2N6YPIAT Skrevet 8. mai 2017 Del Skrevet 8. mai 2017 ANNONSE: Hørselvernet proffene går mann av huse for Lenke til kommentar
daruu Skrevet 8. mai 2017 Del Skrevet 8. mai 2017 Men BT greide de ikke å få med seg samtidig.... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. mai 2017 Del Skrevet 8. mai 2017 Det er vel egentlig som oftest de ytre hårcellene som blir skadd når man blir utsatt for høye lyder, ikke primært de indre? AtW Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 (endret) Ingen av dem. Det er dem i den "første svingen", der altså 3-5kHz blir oppfattet. Men de er nærmere de ytterste enn de indre... https://en.wikipedia.org/wiki/Inner_ear#/media/File:Gray925.png Endret 9. mai 2017 av Moskus Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Ingen av dem. Det er dem i den "første svingen", der altså 3-5kHz blir oppfattet. Men de er nærmere de ytterste enn de indre... https://en.wikipedia.org/wiki/Inner_ear#/media/File:Gray925.png Jeg var nok litt utydelig, jeg tenkte ikke på fysisk plassering i cochlea/sneglehuset, jeg tenkte på de forskjellige celletypene. Dvs indre hårceller som registrer lyden, og ytre som forsterker den (heter ihvertfall inner og outer på engelsk, regner med det er det på norsk også). Såvidt meg bekjent er det gjerne de ytre som blir skadet når det er snakk om skader på av langtidspåvirkning. AtW Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Det er mulig at det tenderer, men jeg trodde ikke forskjellen var så betydelig. Men samme det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Det er mulig at det tenderer, men jeg trodde ikke forskjellen var så betydelig. Men samme det. Altså, for å være helt klar her, dette er ikke hårceller som er plassert på fysisk forskjellige steder i corti/basilarmenbranet, det er både ytre og indre hårceller "langs med hele veien", men det er to celletyper med forskjellig funksjon. AtW Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 (endret) Tror ikke jeg har lov å poste bildene jeg har, og finner dem ikke på nett. Samme det. EDIT: Ok, jeg ser at ytre vs indre brukes om hverandre, litt lite gjennomtenkt på norsk, og jeg kan ha blandet litt, men jeg husket denne (ref slide 30). Slide 39 støtter ditt utsagn. Endret 9. mai 2017 av Moskus Lenke til kommentar
Steinar Danielsson Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 Hva får Tools til å tro at hørselen ikke svekkes av høy musikk i hørsel"vernet" deres ? De eneste høretelefoner som beskytter hørselen, er noe som bl.a. blir benyttet på fly. De har også mikrofon, som tar i mot støyen og spiller den av i mot-fase, slik at den støyen som skulle nådd øret, blir kansellert. Resultatet er stillhet og ingen påkjenning på ørene. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 Hva får Tools til å tro at hørselen ikke svekkes av høy musikk i hørsel"vernet" deres ? De eneste høretelefoner som beskytter hørselen, er noe som bl.a. blir benyttet på fly. De har også mikrofon, som tar i mot støyen og spiller den av i mot-fase, slik at den støyen som skulle nådd øret, blir kansellert. Resultatet er stillhet og ingen påkjenning på ørene. Det du sier er ikke riktig, passive hørselvern som dette beskytter også hørselen, i det fleste tilfeller bedre enn aktive, som benytter motlyd. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå