Gå til innhold

Sparer 1 tonn drivstoff i døgnet med batteripakke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså elektriske motorer istedenfor. Fornuftig; både i forhold til lyd og luftforurensning, og arbeidsmiljøet.

Fremdriftsmaskineriet har vært elektrisk hele tiden. Generatorene er drevet av dual-fuel-motorer (LNG / marin diesel).

 

Men begrense?  Hvorfor ikke erstatte?

Vekt og volum, hovedsakelig.

 

En topp moderne batteripakke på rundt 500 kWh ligger omkring 6 tonn, og har nok energi til å drive hovedpropellene på et skip i denne klassen på full effekt i ca. en halvtime. Det er kanskje nok energi til å få deg utaskjærs fra CCB-basen og litt til. Skal du ha nok til å faktisk seile ut til en oljeinstallasjon i nordsjøen og ligge på DP i alt fra noen døgn til flere uker, så må du fort gange det med 100-200, og da gjør du alvorlig innhugg i lastekapasiteten din.

 

Det er fremdeles gassmotorene som produserer all energien du faktisk nyttegjør deg av. Forskjellen er at med batteriene til å ta lasttopper og fungere som reserve, så slipper du å ha motorer kjørende på lav last bare for redundans. Du sparer egentlig ikke energi på å ha dem, men du sparer bortkastet drivstoff.

Endret av Sutekh
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan hadde det fungert med fornybar, forurensningsfri Hydrogen, i tllegg til nødvendige batterier, på slike båter?

- Og uten å spørre Musk.

Det hadde tatt fordømt mye plass, og veid fordømt mye med nødvendige tanker, og lagd et HMS-helvete uten sidestykke.

 

Containerskipet Emma Maersk ville krevd noe slikt som 20 ganger mer drivstoff i volum om den ble ombygd til hydrogendrift, ikke medregnet det ekstra volumet som kreves på grunn av hydrogentanker ikke kan "sleppes fritt mellom skrogene" slik man kan med diesel. Emma er drevet av et kraftverk som er veldig effektiv til forbrenningsmotor å være (~50%), antagelig er ikke disse "småbåtene" like effektive. Jeg tror jeg vil driste meg til å løst foreslå at det volumet hydrogen som ville drive en slik båt i én time greit nok tilsvarer volumet olje som kan drive samme båt ett døgn, sånn som en generell rettesnor. (Gjorde utregningene i en annen tråd, men tok ikke med tapet i brenselcellen)

 

Siden båten sparer 1 tonn drivstoff med batteripakken, og det tilsvarer 14%, kan vi finne at akkurat denne båten bruker (1/14)*100= 7,1 tonn olje i døgnet, vi kan avrunde og si at det bruker 7 kubikk med olje på et døgn. Altså vil den trenge et tankvolum på 7*24=168m3 per døgn. Dagens brennstofftanker på M/S Viking Princess er på 825 m3, altså over hundre dager utholdenhet. Samme tankvolum med hydrogen ville holde i omtrent fem døgn. Hundre døgns lager av hydrogeen ville jo naturligvis kreve 16800 m3 tankvolum, tilsvarende 16 meter overbygg på hele lastedekket. (Kilde til data for M/S Viking Princess http://www.skipsrevyen.no/ms-viking-princess/)

 

Så svaret på spørsmålet ditt er: Teknisk sett mulig, i praksis ikke vits i å tenke tanken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig litt merkelig at dette ikke har blitt gjort tidligere, men det er kanskje etterspørselen på bilmarkedet som har drevet cellene langt nok ned i pris til at det svarer seg?

Det har ikke så mye med kostnadene til batterier å gjøre som at ingen har brydd seg om å spare penger. Tradisjonelt så har ikke rederne og operatørene hatt noe incentiv for å ha begrense drivstofforbuket. Kontraktene i markedet har basert seg på at drivstoff holdes utenfor dagraten og viderefaktureres direkte til oljeselskapene. Og oljeselskapene har hatt såpass bra inntjening at de har kunnet leve med det.

 

Men etter oljeprisfallet i senere år, så har kontraktene i større grad gått over til faste dagrater, der rederne selv må betale drivstoffet. Da blir det plutselig mer interesse for å spare drivstoff.

 

En annen faktor er at bransjen (både tilsynsmyndigheter, oljeselskapene og klasseselskapene) er svært konservativ. Det tar rett og slett lang tid å bygge tillit til at nye løsninger fungerer minst like bra som de gamle. Pålitelighet er svært viktig når det kommer til DP-operasjoner (og du vil virkelig ikke at en PSV skal miste motorkraft og kollidere med en produksjonsplattform, så det er for så vidt forståelig).

Endret av Sutekh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er helt ypperlig håper Standarden for PSV blir 2 motorer (diesel/gass) og 2 batteripakker Da batteripakkene gir båtene nok "mellom" strøm til og kunne ligge til rigg uten mer en 1 eller 2 motorer i drift siden batteri pakken er DP2 systemet. Dette sparer en del strøm og mange gang timer på motorer dessuten blir den strømmen som blir produsert laget ved høyere effektivitet siden motoren går litt hardere.

Lenke til kommentar

 

Hvordan hadde det fungert med fornybar, forurensningsfri Hydrogen, i tllegg til nødvendige batterier, på slike båter?

- Og uten å spørre Musk.

Det hadde tatt fordømt mye plass, og veid fordømt mye med nødvendige tanker, og lagd et HMS-helvete uten sidestykke.

 

Containerskipet Emma Maersk ville krevd noe slikt som 20 ganger mer drivstoff i volum om den ble ombygd til hydrogendrift, ikke medregnet det ekstra volumet som kreves på grunn av hydrogentanker ikke kan "sleppes fritt mellom skrogene" slik man kan med diesel. Emma er drevet av et kraftverk som er veldig effektiv til forbrenningsmotor å være (~50%), antagelig er ikke disse "småbåtene" like effektive. Jeg tror jeg vil driste meg til å løst foreslå at det volumet hydrogen som ville drive en slik båt i én time greit nok tilsvarer volumet olje som kan drive samme båt ett døgn, sånn som en generell rettesnor. (Gjorde utregningene i en annen tråd, men tok ikke med tapet i brenselcellen)

 

Siden båten sparer 1 tonn drivstoff med batteripakken, og det tilsvarer 14%, kan vi finne at akkurat denne båten bruker (1/14)*100= 7,1 tonn olje i døgnet, vi kan avrunde og si at det bruker 7 kubikk med olje på et døgn. Altså vil den trenge et tankvolum på 7*24=168m3 per døgn. Dagens brennstofftanker på M/S Viking Princess er på 825 m3, altså over hundre dager utholdenhet. Samme tankvolum med hydrogen ville holde i omtrent fem døgn. Hundre døgns lager av hydrogeen ville jo naturligvis kreve 16800 m3 tankvolum, tilsvarende 16 meter overbygg på hele lastedekket. (Kilde til data for M/S Viking Princess http://www.skipsrevyen.no/ms-viking-princess/)

 

Så svaret på spørsmålet ditt er: Teknisk sett mulig, i praksis ikke vits i å tenke tanken.

 

Hydrogen under trykk for elektrisk drift!  Og det er ikke bare volum som har betydning , også vekt. Selv om vekten betyr mindre på skip.

 

1000 kg. (Tesla-)Batteri : 140 kWh

1000 kg. Diesel : 4000 kWh

1000 kg. Hydrogen: 16500 kWh

Lenke til kommentar

Hydrogen under trykk for elektrisk drift!  Og det er ikke bare volum som har betydning , også vekt. Selv om vekten betyr mindre på skip.

 

1000 kg. (Tesla-)Batteri : 140 kWh

1000 kg. Diesel : 4000 kWh

1000 kg. Hydrogen: 16500 kWh

Hvordan ser det regnestykket der ut når du regner med alt stålet som må til for å bygge skipet dobbelt så stort for å få plass til hydrogenet?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...