Mr. Ikke her mer Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 Jeg blir ikke helt klok på dette her. For en stund tilbake fikk jeg da altså installert en 2 din spiller i min e46, og nå er det selvsagt kommet til et punkt der jeg ikke er fornøyd med bmw sine originale høyttalere. Jeg vil ha bedre lyd, men jeg skal kun ha litt bedre lyd, ikke et heftig anlegg med sub osv. Bilen har som standard 2 bak i hattehyllen, i dørene fremme og 1 diskant på hver side innenfor speilene. Så... Så vidt jeg forstår er det selvsagt en grunn til at diskantene står i denne høyden, eller tar jeg helt feil? Etter en tur til bilradiospesialisten for å få noen anbefalinger og tips, ender jeg opp med å bestille et sett fra Polk. https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/hoyttalere/fulltone-hoyttalere/16-5-cm-6-5-tommer/db651 Måtte bestille dette inn, så det er ikke hentet enda. Kanskje like greit, for her begynner jeg å tvile. Jeg spurte om diskantene, og ble fortalt at disse skal stå som det viser på bildene. Å plassere diskantene på innsiden av speilet var bare tull, helt unødvendig. De jeg hadde innenfor speilet kunne jeg bare ta bort. Jeg synes det høres rart ut at diskantene skal stå nederst i døren, omtrent på gulvet. Er det jeg som er helt på jordet her? Eller er dette en form for ny praksis? Hva mener dere? Stemmer dette,? Eller er det en overivrig selger som prøver seg på noe? Takk for eventuelle svar Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 Original plassering er på døren, rett innenfor speilene. Ser i det fleste tilfeller bare jall ut om man finner på noe annet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 Kan fort bli litt ekkel lyd hvis diskant og mellomtone er plassert for langt fra hverandre. Spesielt hvis de da også har forskjellig retning. Lenke til kommentar
Mr. Ikke her mer Skrevet 7. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2017 Kan forstå at det vil være rart å plassere dem andre steder enn der bmw selv har plassert dem, men karen på bilradiospesialisten var ganske rett frem på den der med å plassere dem inni mellomtonen. Avstand mellom mellomtone og diskant ved plassering innenfor speilet vil bli kanskje sånn ca 25cm, og dem vil så vidt jeg kan forstå peke i samme retning. Er det i overkant stor avstand? Kan jo selvsagt prøve meg frem for å se hva jeg liker best, men synes i utgangspunktet det virker rart at de anbefaler å plassere en diskant nede med beina mine når det finnes plass til den høyere oppe. Alt jeg finner på nett er at diskant bør stå i hodehøyde... Blir litt som at en som virkelig kan dette sier mot det alle andre sier... Kan jo selvsagt spørre å grave litt mer på fredag når varene er klare for pickup Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 8. mai 2017 Del Skrevet 8. mai 2017 Hvis du klarer å skjule den bak høyttalergitteret(?), så vil det nok være bedre å plassere de med mellomtonene. Jeg tenkte mer på utseende enn lydkvalitet, da jeg skrev mitt innlegg. Men om diskantene ikke synes, så faller jo argumentet mitt gjennom. Lenke til kommentar
Mr. Ikke her mer Skrevet 8. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2017 E46 er en bil mange sier har svært begrenset dybde for høyttalere i dørene, og at det derfor kan være vanskelig å få vanlige høyttalere inni her. Enkelte forteller at de klarer presse på plass høyttalere med 65mm dybde, og da er det ikke veldig vanskelig å finne høyttalere med betydelig mindre dybde for enkel montering i det hele tatt. E46 har 6,5 både foran og bak originalt, men pga dybdepeoblemet pleier man altså bytte ut de fremme til 5 1/4 for å få plass. Jeg valgte de jeg valgte pga meget liten dybde, slik at jeg mest sannsynlig får plass til 6,5 foran også. På bilradiospesialisten var han først litt i tvil på om det der gikk, men når han så hvor lav dybden var på de hørtes han litt mer optimist ut. Så det å få inn diskant bak gitteret er noe jeg har troen på at skal gå greit akkurat med 6,5 høyttalerne fra Polk. På andre høyttalere som er dypere ser jeg for meg 5 1/4 for å få plass til alt på en skikkelig måte. Men. Betyr dette altså at det ikke er nødvendig å tenke på diskant i hodehøyde på bilstereo, og at diskant nærmest mulig mellomtone vil være bedre? Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 8. mai 2017 Del Skrevet 8. mai 2017 Her er muligens et bedre alternativ. http://www.dynabel.no/produkter-sortert-etter-merkevare/gladen/one/gladen-one-165-bmw-e46-bilmerktilpasset-komp Lenke til kommentar
Mr. Ikke her mer Skrevet 8. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2017 Synes det var litt for lite informasjon på sidene til Dynabel for å kunne vite om dette faktisk leverer god lyd. Men takk så mye for tipset Lenke til kommentar
Mr. Ikke her mer Skrevet 11. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2017 Da var jeg innom hos Bilradiospesialisten og fikk hentet høyttalere. Endte da altså med 2 5 1/4 foran og to 6,5 bak. Diskanter i høyttaleren. Spurte litt mer om dette og har egentlig endt opp med at diskanter der nede her helt ok. Fikk også beskjed om at mindre høyttalere foran kan være like greit ettersom mellomtonen er bedre å få ut bak. Dog ble jeg litt overrasket over at spesifikasjonene på sidene deres plutselig var endret fra 50w til 100w. Siden jeg bruker en type 2 din Kina Android spiller fra Eonon har den kun innebygget forsterker på 50w x 4. Så her blir det altså å sette 100w høyttalere der forsterkeren ikke vil ha mer enn 50w. Overalt på internett står det at dette kan ødelegge høyttalerne pga klipping. Spurte om dette, fikk til svar at dette bare er tull. Jepp, så da er det bare å kjøre på å håpe på det beste. Ha en strålende dag videre Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. mai 2017 Del Skrevet 11. mai 2017 (endret) Siden jeg bruker en type 2 din Kina Android spiller fra Eonon har den kun innebygget forsterker på 50w x 4. Så her blir det altså å sette 100w høyttalere der forsterkeren ikke vil ha mer enn 50w. Overalt på internett står det at dette kan ødelegge høyttalerne pga klipping. Spurte om dette, fikk til svar at dette bare er tull. 50W x 4? Dream on. Du har sansynligvis toppen 14W x 4. Og du kan ødelegge høyttalerne, men med mindre du er døv så er det liten fare. Du hører som regel når klipping inntreffer. Endret 11. mai 2017 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå