Mr.Reese Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 Har tatt i bruk en gammel Piaggio ZIP 50 2t 2002 mod til kjappe turer inn og ut fra byen. Problemet er at jeg har prøvd å justere forgasseren som er en Dellorto PHVA 17,5, men får aldri scooteren til å gå som normalt. Må bruke startgass for å få start hver gang med mindre motoren er varm. Fant ut at det var feil tennplugg som sto montert så har byttet denne til rett type uten at det var til noe hjelp. Har prøvd å justere den på utallige mange måter uten at det blir bra. Enten så stopper den når motoren er varm, dør ut når den får for mye gass, fortsetter å akselerere når jeg slipper gassen, gir full gass ved kaldstart osv. Finner aldri den korrekte innstillingen og må alltid inngå et kompromiss for at den skal fungere sånn halvveis. Det var automatchoke på forgasseren, men denne har forrige eier ødelagt så chockenålen står bare i forgasseren (altså ingen choke uansett, med mindre jeg drar den opp manuelt). Scooteren har også "sports" lutffilter, men ellers så er forgasseren original. Noen forslag til hva problemet kan være og evt tips til hvordan jeg skal justere den? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 Det er vel ikke org forgasseren den du har? Ville ha prøvd å fått tak i det evt. Choke er nesten ett must for å få start når den er kald, det samme er riktig dyse... Er resten originalt? Lenke til kommentar
Mr.Reese Skrevet 6. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2017 Den var slik når den ble kjøpt for mange år siden så vet ikke hva som er gjort tidligere. Har sett på nettet og det virker som det er original forgasser som er på. Har tenkt å bytte ut choken med en manuell vippe bryter. Luftboksen er fjernet og det er ettermontert et åpnet luftfilter av tidligere eier, samtidig som messing ringen som ligger i innsuget er fjernet. Glemte å sjekke hvordan dyser som står i den, men tipper at disse er originale da den er sperre på 50. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 Ok, om du har åpent filter så får den mer luft, burde muligens hatt større dyse om ikke det ble gjort. Samme vil jeg tro ang den ringen. Hvis du først har tull med bensin og forgasser så sjekk at flottør og vakumkrana fungerer skikkelig(regner med at det er det på'n). Skal ikke rare "drittkornet" til før det går (delvis) tett og skaper utrolig mye unødvendig hodebry... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 (endret) Luftboksen er fjernet og det er ettermontert et åpnet luftfilter av tidligere eier, samtidig som messing ringen som ligger i innsuget er fjernet. Dette vil veldig ofte forårsake startvansker. Kan også som regel løses ved å sette inn større choke-dyse. Det er også ekstremt viktig at du justerer inn forgasseren til varm motor. Hvordan den sviver når den er kald eller om den er vanskelig å starte er knakende likegyldig. 1. Sett inn en hoveddyse som du vet 100% sikkert er for stor eller stor nok. Er den for liten kan det gi deg problemer senere ved punkt 4 og 5. 2. Finn ut om du har lufteskrue eller bensinskrue. (Ikke forveksl med tomgangsskruen). Sitter skruen mot sylinder har du bensinskrue. Sitter skruen mot luftfilteret har du lufteskrue. Du har ikke begge deler! Lufteskrue vil gi mer luft jo mer du skrur den ut. Bensinskrue vil gi mer bensin jo mer du skrur den ut. De virker altså motsatt av hverandre. 3. Varm opp motoren (viktig!). Still tomgangen så den er litt høy. Still lufteskruen eller bensinskruen ut og inn til du kommer til det punktet hvor den sviver med høyest turtall. Still den ene veien til turtallet begynner å synke, så den andre veien til det begynner å synke. Sett skruen da midt i mellom. Hvis tomgangen enten øker og øker når du skrur uten at den synker igjen har du feil tomgangsdyse. 4. Juster ned tomgang til normalt nivå. Gi en god del gass (1/2 - nesten full gass) fra tomgang og hør etter om motoren "nøler" litt før turtallet begynner å øke. Gjør den det stiller du luft/bensinskruen til mer bensin/mindre luft. Prøv igjen. Du skal ha skruen akkurat på grensa rett før den begynner å nøle. 5. Kjør en tur hvor du holder ca. 1/2 åpning på gassen. Den skal da svive fint hele tiden uten å dø ut, "nøle" eller "hakke". Hvis den gjør det må du justere forgassernåla. Enkleste her er bare å prøve seg fram. Symptomene kan være forvirrende til tider. Jo høyere du setter clipset jo mindre bensin får motoren rundt 1/2 gass. 6. Kjør en tur og hold full gass og sjekk at den sviver skikkelig her også. Korrekt prosedyre er egentlig å holde full gass en god stund for så å stoppe motoren tvert og lese av tennpluggen. Jeg er ikke flink til dette og prøver meg heller fram til jeg finner den som går best. Evt. sjekker på nettet om du finner anbefalt hoveddyse til ditt oppsett. Endret 6. mai 2017 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå