Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg fremdeles reklamere på rørleggeren etter fem måneder?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

I begynnelsen av januar 2017 fikk jeg byttet varmtvannsbereder i min leilighet. Jeg gikk fra det jeg tror er en 75 liter til en 200 liter. Rørleggeren jeg gikk for, var på befaring før oppdraget, og sa at vi ikke trengte å gjøre endringer i vårt elektriske anlegg, fordi det tålte en vvbereder på 200 liter. Rørleggeren fikk oppdraget fordi han var billigst sammenlignet med de andre som var på befaring. Oppdraget var lagt ut på mittanbud.no, og alle firmaene som var på befaring var ikke svart arbeid. Det dreier seg altså ikke om svart arbeid hos  oss; vi har alt av papirarbeid klart.

 

Samme dagen som rørleggeren hadde vært hos oss, oppdaget vi at strømmen til stadighet gikk i huset. Vi kalte inn rørleggeren dagen etter, og han ga oss nummeret til en kompis av seg, som er elektriker, og ba oss kontakte den elektrikeren. Rørleggeren kunne ikke gjøre noe, sa han. Han sa heller ikke noe om hvorvidt vi måtte betale for elektrikeren selv, eller om han hadde tenkt å legge opp for det. Men han påpekte at strømmen gikk på grunn av dette:

  • Den gamle vvberederen lå under kjøkkenskapet, og var koblet til stikkontakten/sikringen som var under kjøkkenbenken.
  • Kjøkkenapparater/maskiner som også lå i kjøkkenet, var imidlertid koblet til en annen sikring.
  • Da vi byttet til ny vvbereder, ble den nye koblet til en kontakt/sikring som er den samme som vi har kjøkkenmaskinene koblet til. Denne sikringen er ikke sterk nok til å tåle både vvberederen og kjøkkenmaskinene,

 

Vi kontaktet denne kompisen hans, og han var svært vanskelig å få tak i. Vi ringte flere ganger. Omsider skrev vi en SMS. Han svarte ikke på denne, men noen dager senere dukker elektrikeren plutselig, uanmeldt opp på døra vår. Ingen i familien var hjemme da, fordi vi hadde ikke gjort noen avtale om det, og alle hjemme var på jobb. Han ringte da på telefonen og sa ifra om at han stod nedenfor, men vi kunne ikke komme hjem da for han uten at han hadde avtalt dette på forhånd. Deretter sa han at vi får sette opp en annen dag. Etter denne hendelsen ringte vi elektrikeren mange ganger, men han tok ikke opp telefonen.

 

Vi "løste" problemet midlertidig ved å flytte kjøkkenmaskinene til spisebordet i spiserommet, og koblet dem på det når vi hadde behov, slik at strømmen ikke skulle gå.

 

Vi kontaktet så vaktmesteren i borettslaget vårt, og spurte om han kunne ta en titt. Han sa at det ikke var annet å gjøre enn å bytte sikring dersom vi ville ha kjøkkenmaskinene i kjøkkenet. Vi kunne løse problemet midlertidiig ved å kjøpe en lang stikkkontakt med lang ledning, som vi kunne kble til den stikkontakten/sikringen som var under kjøkkenbenken, der den gamle vvbereder haddee stått. Vi kunne da trekke ut denne ledningen fra under kjøkkenskapet og så opp igjen på siden av kjøkkenskapet, slik at kontaktene dukket opp igjen på kjøkkenbenken, og da kunne vi koble til kjøkkenmaskinene på denne lange stikkontakten.

 

Og det er slik vi har det i dag.

 

Men dette irriterer meg noe grenseløst. VI skal ikke måtte ha det slik? Rørleggeren var jo på befaring, og garanterte at vi ikke trengte å bytte ut noe. Han sa ikke noe om at sikringene ikke tålte både vvbereder og kjøkkenmaskiner, tvert imot sa han det motsatte. Altså, det må jo være klart for han - selv om han ikke er elktriker - at den nye vvberederen og kjøkkenmaskinene er koblet til samme sikring, slik at vi vil få problemer med dette?

