Gå til innhold

Turøy-ulykken: På disse punktene er havarikommisjonen og Airbus Helicopters fortsatt uenige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det burde vært mer fokus på "fail safe" design, heller enn å basere seg på prediksjon av feil på enkeltkomponenter. For eksempel kunne rotoren hatt frihjul eller brytepinne, slik at helikopteret kunne fortsatt i autorotasjon med låst girkasse. Selv en vanlig sykkel har jo et slikt system. Med to motorer kunne det til og med vært to girkasser med hvert sitt frihjul inn på samme aksling.

Endret av J-Å
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det som skjer etter at tannhjulene feiler er at gearboksen stopper akslingen mens rotoren fortsetter å rotere. Lagret rotasjonsenergi i rotoren gjør at kreftene blir så store at et eller annet må gi etter, i dette tilfellet festene/ytterveggene. Samtidig vet vi at helikoptrene har et frihjul mellom gearboks og turbin. Dersom de istedet hadde hatt frihjul mellom rotor og gearboks så hadde rotoren fortsatt å rotere selv om akslingen i gearboksen stoppet. Da ville ikke rotoren falt av. Feil i gearboksen ville ikke lenger gi årsak til at rotoren faller av. Dette må være bedre enn å fortsette med en konstruksjon der en lang rekke feil kan gi årsak til låsing av akslingen med kjente katastrofale konsekvenser.

Lenke til kommentar

I følge vitne til Turøy-ulykken så var det ikke noen som kunne overleve eksplosjonen som skjedde i luften

 

Det skal visst finnes en upublisert video, men det har vel vært lite fokus på dette. Hva skulle kunne forårsake eksplosjon i luften? Utrusing av motor? Punktert drivstofftank? Uansett vil det sikkert også kunne gjøres tiltak som reduserer sannsynligheten for at det skjer.
Lenke til kommentar

Vaslingssysten som er basert på stålpartikler i oljen vil kunne vasle ved slittasjeskade og var nok kun ment for det. Som Syljeset sier, kan man ikke regne med å få slikt varsel ved utmtningsskade. Det er så elementær kunnskap innen maskinkonstruksjon at produsenten selvfølgelig vet det. Derfor kan en fastslå at det ikke forelå noe system som var beregnet på å vasle et kommende utmatningsbrudd, hvilket også ville ha vært revolusjonerende.

 

Som et apropos: da jeg studerte i Tyskland på 1960-tallet lærte vi om utmatningsbrudd at "maskiningeniører reiser ikke i helikopter".

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg bare spørr.

Er det ikke mulig å gjøre en kontrollert belastningstest av gearboks i simulert prøveoppstilling?

Må det skje i luften med folk ombord?

Etter at noen har synset, og ment OK?

Rekkefølgen på delene som ryker er vel

kritisk viktig, eller hva?

Disse tannhjulene som samtidig er ytre lagerbaner ser spinkle ut.

Tannkransen danner jo, (som det ser ut for meg) mange bruddanvisninger i den ytre lagerbanen. Hva med svigninger, ossilasjoner?

det ser ut som kransen kan vere delt i fire tilnærmet like deler. Antall lagerruller ser ut som 14. Hva kan skje her? Og så er det materiale og ev. herding. Er det for sprøtt?

Er det mulig å ha sikker kunnskap uten

et kontrollert rekonstruert gearbokshavari under

intens overvåking?

Lenke til kommentar

Det burde vært mer fokus på "fail safe" design, heller enn å basere seg på prediksjon av feil på enkeltkomponenter. For eksempel kunne rotoren hatt frihjul eller brytepinne, slik at helikopteret kunne fortsatt i autorotasjon med låst girkasse. Selv en vanlig sykkel har jo et slikt system. Med to motorer kunne det til og med vært to girkasser med hvert sitt frihjul inn på samme aksling.

 

Ja, hvorfor ikke(?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...