Gå til innhold

TV som skjerm og pc oppsett :)

Anbefalte innlegg

Jeg vingler litt mellom å kjøpe en egpu til Zenbooken og å bygge en ny stasjonær pc. Regnestykket kommer på ca 7000,- for egpu (akitio node + 1060 6gb) eller rundt 13500,- for en stasjonær pc. 

Hvis jeg gjør sistnevnte kunne jeg spart 2000,- om jeg brukte TVn som skjerm en periode.

Noen som har erfaring med det?

TVn det er snakk om er denne: https://www.komplett.no/product/751437?noredirect=true#

Hvis noen i samme slengen kunne sjekket at disse delene leker fint ilag så hadde det vært fint. Har valgt deler ut fra en av mini-gamer oppsettene deres siden jeg allerede har en ssd jeg kan bruke :)

https://www.komplett.no/wishlists/ddfe1f43-bd44-45c5-a5af-47c9ae1829c5

Eneste jeg vet jeg kanskje må bytte er PSU da dybden må være under 16cm for det kabinettet.

Takk,

Endret av Nwader
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruke TV som data-skjerm: sjekk at den inngangen på TV'en som du har tenkt og bruke støtter den oppløsningen du har tenkt å bruke. Eksempler på at VGA-inngang ikke støtter 1920x1080 selv om HDMI-innganger gjør det (på samme TV) finnes.

Lenke til kommentar

Den Tv-en har 60ms i input-lag, en anelse for høyt hvis du skal spille noe som krever rask reaksjonsevne på dataen. 
Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt 7600k fremfor 7700k og heller oppgradert noe annet (gtx 1070 eller bedre vannkjøler?), men det er en personlig sak du må tenke på selv ;)
Man finner forresten 2x8gb 3000MHz RAM på prisguide til samme prisen som de du fant.
Utenom det så virker planen bra.

Lenke til kommentar

Har sett på ryzen og amd kort som alternativ, men får det ikke til å bli billig nok til at lavere ytelse skal være ok. Litt dumt.

Er det noen hensikt i å bruke 50,- mer på en 750w psu vs 650w? De er i samme serie og eneste som skiller de er 100w og en femtilapp.

Bruke TV som data-skjerm: sjekk at den inngangen på TV'en som du har tenkt og bruke støtter den oppløsningen du har tenkt å bruke. Eksempler på at VGA-inngang ikke støtter 1920x1080 selv om HDMI-innganger gjør det (på samme TV) finnes.

Tror jeg skal overleve med hdmi og 1080 til jeg får tak i en skjerm. Kravet i starten får bare være at det fungerer :)

Det ser greit ut, liker ikke billige vannkjølere tho.

Hvilken er å anbefale?

Den Tv-en har 60ms i input-lag, en anelse for høyt hvis du skal spille noe som krever rask reaksjonsevne på dataen. 
Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt 7600k fremfor 7700k og heller oppgradert noe annet (gtx 1070 eller bedre vannkjøler?), men det er en personlig sak du må tenke på selv ;)
Man finner forresten 2x8gb 3000MHz RAM på prisguide til samme prisen som de du fant.

Vil det være forskjell på bruk av pc og f.eks en konsoll når det kommer til input lag? FPS gikk fint med konsoll iallefall, uansett ikke snakk om mer enn 3-4 måneder før jeg kan kjøpe en dedikert skjerm.

Vil 3000mhz ram vs 2400mhz utgjøre en stor forskjell i spill? 

Hvis jeg vil bruke 3000mhz må jeg kjøpe et dyrere hovedkort;

https://www.komplett.no/product/910135/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/gigabyte-ga-z270n-wifi-socket-1151#

Skal du ha 7600k så må du også ha z270 hovedkort, og da igjen så må du evt oppgradere kjøleren om du skal overklokke. Da blir i5-7600 ett bedre valg.

Overklokking er ikke noe jeg orker å sysle med, prisforskjellen er vel bare noen hundrelapper på i7 og i5, så låst i7 burde duge fint. (håper jeg :) )

Endret av Nwader
Lenke til kommentar

Det ser greit ut, liker ikke billige vannkjølere tho.

Hvilken er å anbefale?

Vil det være forskjell på bruk av pc og f.eks en konsoll når det kommer til input lag? FPS gikk fint med konsoll iallefall, uansett ikke snakk om mer enn 3-4 måneder før jeg kan kjøpe en dedikert skjerm.

Vil 3000mhz ram vs 2400mhz utgjøre en stor forskjell i spill? 

Hvis jeg vil bruke 3000mhz må jeg kjøpe et dyrere hovedkort;

https://www.komplett.no/product/910135/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/gigabyte-ga-z270n-wifi-socket-1151#

Når det kommer til vannkjølere sverger jeg til H100i, men så har ikke jeg sjekket ut temperatur benchmarks siden jeg kjøpte den for over fem år siden. Den krever et ganske stort vindu pga stor kjøleribbe og viftene som følger med er ikke spesielt fantastiske.

For hobbygamere har nok ikke 60ms i inputlag stort å si nei. Spesielt ikke siden det er midlertidig. Mulig at du merker reaksjonsevnen din er ørlittegrann dårligere uten at du kan skjønne hvorfor, men like stor sannsynlighet for at du ikke merker noe som helst.

RAM hastighet har mye å si spill som er CPU-heavy. F.eks spiller jeg en milsim som heter Squad der det er 80 spillere i en server. Der kan 800MHz ekstra gi mer enn +10fps

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...