Gå til innhold

Brannen i Oslofjordtunnelen skyldes trolig motorhavari: – Det er ikke første gang det skjer i den bratte tunnelen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har no kjørt denne tunnellen noen ganger og bortsett fra noen tullete humper i åpningene så synes jeg det er en flott tunell. Det er jo ikke tunnellen som er problemet men heller bilene og/eller sjåførene. Hva med å heller ta tak der enn å iverksette all mulige sikkerhetstiltak som bare lager flere utfordringer for bilister flest.

 

Det er jo veldig mange plasser både tuneller og åpne veier som har tilsvarende stigning og man hører ikke mye om problemer der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har no kjørt denne tunnellen noen ganger og bortsett fra noen tullete humper i åpningene så synes jeg det er en flott tunell. Det er jo ikke tunnellen som er problemet men heller bilene og/eller sjåførene. Hva med å heller ta tak der enn å iverksette all mulige sikkerhetstiltak som bare lager flere utfordringer for bilister flest.

 

Det er jo veldig mange plasser både tuneller og åpne veier som har tilsvarende stigning og man hører ikke mye om problemer der.

 

Jeg har hørt om bremser som tar fyr, og nå motorer som havarerer og tar fyr, p.g.a. bratte tunnelløp. Av nysgjerrighet lurer jeg på hvordan en trailer skal bremse for å unngå å ta fyr, når han hverken kan bremse med brems eller gir? Eller er det ikke bremsing på gir som gir motorhavari?

Lenke til kommentar

At ekstra tunnelløp vil kreve dispensasjon fra regelverket er ikke riktig. Den påstanden er og blir en påstand som noen slengte ut men er allerede tilbakevist. http://www.vegvesen.no/_attachment/1625613/binary/1148713?fast_title=Tilleggsutredning+rv23.pdf

 

Takk for link. I KVUen  står det også:

 

"

Ut fra en samlet vurdering mener Statens vegvesen at bygging av ei bru i nord med 6 – 7 kilometer innkortet trasé mellom Vassum og Krokodden har så store fordeler i form av beregnet netto nytte, redusert risiko og sårbarhet sammenlignet med utvidelse av eksisterende tunnel, at dette kan forsvare større investeringer, dårligere ikke-prissatte virkninger, lengre tid til ferdigstillelse og større usikkerhet. Etaten anbefaler derfor oppstart av planlegging av konsept med bru i nord.

"

 

At politikere går imot en så klar anbefaling fra ansvarlig faginstans fatter jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A

 

Har no kjørt denne tunnellen noen ganger og bortsett fra noen tullete humper i åpningene så synes jeg det er en flott tunell. Det er jo ikke tunnellen som er problemet men heller bilene og/eller sjåførene. Hva med å heller ta tak der enn å iverksette all mulige sikkerhetstiltak som bare lager flere utfordringer for bilister flest.

 

Det er jo veldig mange plasser både tuneller og åpne veier som har tilsvarende stigning og man hører ikke mye om problemer der.

 

Jeg har hørt om bremser som tar fyr, og nå motorer som havarerer og tar fyr, p.g.a. bratte tunnelløp. Av nysgjerrighet lurer jeg på hvordan en trailer skal bremse for å unngå å ta fyr, når han hverken kan bremse med brems eller gir? Eller er det ikke bremsing på gir som gir motorhavari?

Tunellen er for lang og bratt. Om man kjører et 50 tonns vogntog må man bremse med motor og bremser og det blir rett og slett for varmt spesielt om man ikke starter i svært lav fart (noe kjente sjåfører gjør). Uansett hva man bruker blir det varme av energien som går med til bremsing (motor/bremser).

 

Det er rett og slett en ingeniørblunder i milliardklassen.

Lenke til kommentar

50 tonn vogntog og 134 høydemeter (i følge wikipedia), 67MJ potensiell energi, fordelt på de 219s det tar å kjøre 3653 v/60km/t, gir småpene 305kW som må tas hånd om av bremsesystemet..ouch! Rart det ikke brenner oftere..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Har no kjørt denne tunnellen noen ganger og bortsett fra noen tullete humper i åpningene så synes jeg det er en flott tunell. Det er jo ikke tunnellen som er problemet men heller bilene og/eller sjåførene. Hva med å heller ta tak der enn å iverksette all mulige sikkerhetstiltak som bare lager flere utfordringer for bilister flest.