 

Denne frustrasjonen hare bygget seg opp hos meg siden vi utførte byttet av bereder, og det har i dag gått nøyaktig fem måneder. Jeg må innrømme at grunnen til at vi ikke engasjerte en annen elektriker med en gang, da vennen hans ikke svarte, var at vi tenkte at vi skulle "la det gå" siden rørleggeren er fra samme opprinnelsesland som oss. Og siden miljøet her i Oslo er så lite, og "alle kjenner alle" så tenkte vi at det var best å unngå ubehagelige situasjoner ved å gå til sak på rørleggeren. Men nå takler jeg ikke urettferdigheten. Jeg tenkte å sende han e-post og si at han enten må besørge retting av elektrisk anlegg selv, eller at han må betale for at vi skal få utføre det. Men min største bekymring er; er det "for sent" å fremsette slikt krav nå som det har gått 5 måneder siden vi fikk arbeidet utført? Dersom det blir rettsak; kan domstolen avvise kravet/vi taper saken på grunn av at vi ikke "reklamerte" i tide? Eller har jeg fremdeles en god sak?

 

Håper på konstruktive tilbakemeldinger.

 

På forhånd takk.



Anonymous poster hash: 02c1a...7a8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen paragrafer å henvise til, men normalt sett, slik min bedrift opererer, så er det kunden som velger produktet og dermed kunden selv som er ansvarlig for at han faktisk kan bruke produktet han har bestilt.

Montørene våre leverer bare det bestilte utstyret, monterer det og kobler det ferdig.

Vel og merke så har vi bare store jobber så vi bruker konsulenter mht alternativt utstyr så disse har ansvar for å tilby teknisk utstyr tilpasset kunden, men det er da til syvende og sist kunden som betaler for den tjenesten.

 

Rørleggeren er, som du sier, ikke en elektriker så han kan såklart ta feil. Kursen tåler berederen, og det var det han visste.

Lenke til kommentar

Han sjekka nok bare størrelsen på sikringen. En 10A tåler fint en vvb som vanligvis er 1950W. Det han ikke vet noe om, er om det er andre forbrukere som reduserer kapasiteten på kursen. Altså er det der problemet ligger, hvor mye kursen blir belastet med samtidig. Hvilke kjøkkenapparat bruker samme kurs som vvb?

Lenke til kommentar

Du har gjort gjeldende overfør rørleggeren at du mener tjenesten er mangelfullt utført, slik jeg leser deg. Det er å reklamere. Det du holder på med nå er å forsøke å utbedre mangelen.

 

Har du hatt noe kontakt med rørleggeren etter januar 2017?

Lenke til kommentar

Han sjekka nok bare størrelsen på sikringen. En 10A tåler fint en vvb som vanligvis er 1950W. Det han ikke vet noe om, er om det er andre forbrukere som reduserer kapasiteten på kursen. Altså er det der problemet ligger, hvor mye kursen blir belastet med samtidig. Hvilke kjøkkenapparat bruker samme kurs som vvb?

 

Hei,

 

Jeg vet absolutt ingenting om dette med rørlegger og elektrisitet, men kan finne ut av tingene du spør om over. Men da må jeg vite hva du mener med 10A, og hvordan finner jeg ut om min vvbereder er 1950W? Hva er "kursen"?

 

Vvberederens ledning står i hele tiden, fordi vi er mange i familien som dusjer til ulike tider. Foruten det står stikkontakten til vannkoker, mikro og brødrister i hele tiden, men de brukes jo ikke så ofte og sjelden samtidig. Men dette problemet fikset vi jo uansett ved å ta ut en lang ledning fra den stikkontakten der den gamle berederen var koblet. Så vvbereden og disse kjøkkenmaskinene henter ikke strøm fra samme sted; de belaster altså ikke samme strømkilde, om man kan kalle det for det. De to siste dagene har vi imidlertid opplevd at når vi slår på lyset i kjøkkenet eller på toalettet, så går strømmen på lysene BÅDE på toalettet OG på kjøkkenet. I dag hadde vi vaktmesteren på besøk, og han sa at lyset til toalettet, lyset til badet og vvbereen er koblet til samme kilde. Derfor; siden vvberederen står koblet til hele tiden, så overbelastes systemet når vi slår på lyset enten i badet eller kjøkkenet, siden alle disse tre får strøm fra samme kilde. Dette problemet har vi altså ikke hatt før for to dager siden, og nå føles det som om "hele huset" er i ferd med å falle sammen idet det er så mye som ikke fungerer som normalt. Vaktmesteren kunne ikke si noe mer om dette, fordi de ikke er elektrikere på borettslaget vårt. Han anbefalte oss å kontakte elktriker for å se over. Men spørsmålet mitt er da; hvorfor oppstår disse problemene på toalettet og kjøkkenet nå, når det ikke har gjort det tidligere? Og nå frykter jeg at det kan være mer koblet til samme kilder som vvberederen, slik at stadig flere ting får strømmen til å gå. Jeg som privatperson har jo ingen ide om hvilke deler i huset som er koblet til hvilke kilder; det burde jo rørleggeren informere om siden han var på befaring i både badet, totalettet og kjøkkenet samt kikket inn sikringsskapet...

