Gå til innhold

RX580 og TV


Anbefalte innlegg

(postet under skjermer også, men ingen svar - prøver her)

 

Saken er:

Den gamle pcen med skjermkort nVidia GTX 220 var koblet til tv (gammel JVC-sak) via HDMI, og overføringen av signalet gikk strålende, med unntak av at jeg måtte sette opp custom resolution på tven (som er en smal sak). I tillegg hadde jeg en skjerm koblet til via DVI.

 

Kjøpte ny pc med RX 580 skjermkort, og koblet skjermen og tven som vanlig via to HDMI. TV-bildet står konstant og flimrer (skjermen har det helt fint), og jeg får bare (om man hadde delt bildeflaten i fire deler) den øverste til venstre delen av bildet.

 

Jeg har prøvd:

-å endre "color pixel format" til de fire forskjellige uten endring.

-å bytte HDMI-kabel

-å bytte HDMI-inngang

-å bytte HDMI-utgang

 

Jeg finner ingen direkte kloke svar via google, men har lest flere steder at AMD-kortene automatisk underscans, uten at jeg har snøring på hvordan jeg endrer det.

 

Noen som har idéer? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Underscans" betyr bare at AMD skjermkortene (om de fremdeles gjør det) sender skjermbildet på en svart bakgrunn der bildet er som standard 10% mindre enn oppløsningen skulle tilsi. Altså ender man opp med et bilde av desktoppen som har en svart ramme rundt seg.

 

I utgangspunktet var det mange skjerm og TV produsenter som overscannet, slik at verktøylinjen i Windows forsvant ut av bildet. Det er derfor AMD som standard underscannet, for å gjøre verktøylinjen garantert synlig.

 

Dette har altså ingenting med flimring i bildet å gjøre. For meg høres det ut som HDMI utgangen er defekt på skjermkortet ditt. Ellers finnes litt obskure muligheter som om PC og TV er på samme strømkurs? Jeg lurer på om AMD bruker jordingskabelen i HDMI kabelen mens Nvidia ikke gjør det (eller omvendt). Om det er forskjeller i jord fra kabel-TV leverandør og strømnettet. Så kan slikt oppstå. Du kan forsøke å kople fra alt annet i TV'en enn kun PC. Og for sikkerhets skyld sørge for at alt er på samme strøm kurs..

Lenke til kommentar

Veldig spesielt, for når jeg kobler den gamle pcen opp og bruker HDMI-en som var koblet til den nye maskinen, så er bildet perfekt slik det alltid har vært. I tillegg blir bildet helt 100% når jeg kloner skjermen fra den nye maskinen. Når jeg setter til extended desktop, begynner det å flimre igjen.

 

Forresten, LMH1: Jeg har kun "Presets" og "My digital flat-panels" på min Radeon side. Har alle de nyeste driverne (slik jeg trodde jeg hadde). Tanker?

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

I tillegg blir bildet helt 100% når jeg kloner skjermen fra den nye maskinen. Når jeg setter til extended desktop, begynner det å flimre igjen.

 

Ja, det er jo rimelig spesielt. Jeg ser noen sier de blir kvitt flimring ved å skru av "overdrive". Andre igjen sier de måtte fjerne gamle drivere fullstendig. Er dette en fresh install av windows? Eller har du hatt et annet skjermkort i tidligere på samme installasjon? I siste tilfellet bør du prøve å kjøre DDU

Lenke til kommentar

Skrudd sammen maskinen og skrudd på. Installert Win10 fra scratch, uten noen form for problemer. Installerte og oppdaterte driverne fra Msi, null stress. Alt har gått etter planen, kanskje lott for knirkefritt ;) Dette er jo såklart ikke verdens undergang i og med at jeg har en "fix" for det om jeg skal bruke tven, men ønsker jo å løse opp i dette så unga kan se film, mens far diller på skjermen :D

 

Kan det være noe relatert til Bios?

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Skrudd sammen maskinen og skrudd på. Installert Win10 fra scratch, uten noen form for problemer. Installerte og oppdaterte driverne fra Msi, null stress. Alt har gått etter planen, kanskje lott for knirkefritt ;) Dette er jo såklart ikke verdens undergang i og med at jeg har en "fix" for det om jeg skal bruke tven, men ønsker jo å løse opp i dette så unga kan se film, mens far diller på skjermen :D

 

Kan det være noe relatert til Bios?

 

Du kjører den siste driveren fra AMD?

 

Hvis du laster inn Radeon instillinger (LMH1 har en veldig gammel driver om jeg ikke tar helt feil, den jeg bruker har et helt annet GUI og er versjon 17.5.1 ) og går inn på skjerm fra øvre fanen ( Spill > Video > Relive > Skjerm > System ) så skal du kunne gjøre noen justeringer der.

 

Prøv eksempelvis å sette Gpu skalering på og endre på Skaleringsmodus, fungerer ikke dette kan du prøve å endre på :

 

Trykk windows : endre visningsinnstillinger : egenskaper for skjermkort : skjerm : Skjermoppdateringsfrekvens.

Lenke til kommentar

Himmel. Nå har jeg snakket med MSI support. Forklarte problemet i detalj, og deres forslag var å bytte HDMI-kabel og teste en annen monitor. Jeg skrev veldig tydelig at jeg allerede har gjort dette... Leser de ikke problemsituasjonen før de svarer der borte? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...