magiga Skrevet 8. mai 2017 Del Skrevet 8. mai 2017 Mannen som hacket en Fiat Chrysler Jeep, advarer: – Alle biler lar seg hacke Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 8. mai 2017 Del Skrevet 8. mai 2017 Har sagt det før og sier det gjerne igjen: Driftskritiske systemer i en bil må holdes adskilt fra brukertilgjengelige systemer. Det kan være APIer inn eller ut av det indre systemet, for avlesing eller noen begrensede kommandoer, men de må ikke dele ressurser, og det må ikke gå an å overbelaste APIet utenfra. Bilprodusentene har for stor tiltro til egne evner, og her har de ikke nok erfaring. 8 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 8. mai 2017 Del Skrevet 8. mai 2017 Tittelen er grovt misvisende, alle biler lar seg ikke hacke, tvert i mot, ettersom de aller fleste biler ikke har noe å hacke ! 5 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 8. mai 2017 Del Skrevet 8. mai 2017 Tror jeg skal utfordre stakkaren til å hacke min bil trådløst... Tror han blir fort temmelig skuffet da den eneste som KANSKJE lar seg hacke er radioen, som kanskje har noe avansert i seg. Men denne er det kun FM på, så den er avskrudd for tiden 1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 8. mai 2017 Del Skrevet 8. mai 2017 Tror jeg skal utfordre stakkaren til å hacke min bil trådløst... Tror han blir fort temmelig skuffet da den eneste som KANSKJE lar seg hacke er radioen, som kanskje har noe avansert i seg. Men denne er det kun FM på, så den er avskrudd for tiden Bare pass deg så hacker noen radioen din og setter på Jostein Bever for full guffe! Da blir det liv i leiren tenker jeg 2 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 8. mai 2017 Del Skrevet 8. mai 2017 Vel, de fleste nyere bilene har noe å hacke, men mangler et trådløst interface slik at må fysisk koble seg på OBD II-interfacet og/eller multimedieenheten. Lenke til kommentar
asshole Skrevet 8. mai 2017 Del Skrevet 8. mai 2017 Har sagt det før og sier det gjerne igjen: Driftskritiske systemer i en bil må holdes adskilt fra brukertilgjengelige systemer. Det kan være APIer inn eller ut av det indre systemet, for avlesing eller noen begrensede kommandoer, men de må ikke dele ressurser, og det må ikke gå an å overbelaste APIet utenfra. Bilprodusentene har for stor tiltro til egne evner, og her har de ikke nok erfaring. Huske en sak der noen hakka en bil via blåtann i bilradioen. Bilradio var koble til samme canbus som feks bremser og styring. Tippe det er like ille i dag (eller værre nå som biler har internett) Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 8. mai 2017 Del Skrevet 8. mai 2017 Ja, jeg mener også det er verre nå, og ikke bare på bilmarkedet heller. IoT uten livstidsoppdateringer på kjøkken og i vaskerom er en høyrisiko sport. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Har sagt det før og sier det gjerne igjen: Driftskritiske systemer i en bil må holdes adskilt fra brukertilgjengelige systemer. Det kan være APIer inn eller ut av det indre systemet, for avlesing eller noen begrensede kommandoer, men de må ikke dele ressurser, og det må ikke gå an å overbelaste APIet utenfra. Bilprodusentene har for stor tiltro til egne evner, og her har de ikke nok erfaring. Idiotisk argument. Se hvor mange kritiske systemer i samfunnet som er koblet opp mot nett og bruk samme logikken, I dare you Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 "Sjokk", helt irrasjonelt å være så bekymret for hacking all den tid det er krig og elendighet i verden. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 "Sjokk", helt irrasjonelt å være så bekymret for hacking all den tid det er krig og elendighet i verden.Moderne krigføring kan skje med hacking. Ødeleggelse av infrastruktur trenger ikke å gjøres kun med bomber lenger. