjeden så er også turboen gåen, så hele regninga blir nok betydelig.

Ser det er en aktør på finn dot no som bytter kjede for "ca." 16500kr, men det er nok veiledende og noen biler kan bli dyrere.
N47 er jo totalt idiotisk bygget med tanke på registerreimbytte i og med at denne er mellom motor og svinghjul/girkasse, og i praksis må hele motoren ut.  Ser det kan gjøres med "kun" girkassa ute og litt mindre demontering, men det er kanskje mest for hjemmemekkeren.
 

Endret av Flibbaflobb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...