Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Solgt bil, kjøper truer med heving av kjøp

BMWeier

Anbefalte innlegg

Hei
Solgte en BMW 320D 2004 modell, med 188 000km på telleren, for omtrent en uke siden. 

Det ble skrevet kjøpskontrakt hvor jeg beskrev at alle mangler jeg vet om er opplyst, henvendte til Finn annonse, og at bilen selges som den er.

Fikk en melding av kjøper rett før helgen hvor en lampe har begynt å lyse i dashbordet, han lurte på om dette var noe som hadde kommet opp før. 

Jeg svarte med at jeg aldri har opplevd dette i mitt eie (noe jeg heller ikke har).
Han truet med å kreve heving av kjøp om jeg ikke dekket for hva denne sensoren vil koste. 

For å unngå videre diskusjon med kjøper så jeg meg enig i å betale for pris av ny sensor, men ikke kostnaden det vil koste å få den byttet, noe kjøpet sa var greit. 

Bilen ble besiktet av 5 personer, hvorav en virket som en mekaniker. Jeg presiserte kjøper med at jeg har null kompetanse innen bil, og den har fungert fint i mitt eie. Opplyste om de feilene jeg visste om og sa til både kjøper og vitner at bilen er 13 år gammel, så jeg kan ikke garantere at bilen er fri for mangler. Dette var greit for kjøper og etter en prøvekjøring på omtrent 20 minutter, tok han bilen. 

Den ble også solgt til en relativt greit pris i forhold til andre biler på Finn.no i samme stand.

Det jeg lurer på er, burde jeg egentlig nektet å dekket utgiftene for denne sensoren som har gått i stykker etter kjøp? eller regnes dette som en mangel i kjøpsloven? Jeg vet man har 2års rett til reklamasjon ved kjøp av brukt bil mellom privat personer, men jeg føler ikke dette regnes som en mangel i den grad at heving av kjøp et reelt med tanke på bilens alder og verdi.

Kan kjøper i ettertid klage på videre mangler og feil som kan finnes på en 13 år gammel bil som ikke er opplyst om da jeg ikke vet om feilene selv engang? Av en 13 år gammel bil føler jeg selv at det er ting å forvente av slitedeler osv som må byttes. Den ble også EU-godkjent uten mangler for 4 mnd siden (hvor mye dette har å bety vet jeg ikke) 

Bilen ble heller ikke satt inn på en NAF-test før salg, kjøper nevnte ikke dette og følte dermed det ikke var nødvendig da jeg presiserte de manglene jeg var klar over.

Hvor stor sak har egentlig kjøper på meg i henhold til heving av kjøp, om det dukker opp andre ting som jeg ikke kunne vist om?  Selv så sjekker ikke jeg en bil for feil når den starter og fungerer som den skal, selvom det kan finnes feil man ikke alltid kan se med øyet.  

Takk for innspill.
Mvh. Forvirret bilselger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han har en sak nå, siden du har sagt du skal dekke dette. - Litt usikker på hvorfor det skulle være sensoren som er defekt når en lampe lyser? - Er dette konstantert? - Vanligvis lyser jo en lampe fordi noe er galt?

Rent bortsett fra dette så må noen vurdere om feil som oppstår var tilstede når du solgte bilen og om du evt burde ha visst om det. - Sett sammen med prisen han ga så KAN det være reklamasjon, men ikke nødvendigvis.

Lenke til kommentar

Må har mer informasjon om hva slags lampe som lyser og hva som kreves av arbeid og deler for å si noe om kjøper har krav på noe.

Kjøper har en del rettigheter, men den skal være vesentlige feil som selger strengt tatt burde visst om. Hvis man plutselig får alarmlampe på EGR ventilen så er ikke dette så enkelt for selger å vite om, som eksempel. Da tror jeg ikke kjøper har noen sak. Hvis eksosanlegget er satt sammen av byggskum og gaffa, og detter fra hverandre i første sving - ja da tror jeg kjøper har en sak.

Du kan lese diverse enkelthistoriet på nett. Her er en 

http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article768612.ece

Lenke til kommentar

Kjøper har ingen sak med tanke på heving. Heving forutsetter et vesentlig avtalebrudd, det vil si at poenget med avtalen går i vasken. Et rent sensorskifte kan jeg vanskelig se for meg utgjør et vesentlig avtalebrudd.

I høyden har han en sak på prisavslag, men hvis dere har inngått en avtale om hvordan kostnaden skal dekkes er den bindende for begge parter.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da venter jeg bare på tilbakemelding fra kjøper etter besøk på verksted. 
Vil også be kjøper sende meg delenummer på varen som må byttes for å konstantere at han ikke prøver å lure meg for mer penger en selve varen koster. 

