Gå til innhold

Kan jeg leie ut min private bil til mitt firma?


Anbefalte innlegg

Jeg skal starte et firma, uvisst om det blir et enk eller as enda. Kan jeg da kjøpe en bil i mitt navn og leie ut denne til firmaet? Da vil jeg få leieinntekter fra firmaet mitt hver mnd. Er dette lov? Jeg kan ikke kjøpe bil i firmaets navn, for det har ikke firmaet penger til enda. Jeg skal ikke bruke bilen noe privat, kun til firma. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Usikker på hvordan regnestykket blir mot hverandre, men husk at dersom du kjører privat bil i eget AS kan du skrive kilometer og "ta ut" 3,80 kr pr kilometer skattefritt. Man kan også få dekket f.eks. bom- og fergekostnader. I tillegg får aksjeselskapet skattefradrag for dette i regnskapet. Mens antall kilometer er ubegrenset i AS er grensen 6000 km for ENK.

Lenke til kommentar

I ENK kan du aldri "leie ut bilen" til foretaket. Du skal enten følge reglene for bruk av næringsbil privat (hvis du kjører over 6000 km per år), det vil si at du skal fradragsføre alle utgifter til bilen og inntektsføre privatbruksfordel, eller for bruk av privatbil i næring (hvis du kjører under 6000 km per år), det vil si at du fradragsfører kilometersats for kjørte kilometer i næring (og utgifter til den konkrete turen, som bom og parkering) men ikke fradragsfører andre utgifter til bilen (diesel mv blir en privat utgift som konsumeres av kilometersatsen). I ENK kan du skrive kilometer uavhengig av hvem som kjører bilen, så lenge det er et næringsoppdrag.

 

I et AS kan selskapet leie bil av deg. Leien blir skattepliktig hvis den overstiger 10 000 per år når du også bruker bilen privat, brukes bilen kun til utleie er leien skattepliktig fra første krone. Leien er fradragsberettiget for aksjeselskapet. Alternativt kan du ha kjøregodtgjørelsesavtale med selskapet, som Brulejus beskriver. Atter alternativt kan selskapet eie bilen, men det kan bety fordelsbeskatning hvis du bruker bilen privat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...