 

Det er jo veldig mange plasser både tuneller og åpne veier som har tilsvarende stigning og man hører ikke mye om problemer der.

Jeg har hørt om bremser som tar fyr, og nå motorer som havarerer og tar fyr, p.g.a. bratte tunnelløp. Av nysgjerrighet lurer jeg på hvordan en trailer skal bremse for å unngå å ta fyr, når han hverken kan bremse med brems eller gir? Eller er det ikke bremsing på gir som gir motorhavari?

Tunellen er for lang og bratt. Om man kjører et 50 tonns vogntog må man bremse med motor og bremser og det blir rett og slett for varmt spesielt om man ikke starter i svært lav fart (noe kjente sjåfører gjør). Uansett hva man bruker blir det varme av energien som går med til bremsing (motor/bremser).

 

Det er rett og slett en ingeniørblunder i milliardklassen.

 

 

Så man burde stenge tunellen for vogntog?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A

 

 

 

Har no kjørt denne tunnellen noen ganger og bortsett fra noen tullete humper i åpningene så synes jeg det er en flott tunell. Det er jo ikke tunnellen som er problemet men heller bilene og/eller sjåførene. Hva med å heller ta tak der enn å iverksette all mulige sikkerhetstiltak som bare lager flere utfordringer for bilister flest.

 

Det er jo veldig mange plasser både tuneller og åpne veier som har tilsvarende stigning og man hører ikke mye om problemer der.

Jeg har hørt om bremser som tar fyr, og nå motorer som havarerer og tar fyr, p.g.a. bratte tunnelløp. Av nysgjerrighet lurer jeg på hvordan en trailer skal bremse for å unngå å ta fyr, når han hverken kan bremse med brems eller gir? Eller er det ikke bremsing på gir som gir motorhavari?
Tunellen er for lang og bratt. Om man kjører et 50 tonns vogntog må man bremse med motor og bremser og det blir rett og slett for varmt spesielt om man ikke starter i svært lav fart (noe kjente sjåfører gjør). Uansett hva man bruker blir det varme av energien som går med til bremsing (motor/bremser).

 

Det er rett og slett en ingeniørblunder i milliardklassen.

 

 

Så man burde stenge tunellen for vogntog?

 

AtW

En god kommentar, for man ønsker kanskje å ha vogntogene utenfor Oslo og da gjennom tunellen. Så vidt jeg husker er trafikkøkningen i Oslo Vest (Asker-Oslo) primært vogntog, ikke privatbiler. Så en skikkelig blunder. Jeg har ingen god løsning, annet enn at samme oppdragsgiver kan forsøke igjen for våre skattepenger...

 

Men dette er årsaken til at tunellene skal være slakere, slik jeg forstår det. Slik at varmen fra bremsing kan ledes bort. Jeg har selv sett vogntog hvor først oljen (eller noe annet) ved bremsene har tatt fyr, deretter dekket. Aldri sett motorbrann, jeg vet ikke hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar

Utenlandske vogntog er gjengangaren. Det blir referert til Gudvangatunnellen. Det vogntoget som brann lak kjøleveska og sjåføren var observert i å etterfylla 3 ganger frå Voss til Gudvangen, men bilen brann opp inkl. "bevis" og ingen av vitna hadde notert registreringsnummeret. Brannen kunne absolutt vore unngått. Bussen som brann sist produserte ei stor røyksky heilt frå Flåm til han endeleg tok fyr i Gudvangatunnellen. Brannen kunne sjølvsagt vore unngått..

Uansett er gjengangare at køyretya ikkje er i god nok stand. I Sveits brukar dei termokamera for å klarera vogntog. Det burde vera uproblematisk her òg. Det er for dyrt å kasta heile tunnellar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...