Gå til innhold

Led og batteri


Anbefalte innlegg

Dette er vel kansje litt offtopic for hele overklokking.no men siden dere her har så sinnsykt peil på det meste regner jeg med og få svar.

 

Saken er at jeg skal lage en lykt som skal lyse lenge. Det er en gravlykt så lysstyrken trenger ikke og være den aller beste mest for og få lys der og dermed lys over en lang periode.

 

Har bestilt denne typen led (6stykk (4 hvite og 2 orange))og lurer nu mest på hvordan jeg skal koble det. Hadde tenkt og bruke 2 hvite og ett orange sånn at lyset får et litt mere "naturlig" preg over seg og ikke skinnede hvitt

 

Har enten tenkt og bruke 9volts batteri (type brannvarsler) eller vanlige Walkman batteri (AA) der jeg har en kasse med 4 batterier som gir ut 3 volt.

 

Så da håper jeg dere kan hjelpe meg og lage et enkelt koblingsskjema sånn at det blir lys der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har bestilt denne typen led (6stykk (4 hvite og 2 orange))og lurer nu mest på hvordan jeg skal koble det. Hadde tenkt og bruke 2 hvite og ett orange sånn at lyset får et litt mere "naturlig" preg over seg og ikke skinnede hvitt

FrozenCPU har sinnsykt mye kult, men det kjipe med å kjøpe lysdioder på et slikt sted er at de er veldig dårlig spesifisert. Det står at de opperer på 2,5 - 3V, men hva med strømen. Man har ingen mulighet til å beregne motstanden slik at man får 2,5-3V dersom man ønsker å koble de på f.eks. 5V i pcen eller som du vil hre koble de på 9V batteri. Men man kan jo altid gjøre et forsøk med mange antagelser.

Har enten tenkt og bruke 9volts batteri (type brannvarsler) eller vanlige Walkman batteri (AA) der jeg har en kasse med 4 batterier som gir ut 3 volt.

Så da håper jeg dere kan hjelpe meg og lage et enkelt koblingsskjema sånn at det blir lys der.

 

en mulig opkobling for 9V er slik;

 

leds1.gif

 

For R1 må vi gjøre noen antagelser. Dersom vi antar at diodene lyser med 20mA og at det lagger seg 2.5V over hver av det får vi følgende:

 

R1 = (9V-3*2.5V)/20mA = 75ohm

 

men her er det veldig mange antagelser. ligger det mindere spenning over diodene risikerer du at de brenner opp. Ligger det mer risikerer du at de ikke lyser. Eller kanskje diodene krever mer en 20mA for å lyse. Det står liksom ikke noe i beskrivelsen om dette så det er veldig vanskelig å si noe som helst om.

 

En mulig løsning er selvsagt å kjøpe en regulerbar motstsand og måle litt på spenninger og strømmer og finne et akseptabelt nivå.

 

Når det er sagt, anbefalee jeg at du er nøye med inkapslingen. Siden dette skal ligge ute (på vinterstid) må det være helt vanntett. pass spesielt på der lysdiodene kommer ut av kapslingen. Der kan du f.eks. tette med silikon på baksiden.

Lenke til kommentar
Har bestilt denne typen led (6stykk (4 hvite og 2 orange))og lurer nu mest på hvordan jeg skal koble det. Hadde tenkt og bruke 2 hvite og ett orange sånn at lyset får et litt mere "naturlig" preg over seg og ikke skinnede hvitt

FrozenCPU har sinnsykt mye kult, men det kjipe med å kjøpe lysdioder på et slikt sted er at de er veldig dårlig spesifisert. Det står at de opperer på 2,5 - 3V, men hva med strømen. Man har ingen mulighet til å beregne motstanden slik at man får 2,5-3V dersom man ønsker å koble de på f.eks. 5V i pcen eller som du vil hre koble de på 9V batteri. Men man kan jo altid gjøre et forsøk med mange antagelser.

Har enten tenkt og bruke 9volts batteri (type brannvarsler) eller vanlige Walkman batteri (AA) der jeg har en kasse med 4 batterier som gir ut 3 volt.

Så da håper jeg dere kan hjelpe meg og lage et enkelt koblingsskjema sånn at det blir lys der.

 

en mulig opkobling for 9V er slik;

 

leds1.gif

 

For R1 må vi gjøre noen antagelser. Dersom vi antar at diodene lyser med 20mA og at det lagger seg 2.5V over hver av det får vi følgende:

 

R1 = (9V-3*2.5V)/20mA = 75ohm

 

men her er det veldig mange antagelser. ligger det mindere spenning over diodene risikerer du at de brenner opp. Ligger det mer risikerer du at de ikke lyser. Eller kanskje diodene krever mer en 20mA for å lyse. Det står liksom ikke noe i beskrivelsen om dette så det er veldig vanskelig å si noe som helst om.

 

En mulig løsning er selvsagt å kjøpe en regulerbar motstsand og måle litt på spenninger og strømmer og finne et akseptabelt nivå.

 

Når det er sagt, anbefalee jeg at du er nøye med inkapslingen. Siden dette skal ligge ute (på vinterstid) må det være helt vanntett. pass spesielt på der lysdiodene kommer ut av kapslingen. Der kan du f.eks. tette med silikon på baksiden.

Du må huske at du har en parallellkobling, og diodene vil derfor trekke 2*20 mA, dvs 40 mA. Motstaden må derfor ha verdien 37,5 Ohm.

 

Husk hva Kirchhoff sier! :yes:

Lenke til kommentar

det kommer ann på effekten. Her er det vanskellig å si noe helt nøyaktig om effekten siden vi vet så lite om diodene, men hvis man antar 20mA går det 40mA i motstanden. 2,5V over hver motstand medfører 1,5V over motstanden. P=1,5V*40mA= 0,06W standard motsnater tåler i hvertfall 1/8W (standard verdier er 1/8, 1/4 og 1/2 W), altså går deet helt greit med bare en motstand. Hadde vi derimot bare hatt 1 diode i hver parallellkobling hadde lagt seg 6,5V over motstanden og med 40mA hadde dette blitt 0,26W. Da hadde man måtte passe på å bruke minst 1/2W motstand.

Lenke til kommentar
Hmm nu skjønner jeg mindre og mindre.. Men kunne dere ha laget et oppsettsskjema med 3 volt da?

Hvis du vil bruke 3 V batteri må du koble 1 lysdiode og 1 motstand i serie, for deretter koble 6 serier (motstand + led) i parallell. Motstandene må ha verdien 25 Ohm.

 

Se her for skjema!

 

EDIT: La til link

Endret av johanlo
Lenke til kommentar
Kansje ikke så rart, jeg er ingen mester forklarer :)

 

Ok, kansje denne er bedre:

Jeg har prøvd, da brant de opp...

+at en ekstra motstand koster lite ca.20 øre

Sikker på at dene ene dioden ikke sto feil vei? Da vil dene ene rekke være "lukket" og all stømmen vil gå gjennom den andre. Siden dette er dobbelt så mye som diodene egentlig er er beregnet for vil de naturlig nok brenne opp. Men man ser jo veldig fort om dene ene rekka ikke tenner eller ikke da.

 

I utgangspunktet kan jeg ikke se hvordan variasjoner i diodespecen skal føre til at all strømmen går i den ene grenen. Siden de er parallell koblet vil del ligge like mye strøm over de to rekkene. Om en diode er "åpen" eller ikke er bestemt av spenninen over den.

 

edit: slettet kommentar om batterilevetid..... er litt trøtt enda ;)

Endret av Xell
Lenke til kommentar
Kansje ikke så rart, jeg er ingen mester forklarer :)

 

Ok, kansje denne er bedre:

Jeg har prøvd, da brant de opp...

+at en ekstra motstand koster lite ca.20 øre

Sinnsykt bra! Lenge siden jeg har ledd så bra :D

 

Først sier du at du kanskje skal komme med en bedre forklaring, men så kommer kanskje den elendigste forklaringen noen sinne... LOL! (Ikke vondt ment. Synes bare det var veldig morsomt) :D

Lenke til kommentar

I utgangspunktet kan jeg ikke se hvordan variasjoner i diodespecen skal føre til at all strømmen går i den ene grenen. Siden de er parallell koblet vil del ligge like mye strøm over de to rekkene. Om en diode er "åpen" eller ikke er bestemt av spenninen over den.

Siden de er parallellkoblet, ligger det like mye spenning over de to rekkene. ;)

Lenke til kommentar
Kansje ikke så rart, jeg er ingen mester forklarer :)

 

Ok, kansje denne er bedre:

Jeg har prøvd, da brant de opp...

+at en ekstra motstand koster lite ca.20 øre

Sikker på at dene ene dioden ikke sto feil vei? Da vil dene ene rekke være "lukket" og all stømmen vil gå gjennom den andre. Siden dette er dobbelt så mye som diodene egentlig er er beregnet for vil de naturlig nok brenne opp. Men man ser jo veldig fort om dene ene rekka ikke tenner eller ikke da.

 

I utgangspunktet kan jeg ikke se hvordan variasjoner i diodespecen skal føre til at all strømmen går i den ene grenen. Siden de er parallell koblet vil del ligge like mye strøm over de to rekkene. Om en diode er "åpen" eller ikke er bestemt av spenninen over den.

 

edit: slettet kommentar om batterilevetid..... er litt trøtt enda ;)

Jeg er enig i at den ene rekka brant opp fordi en diode i den andre rekka var snudd gal vei! Den tenkte jeg ikke på selv... :blush:

Lenke til kommentar

I utgangspunktet kan jeg ikke se hvordan variasjoner i diodespecen skal føre til at all strømmen går i den ene grenen. Siden de er parallell koblet vil del ligge like mye strøm over de to rekkene. Om en diode er "åpen" eller ikke er bestemt av spenninen over den.

Siden de er parallellkoblet, ligger det like mye spenning over de to rekkene. ;)

LOL jeg sa jo at jeg var trøtt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...