Nedward Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Jeg har i dag en Mazda 6 som bruker en del olje. Ca. 1L pr. 1000 km. Har tatt en kompresjonstest, og veivhusventilasjonen er sjekket. Alt det så helt fint ut. Motoren lekker ikke noe sted hvor det er synlig fra utsiden. Men den røyker en del mer enn den burde. Hva kan det da være, hvis den ikke er lekk i noen av sylinderne? Lenke til kommentar
zero dawn Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 (endret) At den ryker mere enn den burde kan jo bety at den brenner olje dersom røyken er blåaktig. Spørs om du har slitte ventilstyringer/tetninger? Endret 5. mai 2017 av zero dawn Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 5. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2017 Det kan hende. Er det mulig å komme til disse uten å ta av toppen? Lenke til kommentar
zero dawn Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 30 år siden jeg var bilmekanikker, men tror nok toppen må av. Hvor mye er den kjørt? Hvilken årsmodell? Er bilen bra ellers når det gjelder rust og andre ting? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 5. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2017 (endret) Det er en 2005 som har gått 145 000. Litt rust under på utsatte steder (hjørner i nedkant av skjermer og i plateskjøter). Utover det så har jeg byttet samtlige bremsekaliptere i mitt eie, de har blitt ødelagt av veisalt slik at bremsene hengte på. Dynamoen er også byttet etter at den ikke begynte å lade før batteriet var nede på i underkant av 12V. Den har fungert feilfritt foruten dette. Får vel bare finne meg en bok og se hvordan jeg kan komme til uten å plukke alt for mye fra hverandre. Endret 5. mai 2017 av Nedward Lenke til kommentar
zero dawn Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Personlig så hadde jeg sikkert bare kjørt med den og passet på at det var nok olje og kanskje skiftet plugger oftere siden de kanskje blir raskt nedsotet dersom motoren ellers fungerer greit nok, men det er vel ikke noen maksimal løsning. Men nå er det vel slik at bilmekanikkere kanskje ikke er de som er flinkest til å ta vare på bilene sine Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 5. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2017 Jeg har jo kjørt 45k med problemet. Og det har irritert meg hver eneste av de kilometerne. Men du har jo rett i at det i utgangspunktet ikke er et fatalt problem. Har jo passert to EU-kontroller med det der. Lenke til kommentar
zero dawn Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 En slik bil har vel en verdi på 20 til 45 tusen alt etter hvor bra den er, så spørsmålet er jo hvor mye du vil koste på den. Om jobben skal gjøres på et verksyed så blir det fort dyrt, men det er jo ikke sikkert at det er slik jeg nevnte over det kan jo være andre ting. Du må vel eventuelt dra på verksted og få den kontrollert, men jeg misstenker sterkt at det er ventilstyringene/tetningene. Lenke til kommentar
zero dawn Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 (endret) .. Endret 10. mai 2017 av zero dawn 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Mazda fra denne perioden er jo kjent for å bruke velsdig mye olje. Spørs om du kan gjøre så mye med det. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 5. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2017 Ikke vet jeg. Har forsøkt med 10W-40. Opprinnelig skulle det være 5W-30. Det har ikke hjulpet. Men skal bytte olje og filter til uken. Da går jeg tilbake til 5W-30 i håp om mindre røyk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå