Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmekabel på bad med tregulv.

Anbefalte innlegg

Jeg driver med oppussing hjemme og skal i den forbindelse legge varmekabel på badet. Men jeg sliter litt med å finne ut hva som er ok i forhold til at dette er i 2. etg. og følgelig er det gulvplater i treverk som blir dekket med armering og flyt. Jeg vet at det er maksimalt tiltatt med 80W/m^2 i tregulv. Men så ser jeg at det er mulig å legge et lag med ikke-brennbart material mellom armering, kabel og gulv. Altså gulv -> ikke-brennbart underlag -> armering -> kabel->flyt. Da kan man gå opp til 100 W/m^2.

Det jeg spesifikt lurer på er hvilket produkt dette er. Holder det med flyt på 5mm eller er det en spesifikk type produkt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tenker på "masterboard"? Neste lag med armeringsnett, termoflyt og varmekabel bør nok være rundt 20mm så du er sikker på at det ikke brekker (tre-gulvet under kan jo gi litt svikt). Sjekk hva som sår på posen for termoflyt. Husk også at elektrikkeren må megge kabelen både før den rulles ut, etter at den er lagt og etter at den er støpt, samt at armeringsjernettet må forbindes på forsvarlig måte og jordes på riktig måte. Ikk glem å støp inn røret for termostaten.

Lenke til kommentar

Jeg er faglært elektriker selv så jeg er kjent med mye av dette. Men har riktig nok aldri prøvd denne metoden før.

Er faktisk usikker på om det er nødvendig med mer enn 80W/m^2 siden jeg ikke skal ha fliser på.

I kjelleren har jeg ~120W i betongulv med flis. Men der er det jo et betydelig varmetap. Den gamle ESWAen i 2. etg. lå under gulvplatene og rett på isolasjonen med ca. 5 cm fri luft til undersiden av gulvet. Det gav rimelig god varme.

Noen som har innspill på nødvendig effekt?

Lenke til kommentar

Finnes matter/kabler som er godkjent på treverk opptil 150w/m edit: 160w/m var det visst. TF sticky mat

Jeg ville aldri lagt under 100w/m2. Og selv det kan bli lite effekt i emkelte tilfeller. Legg deg på 120w/m2 er min anbefaling.

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Da har jeg en referanse i alle fall. Men Minus er inne på noe som jeg egentlig viste om, men ikke har tenkt på. Jeg kan jo legge kabel med større effekt hvis den er selvbegrensende uten å måtte ta ekstra tiltak.

Og der ser jeg at det kun er varmekabler for tining av rør som er selvbegrensende.

Jeg hever heller kabelen 5mm i gulvstøpen. Da kan jeg ha maksimalt 100W/m^2.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...