Forventer ikke noe større sak ut av dette, forhåpentligvis, men greit med noen råd om han plutselig setter seg helt på bakbeina og krever  heving av kjøpet. 
Virker som han har forventet å kjøpe en 13år gammel bil til en sum lavere en tilsvarende på Finn.no uten noen mangler eller feil.
Hadde bilen vært i 100% stand uten noe form for rust/bulker/mangler så ville prisen også vært høyere, dette ble også nevnt til kjøper som sa seg enig. 
Noe må man kunne forvente seg når man kjøper en brukt bil i denne årsklassen, var bare synd det kom så tidlig i han eie. 

Kommer med oppdatering så fort jeg har fått en tilbakemelding fra kjøper.

Edit: Hekomo: Bilen ble sett på av 5 personer og prøvekjørt i over 20 minutter av 2. han hadde ingen kommentarer etter dette, ingen av de han hadde med seg sa heller noe. 

Endret av BMWeier
Lenke til kommentar

Virker som han har forventet å kjøpe en 13år gammel bil til en sum lavere en tilsvarende på Finn.no uten noen mangler eller feil.

Hadde bilen vært i 100% stand uten noe form for rust/bulker/mangler så ville prisen også vært høyere, dette ble også nevnt til kjøper som sa seg enig. 

Noe må man kunne forvente seg når man kjøper en brukt bil i denne årsklassen, var bare synd det kom så tidlig i han eie. 

Hvis jeg har forstått deg rett så er det kun indikatorlyset kjøper reagerer på, de andre manglende er godkjent av kjøper?

Og at en indikatorlampe med potensiale for store kostbare reperasjoner begynmer å lyse rett etter bilen er overtatt kan selvfølgelig være mistenkelig, hadde nok selv reagert tilsvarende hvis jeg hadde vært kjøper.

Lenke til kommentar

Sjølv ville eg sagt at slike reperasjonsbehov er noke som ein må pårekne når ein kjøper gamal bil, og når ein i tillegg har fått den forholdsvis billig så blir terskelen for kva kjøparen kan forvente noke høgare.

Dette er heller ikkje ein feil som ein lett kan hevde at du som selger har vist om og skjult for kjøparen. Og i alle fall før ein veit kva slags varsellys som lyser og kva feilen skyldes. Kjøper har ein dårlig sak ovanfor deg dersom dashboardlyset skyldes at kjøparen kjøyrer med håndbrekket på, eller ikkje har fylt på med spylervæske (for å sette det litt på spissen).

Lenke til kommentar

Hvis jeg har forstått deg rett så er det kun indikatorlyset kjøper reagerer på, de andre manglende er godkjent av kjøper?

Og at en indikatorlampe med potensiale for store kostbare reperasjoner begynmer å lyse rett etter bilen er overtatt kan selvfølgelig være mistenkelig, hadde nok selv reagert tilsvarende hvis jeg hadde vært kjøper.

Det stemmer, da dette dukket opp etter kjøper besiktet bilen. De andre "manglende" var bytte av en parkeringssensor, en liten parkeringsbulk og bittelitt dannelse av overflaterust på en framskjerm, feil som er mulig og se, som også ble gitt beskjed om. 

Men forstår reaksjonen. 

Sjølv ville eg sagt at slike reperasjonsbehov er noke som ein må pårekne når ein kjøper gamal bil, og når ein i tillegg har fått den forholdsvis billig så blir terskelen for kva kjøparen kan forvente noke høgare.

Dette er heller ikkje ein feil som ein lett kan hevde at du som selger har vist om og skjult for kjøparen. Og i alle fall før ein veit kva slags varsellys som lyser og kva feilen skyldes. Kjøper har ein dårlig sak ovanfor deg dersom dashboardlyset skyldes at kjøparen kjøyrer med håndbrekket på, eller ikkje har fylt på med spylervæske (for å sette det litt på spissen).

Jeg føler dette selv også. 

Dette indikatorlyset har jeg aldri opplevd selv, og hadde selvfølgelig derfor ingen anelse om at dette ville komme rett etter salg. hadde jeg vist om det ville jeg selvfølgelig gitt beskjed til kjøper. 

Men denne feilen er egentlig løst da jeg sa jeg kunne betale for delen, Selvom det virker som jeg egentlig kunne stått på mitt å sakt nei til å dekke utgiften. 

Det er greit kjøper har rettigheter osv, men hvor dypt må man egentlig gå i sin egen bil for å "ikke" ha noen skjulte mangler ved salg? 

Jeg har kjørt denne fra A til B uten problemer, alltid startet osv. Da gir ikke det meg noen intensjoner om å det er noen "store" mangler ved salg som jeg burde visst om. 

Kommer tilbake med svar når kjøper gir beskjed fra verkstedet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...