Gå til innhold

Capsule wardrobe/Uniform/Minimalisme?


Anbefalte innlegg

Hei dere,

 

Jeg lurer på om dere har noen erfaring med/tanker rundt det å prøve ut en "capsule wardrobe", eller en uniform-preget, minimalistisk klesstil? Det er blitt en voksende "greie" den siste tiden, og leser mye om det på nett. Men kan ikke finne noe særlig om noen her hjemme i Norge som har begitt seg ut på dette.

 

Selv ble jeg mektig imponert av denne damen (http://www.businessinsider.com/woman-wears-same-work-outfit-matilda-kahl-2015-4?r=US&IR=T&IR=T), og det var første gang jeg ble bevisst på dette med minimalisme i klesstilen.

 

Selv har jeg den siste tiden blitt mer og mer "deprimert" når det kommer til klær. Føler at ingenting passer, så derfor må jeg til stadighet finne noe nytt. Og så er det så mye fint av sko og vesker, jakker, etc. som jeg "gjerne skulle hatt". Jeg har sandaler i svart, men skal gjerne ha i hvitt også, og så "må" jeg ha i rosa, blå og brunt også. Jeg har gladiatorer, men jeg "må" også ha wedges, og jeg "må" ha flip flops osv. Jeg en mindre veske og en stor veske dersom jeg skal ha mer å bære, men jeg "må" ha en mellomstor, en i alle verdens farger, en bitteliten en, osv. Jeg har en veldig fin vinterjakke, men det skader vel ikke med enda en, og enda en, og enda en, Jeg har en veldig fin klassisk og god-kvalitets trench til høsten og våren, men jeg "må" ha flere i alle pastellfarger til våren, og "må" ha en mørkere brun, en blå og en mørk rød til å matche høstens farger også. Jeg har et par flotte ankelboots som går både til høsten og våren, men jeg "må" ha flere ulike høyder på hæl og lengder på skoene.

 

Men har innsett at jeg bare blir mer og mer kvalm av den overfloden jeg lever i. Så jeg har begynt å planlegge et samme type opplegg som damen i artikkelen, med en mer "uniform"-preget stil, og bare ett par sko til hver sesong; ett par vintersko, ett par fritidssko, ett par sandaler til sommeren, ett par pumps til høsten, og ett par ankelboots til senhøsten og tidlig vår. Jeg gleder meg til å komme i gang! Og merker at jeg blir skikkelig spent på ideen, og jeg gleder meg til å kvitte meg med ting jeg ikke trenger.

 

Det er veldig mange som bruker klær og mote til å "uttrykke" seg selv, osv. Og så er veldig flinke til å matche, planlegge, osv. Det har jeg full forståelse for, og jeg mener ikke å se ned på noen som helst. Alle bruker vel sine penger og sin tid på det som interesserer dem. Og det kan hende jeg bruker penger på ting som andre mener er helt idiotisk. Men selv har jeg aldri vært en av de "flinke" med klær og mote. Jeg synes det er forvirrende, for jeg vet aldri hva som "nok". Når skal jeg kjøpe mer? Hva "trenger" jeg egentlig? Hva skal jeg kjøpe på salg, og hva skal jeg ikke kjøpe? Og dette har medført at jeg bare blir mer og mer deprimert når jeg tenker på klær.

 

 

Hva tenker dere? Er det andre her "hjemme" som deler disse tankene med meg? Har noen her prøvd, og ønsker å dele erfaringer? Eller noen som er i gang med planlegging av sin capsule wardrobe/minimalsitiske stil?

 

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har ett par arbeidssko og ett par fritidssko. Nesten alle skjortene mine er gratis og bærer diverse firmalogoer.

Stort sett går jeg rundt i arbeidsklær.

 

Er jeg i dårlig humør tar jeg på meg dewalt t-skjorta som symboliserer at alt er bare drit.

 

 

 

Sålenge rumpa di synes så er du nok flott! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...