Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler for VAT ved kjøp/salg fra utlandet?

Anbefalte innlegg

Hei, 

Eksempel: Jeg eier en bedrift og selger en vare for 500 kr, jeg bestiller da varen for 300 kr fra kina og får denne varen sendt direkte til kunden. Leverandøren i Kina reklamerer med gratis frakt. 

Hvordan blir reglene i forhold til 25% vat? Hva er andre mulige utgifter jeg / kunden kan regne med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avhengig av hva du mener med "selger en vare for 500kr" (altså om den prisen du oppgir er inkludert eller ekskludert moms), så skal du rapportere (og etterhvert betale) inn enten 100 (400x25%=100, 400+100=500) eller 125 (500x25%) kroner i moms. Forutsatt at du har passert omsetningsgrensa for mva-registrering, naturligvis.

Andre mulige utgifter er evt. fortollingsgebyr, men om prisen på vare inkludert frakt er under 350 kr, så skal normalt ikke det påløpe -men når ikke fraktprisen er oppgitt, så forekommer det at de som sitter hos fraktselskapene og gjør denne fortollingsjobben "tenker på et tall" og legger det til, og plutselig ender summen de opererer med over 350kr...

Lenke til kommentar

Avhengig av hva du mener med "selger en vare for 500kr" (altså om den prisen du oppgir er inkludert eller ekskludert moms), så skal du rapportere (og etterhvert betale) inn enten 100 (400x25%=100, 400+100=500) eller 125 (500x25%) kroner i moms. Forutsatt at du har passert omsetningsgrensa for mva-registrering, naturligvis.

Andre mulige utgifter er evt. fortollingsgebyr, men om prisen på vare inkludert frakt er under 350 kr, så skal normalt ikke det påløpe -men når ikke fraktprisen er oppgitt, så forekommer det at de som sitter hos fraktselskapene og gjør denne fortollingsjobben "tenker på et tall" og legger det til, og plutselig ender summen de opererer med over 350kr...

Takk for svar!

En norsk nettside oppgir en pris på 500 kr, men kjøper i stedet varen fra utlandet for 340 kr og sender den til kunden. "Systemet" vil jo tro at kunden kjøpte varen for prisen på 340 kr og ikke 500 kr. Jeg vil også tro at nettisden ikke har krav til å oppgi at kunden betalte 500 kr for varen med tanke på toll. Med tanke på skatt av fortjeneste så kanskje.. 

En annen ting jeg lurer på er om denne 350-kroners regelen gjelder per vare, eller per kjøp? Kjøper man to forskjellige varer på 300 kr hver, skal man da betale avgift som om det var 600 kr? 

Lenke til kommentar

350kr-grensa gjelder for hver pakke (om to forskjellige ordrer leveres samlet, så vil man altså kunne komme over grensa...).

Men den beløpsgrensa har nøyaktig null betydning når en norsk bedrift selger en vare til en norsk kunde, selv om varen leveres direkte til sluttkunden fra en leverandør i Kina, så skal uansett den norske selgeren beregne, rapportere, kreve inn og betale inn momsen til staten, selv om varen koster under 350kr.

Lenke til kommentar

350kr-grensa gjelder for hver pakke (om to forskjellige ordrer leveres samlet, så vil man altså kunne komme over grensa...).

Men den beløpsgrensa har nøyaktig null betydning når en norsk bedrift selger en vare til en norsk kunde, selv om varen leveres direkte til sluttkunden fra en leverandør i Kina, så skal uansett den norske selgeren beregne, rapportere, kreve inn og betale inn momsen til staten, selv om varen koster under 350kr.

Det gjelder om foretningen har en inntekt på over 50, 000 kroner i året, men om den ikke har det , blir det vel annerledes. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...