Androctonus91 Skrevet 8. mai 2017 Del Skrevet 8. mai 2017 For 3 år siden gjorde jeg meg ferdig med en bachelor i marine biologi og havbruk på høgskolen i Ålesund. mens jeg skrev min bachelor oppgave begynte jeg og sende søknader på driftstekniker stillinger innenfor oppdrett men fikk lite respons. etter og ha vært aktiv arbeidsøker i nå 3 år har jeg fortsatt ingen fast jobb. noen som har noen ideer om hva jeg eventuelt bør gjøre for å komme i arbeid og hvilken jobbmuligheter jeg har og hva jeg gjør galt??? så lenge det er relevant for min utdanning spiller det ingen rolle hvor i landet jeg bor eller jobber. Min CV er helt i orden og jeg vet veldig godt hvordan man skriver en ordentlig søknadstekst så det er ikke der problemet ligger. jeg følger også opp etter intervjuene for å vise interesse. jeg fikk jobb hos Lerøy midt AS ca ett år etter studiene men på grunn av en vanskelig driftsleder mistet jeg jobben der nesten like fort som jeg startet selv jeg viste et stort ønske om å fortsette der. Jeg er også registrert som arbeidsøker i NAV men med unntak av pengestøtte er det veldig lite hjelp å få der. Jeg har vært på jobb intervju gang etter gang over hele landet og begynner å bli ganske bra lei av bare og få negative tilbakemeldinger på absolutt alt jeg søker på. Jeg er i ferd med og nå ett punkt nå hvor jeg bare gir helt opp absolutt alt da min livsglede og selvtillit forsvant for lenge siden. det hjelper heller ikke og se at av alle i klassen er jeg den eneste som ikke gikk rett inn i en jobb etter skolen. Lenke til kommentar
Mechlaz Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Jeg har vurdert å studere marine og biologiske fag ved Ålesund selv, men merker jeg blir veldig skeptisk når du nå sier at du har vært aktiv arbeidssøker i tre år?Kan du si litt om hvordan utdanning var lagt opp og hvordan du opplevde den? Lenke til kommentar
1969 Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Hvordan er du på intervju da ? Stiller du forberedt ? Hvordan framstår du på intervjuet ? Ble selv sendt på jobbsøker kurs av NAV, der ble vi drilla på jobbsøking og intervju møter, av tidligere rekruterings folk. Lært mye om hva man måtte unngå, hvordan man måtte framstå osv. Det hjalp meg ihvertfall. Kanskje du bør se litt på det, siden du blir kalt inn på jobbintervju gang etter gang. Lenke til kommentar
Androctonus91 Skrevet 9. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2017 havbruksdelen var veldig bra og har egentlig ikke så mye negativt å si om den med unntak av det ikke var lagt op til noe praksis. den fokuserte veldig på hvordan oppdrettsnæringen var bygd opp og hva de gjorde for å produsere laksen. den delen som gikk på marinebiologi likte jeg ikke spesielt godt da det var veldig lite marine biologi vi faktisk hadde. det var heler litt for mye fag som biokjemi og matematikk. vi hadde kun et fag som faktisk handlet om liv i havet. så hvis du er interessert i havbruk er dette en bra utdanning og ta men hvis du ønsker og gå den fordi du har en interesse for marint liv vil jeg anbefale en annen skole Lenke til kommentar
Androctonus91 Skrevet 9. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2017 har vært igjennom samme kurs 2 ganger og stiller alltid godt forberedt til avtalt tidspunkt. jeg er en veldig inadvent person så det gir meg nok noen ekstra utfordringer men jeg nevner alltid dette slik at de ikke misforstår stillheten min som mangel på interesse. tror egentlig at mange av mine tidligere intervjuer gikk dårlig fordi jeg manglet førerkort, noe som egentlig er ganske viktig og ha i disse jobbene men førerkortet er i orden nå så det holder meg ikke lenger tilbake. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Har du bedt om å få tilbakemelding etter avslag på intervju? Hva skiller deg fra dem som blir tilbudt jobb/nytt intervju? Lenke til kommentar
Mekanius Skrevet 11. mai 2017 Del Skrevet 11. mai 2017 Burde det ikke være ganske enkelt for deg å få jobb innen fiskeoppdrett / havbruksanlegg? Har fått inntrykk av at de trenger mange arbeidere, kanskje jeg tar feil? 1 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 11. mai 2017 Del Skrevet 11. mai 2017 Jeg har vurdert å studere marine og biologiske fag ved Ålesund selv, men merker jeg blir veldig skeptisk når du nå sier at du har vært aktiv arbeidssøker i tre år? Kan du si litt om hvordan utdanning var lagt opp og hvordan du opplevde den? TS var den eneste som ikke fikk jobb etter endt studie. Det betyr alle andre har fått jobb! Lenke til kommentar
Dagner Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 Du mistet den ene jobben du faktisk fikk og ellers har du aldri kommet lengre enn til intervju, kan det ha noe å gjør med deg som person? Er ikke meningen å ver frekk, men siden du har blitt innkallt til intervjuer må jo søknadene dine være ok, derfor tror jeg det er noe du gjør feil på selve intervjuene. Dette er jo en næring som går som det suser, burde ikke være så vanskelig å skaffe jobb. Har du vurdert praksisplass "via NAV"? Du blir utplassert hos en bedrift, ofte må du ta initiativ selv til å finne en bedrift du vil jobbe for og høre om de er interessert i gratis arbeidskraft. Du mottar fortsatt penger fra NAV under denne ordningen. Kjipt å jobbe for en elendig lønn, men du får i det minste en fot innenfor næringen, og etterhvert får du kanskje fast jobb, om ikke så har du jo i hvert fall fått litt erfaring og forhåpentligvis noen gode attester og referanser, da er det lettere å skaffe jobb i andre bedrifter. Jeg hadde prøvd å fått til en praksisplass asap, et hull på 3 år i CV-en ser ikke bra ut og gjør det nok enda vanskeligere å skaffe jobb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå