Cthulhu Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 Gigabyte har visst en løsning på varmeproblemet.Nå har hovedkortprodusentene skjønt at en M.2-SSD trenger kjøling Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 Virker som noe produsentene av disken burde levere med, ikke hovedkortprodusentene. AtW 7 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 Bare synn det ikkje ER noe varmeproblem for de aller aller fleste. Jeg har ikkje hatt noen problemer med de 4 stk m.2 ssdene mine enda. Disse har ikkje kjøleribber. Skal sies at jeg har store kabinetter, og ikkje knøttsmå med elendig luftgjennomstrømning. Har 1 stk sm951nvme 512 og 3 stk sm961nvme 1TB fordelt på 3 maskiner. Noen ribber har jo vist seg å gi en negativ effekt, da ssdene kan bli enda varmere på baksiden, grunnet enda dårligere luftgjennomstrømning bak ssden. Mener på at det var slik med en pci-e adapter med kjøleribbe 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 (endret) Jeg synes hele M.2 virker litt som en flopp. Helt malplassert. Tar verdifulle kvadratcentimetre av hovedkortene. Det eneste jeg kan forestille meg at er fordelaktig, må være på bærbare PC-hovedkort. Ikke akkurat en fordel, men de kan vel stappe på en blokk og en heatpipe om nødvendig. Endret 6. mai 2017 av G Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 Bare synn det ikkje ER noe varmeproblem for de aller aller fleste. Jeg har ikkje hatt noen problemer med de 4 stk m.2 ssdene mine enda. Disse har ikkje kjøleribber. Skal sies at jeg har store kabinetter, og ikkje knøttsmå med elendig luftgjennomstrømning. Har 1 stk sm951nvme 512 og 3 stk sm961nvme 1TB fordelt på 3 maskiner. Noen ribber har jo vist seg å gi en negativ effekt, da ssdene kan bli enda varmere på baksiden, grunnet enda dårligere luftgjennomstrømning bak ssden. Mener på at det var slik med en pci-e adapter med kjøleribbe Hvor handlet disse fra? Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 Jeg synes hele M.2 virker litt som en flopp. Helt malplassert. Tar verdifulle kvadratcentimetre av hovedkortene. Det eneste jeg kan forestille meg at er fordelaktig, må være på bærbare PC-hovedkort. Ikke akkurat en fordel, men de kan vel stappe på en blokk og en heatpipe om nødvendig. Så det virker som en flopp, fordi du mener det tar opp viktig plass på hovedkortet? På mindre hovedkort ligger de ofte på baksiden av hovedkortet, der er det ikke så mye spennende til vanlig. På større hovedkort er det som regel nok plass, og mange har PCI spor til overs uansett. Du kan jo eventuelt bare bruke en PCI-forlenger og flytte M.2 enhetene bort fra hovedkortet. Fungerer forsåvidt med andre utvidelseskort også. Ville heller kalt de en flop om ytelsen var laber, tok mye plass eller slet med temperaturen under vanlig bruk. 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 Bare synn det ikkje ER noe varmeproblem for de aller aller fleste. Jeg har ikkje hatt noen problemer med de 4 stk m.2 ssdene mine enda. Disse har ikkje kjøleribber. Skal sies at jeg har store kabinetter, og ikkje knøttsmå med elendig luftgjennomstrømning. Har 1 stk sm951nvme 512 og 3 stk sm961nvme 1TB fordelt på 3 maskiner. Noen ribber har jo vist seg å gi en negativ effekt, da ssdene kan bli enda varmere på baksiden, grunnet enda dårligere luftgjennomstrømning bak ssden. Mener på at det var slik med en pci-e adapter med kjøleribbe Hvor handlet disse fra? https://www.flexxmemory.co.uk Var vel først i europa til å få både sm951 og sm961. Hadde iallefall først benchmarks lagt ut 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 MSIs M2. Shield virker ikke til å kjøle så mye: Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 Virker som noe produsentene av disken burde levere med, ikke hovedkortprodusentene. AtW Kommer an på plasseingen av slottet, og hvor stor plass du har, men ja en plate med knotter som er standard på pci-e disker og raid kontrollere ville fungert for alle. Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 Vet ikke jeg da. MSI sin M.2 Shield virker mot sin hensikt. Jeg kjøpte 3D printa vifte bracket til mitt Asus Crosshair VI Hero og smelte på en Noctua 40mm vifte. Nå får M.2 disken kjøling. Ikke at Samsung 960 EVO M.2 NVME egentlig har et problem med thermal throttling. Jeg tror nesten at skal du kjøle så må du ha aktiv kjøling for å få sirkulasjon. Eller så er jeg redd det blir som med M.2 Shield, nemlig fryktelig varmt på undersiden. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 Er det noen grunn til at disse m2-kortene må ligge parallelt med hovedkortet? Skulle tro det ble bedre kjøling hvis de stod ut fra kortet? Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 Er det noen grunn til at disse m2-kortene må ligge parallelt med hovedkortet? Skulle tro det ble bedre kjøling hvis de stod ut fra kortet? De er ganske lange, så de ville stukket langt opp av hovedkortet så sjansen for at den knakk og ble ødelagt er stor. En annen ting som hjelper er om de slutter å putte M.2 slottene under PCI-E sporene som er x16, hvor du vanligvis har skjermkortene dine. Asus har skjønt det og flyttet M.2 slotten langt ned til høyre på kortet. Lengst unna alt annet som lager varme, som CPU og GPU. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 Er det noen grunn til at disse m2-kortene må ligge parallelt med hovedkortet? Skulle tro det ble bedre kjøling hvis de stod ut fra kortet? Fordi du må skru fast kortet til hovedkortet, ellers ville det dette ut. Hadde det finnes m.2 extention kabel: Er vel problemet det er for dårlig beskyttet og tar for mye plass. Enkleste er vel SSD diskene har heatspreader en at de ikke har det. Lenke til kommentar
nagina Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 Og den skruen som holder dette på plass er det mest irriterende som finnes av alle skruene i en PC. 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 Er det noen grunn til at disse m2-kortene må ligge parallelt med hovedkortet? Skulle tro det ble bedre kjøling hvis de stod ut fra kortet? De er ganske lange, så de ville stukket langt opp av hovedkortet så sjansen for at den knakk og ble ødelagt er stor. En annen ting som hjelper er om de slutter å putte M.2 slottene under PCI-E sporene som er x16, hvor du vanligvis har skjermkortene dine. Asus har skjønt det og flyttet M.2 slotten langt ned til høyre på kortet. Lengst unna alt annet som lager varme, som CPU og GPU. De er ikke så lange. De er 8 cm lange, og ikke særlig tunge. Skjermkort knekker ikke, hvorfor skulle disse knekke? Lenke til kommentar
IceHeim Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 Jeg har Asus X99 Deluxe og der står M.2 SSDen normalt på kortet, støttet av en metallbrakett med to skruer og en hempe. Dette synes jeg er en elendig løsning sammenliknet med å ligge i flukt med kortet og trenge maks en skrue. I tillegg er det ingen brakett en trenger passe på. Den er heller ikke i veien for ledninger eller vannkjølingsslanger eller liknende. Jeg opplever også løsningen langt mer "utsatt for å knekkes" enn kort i PCI spor låst fast i kassa. Angående behov av kjøling til en M.2 SSD virker det være lite nødvendig til vanlig bruk annet enn å unngå "throttling" i langvarige ytelsestester. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 Jeg synes hele M.2 virker litt som en flopp. Helt malplassert. Tar verdifulle kvadratcentimetre av hovedkortene. Det eneste jeg kan forestille meg at er fordelaktig, må være på bærbare PC-hovedkort. Ikke akkurat en fordel, men de kan vel stappe på en blokk og en heatpipe om nødvendig. Tydeligvis en flopp siden andre generasjons hovedkort med M.2 har økt fra 1 til 2-3 spor. Lenke til kommentar
b115242 Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 Jeg har testet ssd-er (M.2) med hensyn på varme. Om du kjører lengre sesjoner mot disse, så dropper i/o dypt nå temperaturen passerer ca. 70 grader. Dette ligger i alle fall som en begrensning i Samsung sine M.2 enheter (temperaturregulerte) Normalt så er overføringene ikke så store og lange at dette inntreffer eller du har god nok lufting/kjøling i kabinettet. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 Jeg har testet ssd-er (M.2) med hensyn på varme. Om du kjører lengre sesjoner mot disse, så dropper i/o dypt nå temperaturen passerer ca. 70 grader. Dette ligger i alle fall som en begrensning i Samsung sine M.2 enheter (temperaturregulerte) Normalt så er overføringene ikke så store og lange at dette inntreffer eller du har god nok lufting/kjøling i kabinettet. Når f.eks lesehastighet er nesten 4GB/ s , så sier det seg selv at det "sesjonene" ikkje varer så lenge M.2 er genialt, og er langt ifra en flopp. Deilig med en pc uten satakabler. Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 Er det noen grunn til at disse m2-kortene må ligge parallelt med hovedkortet? Skulle tro det ble bedre kjøling hvis de stod ut fra kortet? De er ganske lange, så de ville stukket langt opp av hovedkortet så sjansen for at den knakk og ble ødelagt er stor. Hva med å lagt dem sideveis som med minnebrikker? Kunne da hatt et par stk stående, og var de rett plassert på HK ville luftstrømmen kjølt begge sider. M2 kontakt i ene endte og "klipsfeste" i andre og et lite spor langs kortet. Stabilt og trygt spør du meg. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå