Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økonomiproblemer i familen. Har jeg noe med det å gjøre?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et tegn på tillit at din far tar det opp med deg. Det kan hende du er den eneste han stoler nok på til å fortelle det. Litt synd når det blir sånn, at du skal være den som bærer sånne ting på skulderne, men du kan jo også se på det som en mulighet til å gjøre noe positivt. Og som trening til du skal få deg familie. Da har du litt trening i vanskelige situasjoner.

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for dine foreldres problemer. Du skal bygge opp selvtillit til å skape din egen familie, og da kan du ikke bære på sånne laster. De -MÅ- gå igjennom sine egne læringsprosesser. Dette er hva psykologer vil fortelle deg.

Men det virker som dere har et godt forhold mellom dere, at det du blir behandlet som dritt. Dét er positivt. De kan godt krangle litt, men så lenge du blir behandlet med respekt, så er det ikke dårlig. Da har du en sjans til å gjøre noe.

Ikke fortell din mor at din far har fortalt deg om situasjonen. Hold det skjult, se på det som en tillitserklæring fra din far, og ikke noe mér. Men vær der som en perifér støtte for din mor, så langt du kan. Hvis ho ymter innpå at ho har dårlig råd, så kan jo du gi ho en 500-lapp i måneden, så ho kan kjøpe seg litt bedre mat. Avsé det lille du kan, det kommer alltid godt med. Men! bare hvis du oppfatter signaler. Hvis ikke, så la ho gå igjennom prosessen selv.

Det er trist med sånt lureri over nett, men ho må bare ta det som en lærepenge og komme seg videre. Det er absolutt ingenting annet å gjøre. Prøv å trøst ho med at det er forretningsfolk som har mistet formuer i millionklassen og gått personlig konkurs. Og ho er i hvert fall ikke aleine om å gjøre den feilen! Det er bare sånn verden fungerer. Vi lærer ingenting om økonomi i skolen, så det er ikke rart mange blir lurt.

Du bør fokusére på å fortsette i det sporet du gjør. Det er ikke dårlig at du alleréde eier noe selv i din alder, og har en solid økonomi. Det må du -IKKE- bryte med! Da kan det hende du aldri får sjansen igjen. Dine foreldre må gå igjennom sine egne læringsprosesser (gjentatt). Du kan trøste de med at du ikke ser på det som noen svakhet at de prøver og feiler litt. Når det kommer til økonomi og psykologi, så har ikke alltid alder så mye med saken å gjøre. Det er erfaring som teller da. Og en 20-åring kan ha mer erfaring innen økonomi enn en 70-åring.

Grunnen til at jeg ikke vil at du skal bruke penger på å betale for din mor, er at ho må bruke de offentlige instansene som finnes, for å få hjelp til å betale og holde seg på fote, selv om det tar mange år .. noe det ofte gjør med det offentlige. Søke om gjeldsstøtte hos NAV, det finnes rådgivere der. Kanskje gjeldssanéring er et alternativ i fremtiden.

Så kan du heller hjelpe med mat, klær og slike ting. Det offentlige er der for å hjelpe ho, familien skal -ikke- bruke av egne midler for å betale andres gjeld. De skal -du- bruke på din egen personlige utvikling.

Vi trenger ikke så mye inntekt hver måned for å leve godt. Å ha litt forbruksgjeld har ikke så mye å si. Jeg har ca 12 000 etter skatt i måneden, og det går rundt. Jeg tenker på fattige barn i Afrika som spiser gjørmekaker for å overleve, og er takknemlig for de små ting. Og husker alltid på at det finnes masse muligheter her i samfunnet!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takket være dette er jeg bekymret, spesielt for moren min, som jeg ikke kan snakke med om dette pga hun ville ha det hemmelig?

Sett grunnene til side og tenk på resultatet. Hva hadde du gjort om faren din bare sa noe ala, "moren din har rotet med penger og opparbeidet seg litt for mye gjeld"? Det er ikke noe farlig å ta det opp, men forvent en negativ reaksjon og håp på en positiv. Det er godt mulig at hun blir sur på deg som tar det opp og antagelig veldig sur på faren din som sa det til deg.

Hvis du ikke sier noe om grunnen, lat som om det ikke skjedde, så vil det være enklere å fordøye og bare snakke om hvordan du/dere/hun skal takle situasjonen fremover.

Du har selvfølgelig ansvar for foreldrene dine, men du må ikke ta fullt ansvar som man har for en treåring. Dette må være et samarbeid. Du bør ikke hjelpe til økonomisk i stor grad så sant du ikke er 100% sikker på at din økonomiske hjelp ikke går i dass, altså at hun betaler et kort for dine penger for så å makse ut kreditten igjen.

Husk også at penger ikke er alt. Det kan hende hun får det mye bedre hvis du bare tilbringer tid med henne istedenfor å bry deg med det økonomiske.

Uansett hvordan du har tenkt å hjelpe så bør du ta det opp, jeg ville ikke levd med det i bakhodet hele tiden. Om noe så vil du hvertfall ha gitt det et forsøk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres ut som du selv har økonomisk sans, så jeg ville hjulpet - ikke med penger, men med budsjettering og disponering. Hjelp henne å få orden på og rydde opp i egen økonomi uten å blande inn din egen.

Kan av erfaring si at å hjelpe økonomisk uansvarlige med penger ikke fører til noe godt, det blir som det gamle ordtaket - "gi en mann en fisk, og han er mett for en dag - lær mannen å fiske, så har han mat for livet".

Bailer du henne ut får hun ikke lærdommen hun åpenbart trenger.

Endret av toth
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes du burde hjelpe moren din hvis du har mulighet. Familie hjelper man ( venner også). Du kan også hjelpe henne å finne ut av ulike støtteordninger som finnes i kommunen, ofte er det bostøtte ordninger man kan søke om å få. Det er ofte også sånn at en kan føle seg utilstrekkelig eller andre sosiale problemer, så kanskje du kan hjelpe med noe her.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke noe om forholdet ditt til dine foreldre og forholdet dem imellom utover det du skriver. Så det første jeg er kritisk til er om faren din snakker helt sant. Det kan jo godt hende moren din har en helt annen versjon av det som skjedde.

At hun ikke har blandet deg inn i det tror jeg nok er nettopp fordi hun ikke vil at du skal slite med hennes problemer. Det kommer du til å gjøre hvis du betaler henne ut.

Utover det er det fult mulig for moren din å komme ut av problemene på egen hånd. Det finnes gjeldsordning blant annet. All den tid du ikke vet noe om hvordan hun disponerer midlene sine så er det ikke engang sikkert hun prøver å ordne opp. Så hvis du faktisk vil hjelpe henne, så prøv heller å hjelp henne ved å hjelpe seg selv framfor å bare betale det ut. Det kan godt hende at det bare går en liten stund så er problemet tilbake igjen.

Jeg hjalp et søsken etter en skilsmisse hvor h'n havnet i økonomisk uføre. I utgangspunktet var det et rentefritt lån slik at h*n skulle kunne skaffe de tingene h*n måtte ha for å stable seg på beina. Nå har det endt med at h*n ikke har mulighet til å betale tilbake, i stor grad fordi h*n ikke disponerer midlene sine helt slik h*n burde. Anonymous poster hash: a9347...e45

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...