Gå til innhold

Neste år skal du kunne lade elbilen på alle Avinors flyplasser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så hvis jeg bruker 80% av mitt batteri på vei til flyplassen, og må lade for å komme meg hjem igjen. Er så borte på ferie i 3 uker og må da betale 50 pr døgn for å lade? Rundt 70 kr / kwh er litt av en strømpris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Håpløst Avinor. med 50,- pr. dag blir dette kun et tilbud til de med kortrekkevidde-elbiler som er borte i maks et døgn. Ingen som er på sydentur eller som eier en ladbar hybrid vil lade med slike betingelser. Så dyr som parkeringen er på flyplassene har de fint råd til å la folk få lade elbilene og hybridene uten ekstra pristillegg.

 

Med denne prisingen vil de totale inntektene gå ned. 6% av P-plassene settes av til lading men kun noen få av disse vil brukes. Dermed står kanskje 5% av P-plassene tomme mens det ellers er fullt = tapte P-inntekter.

 

Heldigvis har vi Gardermoen Parkering på OSL. 100 ladeplasser (som kan reserveres) og det er ikke noe pristillegg for lading. I tillegg er parkering billigere der. Har alltid benyttet de hittil og kommer tydeligvis til å fortsette med det ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Avinor er sikkert redd for å investere i infrastruktur som står ubrukt i 13 av 14 dager når folk er på en tokukers tur. Jeg har ingen annen forklaring på 50 kr/døgn. Rent teknisk burde det sikkert vært både leie av parkeringsplass, nettleie, effektledd og energiledd, men det blir sikkert en for komplisert pristabell for folk flest. Avinor slår nok alt sammen til én avgift med de skjevfordelinger det innebærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Så hvis jeg bruker 80% av mitt batteri på vei til flyplassen, og må lade for å komme meg hjem igjen. Er så borte på ferie i 3 uker og må da betale 50 pr døgn for å lade? Rundt 70 kr / kwh er litt av en strømpris.

Og flåinga fortsetter når du skal ha noe å spise. Det eneste som har normal pris på en flyplass er mobiltelefoni. Pussig at ladestasjonene verken tar bankkort eller opplyser om prisen per kWh.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Avinor er sikkert redd for å investere i infrastruktur som står ubrukt i 13 av 14 dager når folk er på en tokukers tur. Jeg har ingen annen forklaring på 50 kr/døgn. Rent teknisk burde det sikkert vært både leie av parkeringsplass, nettleie, effektledd og energiledd, men det blir sikkert en for komplisert pristabell for folk flest. Avinor slår nok alt sammen til én avgift med de skjevfordelinger det innebærer.

Er det noe bedre å investere i infrastruktur som står ubrukt 14 av 14 dager da? ;)

 

En Zaptec-ladestasjon koster 15.000,-. En bagatell i forhold til det det koster å opparbeide selve parkeringsplassen. Installasjon kommer selvsagt i tillegg.Strømkostnadene er minimale, og med lastdeling kan man med slik bruk som kan forventes på en flyplass "overbooke" strømkapasiteten ekstremt mye. En 3x63A 400V kurs burde holde til å forsyne minimum 60 parkeringsplasser, kanskje så mange som 100. 

Lenke til kommentar

Avinor er sikkert redd for å investere i infrastruktur som står ubrukt i 13 av 14 dager når folk er på en tokukers tur. Jeg har ingen annen forklaring på 50 kr/døgn. Rent teknisk burde det sikkert vært både leie av parkeringsplass, nettleie, effektledd og energiledd, men det blir sikkert en for komplisert pristabell for folk flest. Avinor slår nok alt sammen til én avgift med de skjevfordelinger det innebærer.

Jepp, 50kr/døgn er nok tilpasset standardoppholdet på 2 netter..

 

Samtidig sliter jeg litt med å se hvordan de kan lage en 'rettferdig' prisstruktur. 50kr/døgnet er jo 'gratis' hvis du lader med mer enn 2kW.. De må kanskje dele parkeringsplassen i flere 'hastighetsklasser'? På den dyreste plassen får du opp til 22kW, den nest dyreste har 3,6kW, den tredje dyreste har 3,6kW 1/3 av tiden, den billigste har 2kW 1/5 av tiden..

Lenke til kommentar

 

Avinor er sikkert redd for å investere i infrastruktur som står ubrukt i 13 av 14 dager når folk er på en tokukers tur. Jeg har ingen annen forklaring på 50 kr/døgn. Rent teknisk burde det sikkert vært både leie av parkeringsplass, nettleie, effektledd og energiledd, men det blir sikkert en for komplisert pristabell for folk flest. Avinor slår nok alt sammen til én avgift med de skjevfordelinger det innebærer.

Jepp, 50kr/døgn er nok tilpasset standardoppholdet på 2 netter..

 

Samtidig sliter jeg litt med å se hvordan de kan lage en 'rettferdig' prisstruktur. 50kr/døgnet er jo 'gratis' hvis du lader med mer enn 2kW.. De må kanskje dele parkeringsplassen i flere 'hastighetsklasser'? På den dyreste plassen får du opp til 22kW, den nest dyreste har 3,6kW, den tredje dyreste har 3,6kW 1/3 av tiden, den billigste har 2kW 1/5 av tiden..

 

Enkelt og greit, drit i å ta betalt for strømmen. Legg heller på P-prisene med 2% elns. over hele linja, det betaler for all strøm og mere til. Er det gratis å lade er det større sjanse for at også de med ladbare hybrider velger å plugge i bilen, og det tjener miljøet på-. 

 

Med Zaptec-ladestasjoner og lastbalansering kan alle ladestasjoner tilby inntil 22kW og de kan gå helt ned til 1,4kW (eller 0kW i enkelte tidsrom) om belastningen på anlegget er høy. Evt. kan man velge å tilby noen ladeplasser med garantert 7,4kW minmum elns. for de som bare er borte i kortere tid. Disse kan godt koste en femtilapp eller hundrelapp ekstra pr. døgn.

Lenke til kommentar

Flyplassene burde også ha hurtigladestasjoner slik at om man ikke fant ladeplass, så kan man hurtiglade en 20min før man kjører hjem. Gardermoen burde hatt 6 stk hurtigladere CSS/Chademo minst.

Er vel en del hurtigladere i området fra før, neppe langt unna til nærmeste.

Selv ville jeg ikke hurtigladet et kaldt batteri da det går sakte og man betaler per minutt.

Beste å lade til cirka 80 % før man setter fra seg bilen da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Strøm til elbiler er merkelige greier. Alle andre varer er tydelig priset, og kan betales med bankkort. Strøm, derimot...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...