Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Halogen/spotlight lampe kilt seg fast


Anbefalte innlegg

Hei,
Mr DIY himself skulle skifte en halogenpære på badet. Ting her omkring, vi leier, er ganske falleferdig og selve lampen har hengt løst fra taket lenge. Men det er ingen fare for at det faller ned (har ikke på 4 år).
Jeg løsnet den runde... dingsen og den falt ned, hengende fra ledningen. Som den skal for å skifte pæren. Resten står festet i taket. Jeg koblet den fra, fjernet "pæren" bak glasset, satt i ny. Men når jeg skulle skru greiene tilbake i det som er "festet" i taket, kom den inn skjeivt og nå får jeg ikke rikket på den...

Denne blir vel bare et problem når pæren skal skiftes igjen - og da har vi forhåptenligvis flyttet ut - men har noen noe tips her? Ikke mange verktøy som kommer til der. Og selve glasset er løst, så en sånn mini-sugekopp funker ikke...

Det ser ut som noe a la dette: Custom800.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det vanlige gjenger hele veien eller er det en gjennomføring der man låser saken når man har dyttet inn?

 

Gjenger; Hvis du bruker en gummihammer til å dunke forsiktig mens du skrur saken ut så kan den løsne, vanlig praksis å gjøre slik. Hvis du prøver å skru den lengre inn på den måten så ødelegger du bare mer.

 

Gjennomføring; Ta en trekloss over saken og dunk forsiktig med hammeren der tingen er lengst ut, eventuellt på siden mens du drar.

 

I tilfelle det er noe som ikke er helt i hundre inni der så bør du lirke litt samtidig som du skrur forsiktig inn så du får bedre "følelse", hvis det stopper før saken er helt inne så er det antagelig så ødelagt at det bare er dumt å sette inn helt.

 

Edit; Muligens jeg misforstår hva du mener selvfølgelig :)

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Er det vanlige gjenger hele veien eller er det en gjennomføring der man låser saken når man har dyttet inn?

 

Gjenger; Hvis du bruker en gummihammer til å dunke forsiktig mens du skrur saken ut så kan den løsne, vanlig praksis å gjøre slik. Hvis du prøver å skru den lengre inn på den måten så ødelegger du bare mer.

 

Gjennomføring; Ta en trekloss over saken og dunk forsiktig med hammeren der tingen er lengst ut, eventuellt på siden mens du drar.

 

I tilfelle det er noe som ikke er helt i hundre inni der så bør du lirke litt samtidig som du skrur forsiktig inn så du får bedre "følelse", hvis det stopper før saken er helt inne så er det antagelig så ødelagt at det bare er dumt å sette inn helt.

 

Edit; Muligens jeg misforstår hva du mener selvfølgelig :)

 

Jeg er ganske sikker på at det er gjenger. Jeg vet jeg måtte skru for å få den løs. Må man skru hvis det er gjennomgang?

 

Jeg skal prøve å skru den ut, men som sagt, den sitter ganske fast...

 

Om det ikke er gjenger er jeg litt usikker. Hadde det vært et syltetøyglass hadde jeg bare dunket, men som sagt, hele greiene, sitter løst i taket. Kun festet på den ene siden, slik at hele greia henger løst ut på den ene siden. Som en... koffert halveis åpent, bare opp ned.

Er redd hvis jeg dunker den vil den løsne på andre siden også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...