 

Anonymous poster hash: 02c1a...7a8

Lenke til kommentar

Jeg har ingen paragrafer å henvise til, men normalt sett, slik min bedrift opererer, så er det kunden som velger produktet og dermed kunden selv som er ansvarlig for at han faktisk kan bruke produktet han har bestilt.

Montørene våre leverer bare det bestilte utstyret, monterer det og kobler det ferdig.

Vel og merke så har vi bare store jobber så vi bruker konsulenter mht alternativt utstyr så disse har ansvar for å tilby teknisk utstyr tilpasset kunden, men det er da til syvende og sist kunden som betaler for den tjenesten.

 

Rørleggeren er, som du sier, ikke en elektriker så han kan såklart ta feil. Kursen tåler berederen, og det var det han visste.

 

 

Jeg har ingen paragrafer å henvise til, men normalt sett, slik min bedrift opererer, så er det kunden som velger produktet og dermed kunden selv som er ansvarlig for at han faktisk kan bruke produktet han har bestilt.

Montørene våre leverer bare det bestilte utstyret, monterer det og kobler det ferdig.

Vel og merke så har vi bare store jobber så vi bruker konsulenter mht alternativt utstyr så disse har ansvar for å tilby teknisk utstyr tilpasset kunden, men det er da til syvende og sist kunden som betaler for den tjenesten.

 

Rørleggeren er, som du sier, ikke en elektriker så han kan såklart ta feil. Kursen tåler berederen, og det var det han visste.

 

Ja, rørlegger er ikke elektriker. Men mener du at han ikke har et ansvar i slike tilfeller? Forbrukeren, altså meg, vet jo INGEN TING om elektrisitet og rørleggerarbeid. Er det ikke rørleggerens ansvar å si ifra at det kan være andre kilder som overbelaster? Og hvis han ikk er sikker; da er det jo han som må kontakte en elektriker for å finne ut av om hans arbeid kan utføres i tråd med våre ønsker... Hvordan i all verden skal en forbruker som ikke vet en eneste ting om dette, tenke seg at noe slikt eksisterer? Vi informerte han spesifikt om at vi ikke ønsket å endre på det elektriske systemet vårt, og da ville vi ha en bereder som vårt nåværende elektriske system tålte. Nå må vi jo bytte ut til større kapasitet uansett, og da går det jo helt mot den hensikten vi hadde.

 

Anonymous poster hash: 02c1a...7a8

Lenke til kommentar

Du har gjort gjeldende overfør rørleggeren at du mener tjenesten er mangelfullt utført, slik jeg leser deg. Det er å reklamere. Det du holder på med nå er å forsøke å utbedre mangelen.

 

Har du hatt noe kontakt med rørleggeren etter januar 2017?

 

 

Nei, da hadde vi bare kontakt med elektriker-vennen hans, som sviktet oss...

Det var nettopp denne perioden på fire måneder vi ikke har vært i kontakt med rørleggeren, dog med hans venn elktrikeren og med borettslagets vaktmester, som jeg er bekymret for dersom det skulle bli rettsak ut av dette. Altså at det overfor elektrikeren kan virke som om vi ikke hadde flere innsigelser. Men samtidig gjorde vi jo det vi skulle gjøre med hans venn, og vi tok opp med vaktmesteren vår. Og nå så er jo dette problemet med kjøkkenet og totalettet kun to dager gammelt; har vi en "fordel" da, ved at vi kan si at ""OK, vi gjorde ikke noe mer etter at elektriker-vennen din sviktet oss, og "fikset" problemet selv med å sette inn en forlenget kabel fra det stredet hvor gamle vvbereder var koblet, men nå har vi fått andre problemer, som også skyldes det arbeidet du utførte uten å gi oss tilstrekkelig informasjon, og derfor reklamerer vi på det nå..." - noe i den duren?

 

Anonymous poster hash: 02c1a...7a8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...