Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kriminell medboer med ubetalt leie

Anbefalte innlegg

Bor i et kollektiv med til sammen fem mennesker. En av disse har ikke betalt leie på flere måneder, og skal forhåpentligvis kastes ut. Nå er det i midlertid slik at vedkommende til støtt og stadig skaper utrygghet og vanskelige situasjoner for alle oss andre. Han drar med seg doplangere hjem, sier at vi må passe oss hvis noen kommer på døra, truer med å stjele ting fra oss, er pilleavhengig, har rulleblad osv. På grunn av alt dette har vi sett oss nødt til å anmelde han. Han har blitt kontaktet av polititet og har kommet med enda flere trusler som følge og når et nytt nivå hver gang han skal tøffe seg.

Vi føler oss utilpasse og ønsker ikke å være assosiert med en slik person. Vi orker rett og slett ikke mer av denne fyren som har holdt på siden han flyttet inn. Hvilke rettigheter har vi som leitakere da utleier har somlet noe vanvittig med å få han ut og ikke har tatt situasjonen seriøst?

Anonymous poster hash: 9bfe6...e00
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så mange er jeg redd for. Anmeldelse er veien å gå og det er nok kanskje en idè å nevne utleier da. Problemet er hva som skjer hvis dere anmelder, hva vil utleier si? Hva vil han fyren si og eventuellt gjøre?

Jeg ville nok bare ha flyttet selv om det gjør at dere tar konsekvensene for andre. Ikke en bra løsning egentlig, men jeg vil si at det er den tryggeste løsningen. Det er en fare for hevn hvis dere tar "drastiske grep" selv og hvis denne personen er av typen "gir faen" så kan dere få mye mer trøbbel enn det er verdt.

Det som går er å snakke med politiet uten å anmelde. De har kanskje tips til hva som er lurt å gjøre og kan muligens utføre en ransakelse/razzia så ting "ordner seg".

Jeg hadde en fyr som nabo før som ikke var helt innafor og utleier fikset problemet ganske raskt. Jeg kan ikke forstå hvorfor en utleier er villig til å ha folk som du beskriver som leietager.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Vi har alle sagt opp for en stund tilbake, men vi har 3 måneders oppsigelsestid så vi kommer oss ikke ut før enn i juli. Vi forutså ikke at det kom til å bli så mange problemer. Hvorfor utleier ikke ønsker å ordne opp kan man jo bare lure på. Vi har en del bevis i form av opptak og bilder som kan være til nytte. Høres ikke dumt ut å ta en tur til politiet igjen, nei.

Anonymous poster hash: 9bfe6...e00
Lenke til kommentar

Det er vel bare til å flytte det?

Hva er vitsen med å anmelde til politiet? Det eneste som skjer er at personen får mye mindre enn en trafikkbot og bor der videre.

Det er umulig omtrent å kaste ut noen av leilighet i Norge.. I praksis.

Dessuten hva står i kontrakta? Regner med at det står noe sånt som at kollektivet skal betale leia til tiden... Altså at det er et ansvarsdelt område...

Altså om han ikke betaler leia så er dere pliktig til å dekke inn beløpet som mangler. Desverre...

Bare til å flytte så fort som mulig...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Ikke så mange er jeg redd for. Anmeldelse er veien å gå og det er nok kanskje en idè å nevne utleier da. Problemet er hva som skjer hvis dere anmelder, hva vil utleier si? Hva vil han fyren si og eventuellt gjøre?

Jeg ville nok bare ha flyttet selv om det gjør at dere tar konsekvensene for andre. Ikke en bra løsning egentlig, men jeg vil si at det er den tryggeste løsningen. Det er en fare for hevn hvis dere tar "drastiske grep" selv og hvis denne personen er av typen "gir faen" så kan dere få mye mer trøbbel enn det er verdt.

Det som går er å snakke med politiet uten å anmelde. De har kanskje tips til hva som er lurt å gjøre og kan muligens utføre en ransakelse/razzia så ting "ordner seg".

Jeg hadde en fyr som nabo før som ikke var helt innafor og utleier fikset problemet ganske raskt. Jeg kan ikke forstå hvorfor en utleier er villig til å ha folk som du beskriver som leietager.

Poenget mitt er hvorfor man i all verden skal anmelde til politi, og sette seg i en "uheldig" situasjon mht trusler fra kriminelle, og også det at anmeldelsen bare DERSOM HAN BLIR FAKTISK TATT i rassia bare får en bot på ca 3000kr og siden fortsetter å leve gratis i det lyckliga kollektivet...

Det er faktisk en stor sjangse for at politi ikke finner noe på de, fordi de gjemmer ting etc,det kan også være at en av de har gyldig resept siden du sier piller......

Du skal aldri anmelde en kriminell truende person til politi pga feks narkotika... Dersom du er så ivrig på å sladre så skal du isteden gi et anonymt tips, dette kan du gjøre selv om du snakker direkte med politi.

Grunnen til at du skal gi et tips og ikke anmelde er fordi da kan ikke den kriminelle SE hvem som har snakket med politi.

Fyren virker truende og absolutt kapabel til å angripe folk han vet hvem er i pillerus, politiet vil garantert ikke gi det lykkelige kollektivet den beskyttelse som da kreves.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...