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 "Sjokk", helt irrasjonelt å være så bekymret for hacking all den tid det er krig og elendighet i verden.Moderne krigføring kan skje med hacking. Ødeleggelse av infrastruktur trenger ikke å gjøres kun med bomber lenger. Som sagt helt irrasjonelt, ja det kan skje men sannsynligheten er skremmende liten ser en på hvordan terrorister flest krigfører. De er dumme som brød, rett og slett. Ville nok heller ha vært mer bekymret for å gå uten for døren før jeg ble lam av skrekk for å sette meg inn i en bil i tilfelle den blir hacket.. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 (endret) Det er nok ikke så stor risiko akkurat i Norge med det første, men de har biler i andre land også. F.eks. i Ukraina og Sør-Korea, med hhv Russland og Nord-Korea som fiender. Russland og Kina er land som er kandidater til å krigføre på denne måten. Kanskje også Nord-Korea i fremtiden. Endret 10. mai 2017 av Emancipate Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Ifølge Miller vil det aldri være mulig å bygge biler det er umulig å hacke. – Ingenting er umulig å hacke, heller ikke biler, sier han. Dette er noe jeg hører fra tid til annen, og det er tøv. Det er teoretisk mulig å lage ting som ikke kan hackes (fra avstand, når man har fysisk tilgang til hardware blir det noe annet). Det er bare å ikke tabbe seg ut når man lager programvaren. Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Tittelen er grovt misvisende, alle biler lar seg ikke hacke, tvert i mot, ettersom de aller fleste biler ikke har noe å hacke ! Tenkte det samme, MGen min har jo ikke radio engang, skal han hacke blinklysene mine? Da må vel evt en chip eller noe monteres fysisk i bilen for att han skal få tilgang til strømnettet, men da igjen, så er det vel mulig å "hacke" bilen min og om han har fysisk tilgang. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Det er nok ikke så stor risiko akkurat i Norge med det første, men de har biler i andre land også. F.eks. i Ukraina og Sør-Korea, med hhv Russland og Nord-Korea som fiender. Russland og Kina er land som er kandidater til å krigføre på denne måten. Kanskje også Nord-Korea i fremtiden. Som sagt, jeg har ikke troen på at dette blir en poppis måte å krigføre på, ikke er det meg bekjent noen tilfeller av det heller selv om det er helt åpenbart mulig den dag i dag. Time will tell, men jeg er ikke bekymret for å kjøre nye biler. Eller, ikke bekymret for akkurat det aspektet, men kjøringen til andre folk derimot. Det er galskap til tider. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Har sagt det før og sier det gjerne igjen: Driftskritiske systemer i en bil må holdes adskilt fra brukertilgjengelige systemer. Det kan være APIer inn eller ut av det indre systemet, for avlesing eller noen begrensede kommandoer, men de må ikke dele ressurser, og det må ikke gå an å overbelaste APIet utenfra. Bilprodusentene har for stor tiltro til egne evner, og her har de ikke nok erfaring. Idiotisk argument. Se hvor mange kritiske systemer i samfunnet som er koblet opp mot nett og bruk samme logikken, I dare you Null problem. Driftskritiske systemer i samfunnet må holdes adskilt fra brukertilgjengelige systemer. Og det gjør de da også ofte. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Ifølge Miller vil det aldri være mulig å bygge biler det er umulig å hacke. – Ingenting er umulig å hacke, heller ikke biler, sier han. Dette er noe jeg hører fra tid til annen, og det er tøv. Det er teoretisk mulig å lage ting som ikke kan hackes (fra avstand, når man har fysisk tilgang til hardware blir det noe annet). Det er bare å ikke tabbe seg ut når man lager programvaren. Det er statistisk usannsynlig å ikke tabbe seg ut, og det er matematisk umulig å bevise at man ikke har tabbet seg ut. Det er en enkel uttalelse å komme med, fordi om den ikke er sann, er den likevel så nær sann at man bør forholde seg som om den er sann. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Har sagt det før og sier det gjerne igjen: Driftskritiske systemer i en bil må holdes adskilt fra brukertilgjengelige systemer. Det kan være APIer inn eller ut av det indre systemet, for avlesing eller noen begrensede kommandoer, men de må ikke dele ressurser, og det må ikke gå an å overbelaste APIet utenfra. Bilprodusentene har for stor tiltro til egne evner, og her har de ikke nok erfaring. Idiotisk argument. Se hvor mange kritiske systemer i samfunnet som er koblet opp mot nett og bruk samme logikken, I dare you Null problem. Driftskritiske systemer i samfunnet må holdes adskilt fra brukertilgjengelige systemer. Og det gjør de da også ofte. Tja, f.eks. banksystemer er rimelig vitale og har direkte link mellom seg selv om verden. Kraftverk er koblet til verden. Veisystemer, f.eks. trafikklys, er koblet til verden. Vannverk er koblet til verden. Det er rimelig mye man har like direkte tilgang til som i bilhackingsaker, som er mye viktigere. Lurer på hvordan vi skal få til å koble disse fra nettet/verden og fortsatt fungere. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Har sagt det før og sier det gjerne igjen: Driftskritiske systemer i en bil må holdes adskilt fra brukertilgjengelige systemer. Det kan være APIer inn eller ut av det indre systemet, for avlesing eller noen begrensede kommandoer, men de må ikke dele ressurser, og det må ikke gå an å overbelaste APIet utenfra. Bilprodusentene har for stor tiltro til egne evner, og her har de ikke nok erfaring. Idiotisk argument. Se hvor mange kritiske systemer i samfunnet som er koblet opp mot nett og bruk samme logikken, I dare you Null problem. Driftskritiske systemer i samfunnet må holdes adskilt fra brukertilgjengelige systemer. Og det gjør de da også ofte. Tja, f.eks. banksystemer er rimelig vitale og har direkte link mellom seg selv om verden. Kraftverk er koblet til verden. Veisystemer, f.eks. trafikklys, er koblet til verden. Vannverk er koblet til verden. Det er rimelig mye man har like direkte tilgang til som i bilhackingsaker, som er mye viktigere. Lurer på hvordan vi skal få til å koble disse fra nettet/verden og fortsatt fungere. Banksystemer blir hacket, de driftskritiske systemene på et atomkraftverk kjører på real-time systemer og det antar jeg stemmer for andre typer kraftverk også, veisystemer er gjerne på egne nett frakoblet internett. Og veisystemer, vann- og kloakk og kraftsystemer er likevel noe av det som nå sies å være spesielt utsatt for fremtidige angrep, der det konkret er sagt at sikkerheten er uakseptabel. Når DNB blir hacket mer eller mindre daglig, dør ikke folk direkte av det. Det er forretningskritisk men strengt tatt ikke farlig. Likevel har DNB et aktivt miljø som jobber med å forbedre sikkerheten, de har sannsynligvis deteksjonssystemer i verdensklassen, og de bruker aktivt penger for å vedlikeholde og forbedre driftssikkerheten. Uten å nødvendigvis kunne anklages for å lykkes. Fiat og Peugeot, for å ta to tilfeldige navn på bilprodusenter, gjør ingenting av dette. At de ikke blir angrepet mer skyldes hovedsaklig at så få biler fortsatt er tilgjengelig over nett. Men det tallet er i eksplosiv vekst. Hvis sjefen for forsvaret i et større land setter seg inn i en bil der man kan angripe bremse- eller styringsevnen på avstand, kan man forstyrre internasjonal politikk/stabilitet relativt enkelt. Og det er helt unødvendig. Det er lett å adskille i to uavhengige systemer slik at man fortsatt kan gjøre ting fra apper eller radioen, uten at apper eller radioen kan forstyrre driftssikkerheten i bilen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå