Pug Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 INA = Data/informasjons fag. 5 timer andre-året, 5 timer tredje-året. MX = Matte. 5 timer andre-året, og 5 timer tredje-året. Den vanskeligste matte linja, men den gjør også at du kommer inn på de fleste studier, ihvertfall om du kombinerer den med FY. MZ = Enklere matte. 2MX over to år, istedet for ett år. Er ikke sikker på timetallene, men tror det er 5 timer andre, og 5 timer tredje-året. FY = Fysikk. 5 timer andre og 5 timer tredje-året. BI = Biologi. 3 timer andre, og 5 timer tredje-året. KJ = Kjemi. 3 timer andre, og 5 timer tredje-året. Noen flere fag det var spørsmål... 2/3 f.eks. MX, betyr VK2 MX, og VK3 MX, så det betyr at du tar det i andre, og tredje året. Du kan jo velge å ha bare ett år da, men skjønner ikke helt poenget, bortsett fra om du skal inn på studier som bare krever ett år, eller at du må fylle opp time-tall. Ble det litt klarere nå? Ble litt klarere nå. Det jeg lurer på nå er om man kan bli dataingeniør ved å gå GK allmen,VK1 IKT Driftsfag, 2 år lære, Jeg tror ikke du trenger så veldig mye av spesiell studiekompetanse for å komme inn på dataingeniør, men jeg tror snittet er j*vlig høyt for å komme inn på sivil ingeniør data, bortimot 55 poeng eller noe (55 poeng = 5,5 i snitt, om du ikke har noen ekstrapoeng) Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Har du INA? Jeg vurderer å ta det til neste år... Er det vanskelig? Lett? Anbefaler du det? Synes det er ganske morsomt fag, men kommer helt annpå hva læreren gjør utav det. Synes faktisk det er det mest utfordrende faget jeg har sånn reint tankemessig. Du må liksom ha litt "out-of-the-box thinking". Er jo mye access da, men vi gikk gjennom pensumet nå i høst og skal ha noe vi selv vil hele neste halvår (php, c++, gimp osv). 2ina er også greit og det er en del lettere enn 3ina (synes jeg). Dro lett en 6'er i 2ina, får nok 6'er i 3ina og men det er litt værre. Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Det fine med å ta 2mx/3mx osv på almenn er at du får 0,5 poeng per år per realfag i realfagspoeng. Så får man 1 poeng per fag man har over 2 år (2mx+3mx for eksempel) klarer du 3 fag over to år får du enda et bonuspoeng, ialt maks 7 hvis det er 3 realfag. Det er en hel del. Det med at man bare får generell studiekompetanse av almenn påbygging opplyses det lite om på ungdomsskolen, rådgiver på min skole ville helst ha sett alle på yrkesfag tror jeg, virket litt sånn. Prøvde å presse alle dit. Fant ut selv at det ville ta mye tid å kunne bli sivil ingeniør eller lignende etter yrkesfag, så da droppet jeg det. 2mx+3mx er nå krav, og det er ikke noe man bare tar i en fei som privatist. Mz (aka kyllingmatte/mongismatte ) er ikke noe særlig hvis du har ingeniør planer, Er ikke uten grunn at 2FY krever 2MX. Lenke til kommentar
Pug Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Har du INA? Jeg vurderer å ta det til neste år... Er det vanskelig? Lett? Anbefaler du det? Synes det er ganske morsomt fag, men kommer helt annpå hva læreren gjør utav det. Synes faktisk det er det mest utfordrende faget jeg har sånn reint tankemessig. Du må liksom ha litt "out-of-the-box thinking". Er jo mye access da, men vi gikk gjennom pensumet nå i høst og skal ha noe vi selv vil hele neste halvår (php, c++, gimp osv). 2ina er også greit og det er en del lettere enn 3ina (synes jeg). Dro lett en 6'er i 2ina, får nok 6'er i 3ina og men det er litt værre. Er det et "tenke"-fag? Er det ikke bare programering og diverse undervisning om diverse OS o.l.? Jeg har ikke peiling på noe programering, men har kodet litt HTML og CSS... Er det vanskelig å lære programeringsspråk? Hva gjør dere, bortsett fra å programere litt? Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Er det et "tenke"-fag? Er det ikke bare programering og diverse undervisning om diverse OS o.l.? Jeg har ikke peiling på noe programering, men har kodet litt HTML og CSS... Er det vanskelig å lære programeringsspråk? Hva gjør dere, bortsett fra å programere litt? Driver med systemutvikling heh... Du må lage systemer ved å bruke diverse modeller osv. Også må du bygge opp systemet logisk og bla bla bla. MS Access er det databaseverktøyet som brukes og der skal du lage tabeller og skjemaer osv. Er egentlig ikke programmering i faget i det hele tatt, men vi skal ha det fordi læreren er kul og vi hadde lyst heh. Du trenger ingen forkunskaper for faget. Lenke til kommentar
neb Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 GÅ MEDIER OG KOMMUNIKASJON!!!!! det er chill! sitter foran macen og spiller UT og Quake halve dagen! også lager vi film, web sider, reklame osv ANBEFALES på det sterkest Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Vil du utdanne deg til noe innen økonomi, data, ledelse/administrasjon, tekniske fag, ingeniør o.l. er allmenn med fysikk og matte det eneste som duger. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Så koselig at jeg kunne bli enig med FiskePinna en gang, selv om det er utenfor politikk/religion... Han har helt rett. Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Jepp, bare tull å gå yrkesfag hvis du har tengt til å bli noe annet. Vanskelig å begynne med noe annet hvis du har vært vant til litt slappere forhold. Yrkesfag er praktisk, og da blir teori fryktelig kjedelig, men er du drittlei teori så bør du vurderer om du tror almennfag er noe for deg. Er også mulig å gå grunnkurs for å så finne ut at dette var drit og starte på grunnkurs på yrkesfag da. Lenke til kommentar
Cursed Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 GÅ MEDIER OG KOMMUNIKASJON!!!!! det er chill! sitter foran macen og spiller UT og Quake halve dagen! også lager vi film, web sider, reklame osv ANBEFALES på det sterkest Høres ut som et lærerikt sted. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Selv har jeg gått GK elektro -> VK1 elektronikk og går nå VK2 service elektronikker.. Ikke helt hva jeg hadde tenkt meg ,men jeg SKAL ha et fagbrev.. Er ikke vanskeligere enn det.. Jeg regner med læreplass (FÅtt gode tilbakemeldinger om det) ,men hvis jeg ikke får det går jeg VK1 sjøfart og drar ut på båt.. Da skal jeg vekk ifra livet og komme hjem som en voksen person et par år senere.. Har sjekket litt med folk jeg kjenner som har gjort det og det frister jævli.. Komme meg vekk.. Lenke til kommentar
MagE Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 vurderer sterkt elektro, for så og bli heismontør men vet ingenting om skule eller fag eller job. er det noen som har godt elektro og kan anbefale det? eller er heismontør og kan seie noe om det? PS! har gode karakterer i alle fag uten om norsk Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Vil du utdanne deg til noe innen økonomi, data, ledelse/administrasjon, tekniske fag, ingeniør o.l. er allmenn med fysikk og matte det eneste som duger. Hørt om salg og service Det er jo 100% skreddersydd for økonomi, administrasjon, ledelse etc da det kjører på allmenn fag modellem med mindre matte og mer øk etc. Lenke til kommentar
Term Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Jeg tok Allmenn økonomisk når jeg gikk på skole, med 2FY og 2MX ++. Et helvette å slite seg igjennom, men det er verd strevet når du er ferdig. Sitter igjen med karakterer som jeg er stolt over. selv om jeg ikke har tatt videre utdanning enda... begynner å bli litt sent siden jeg er 23 nå. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Vil du utdanne deg til noe innen økonomi, data, ledelse/administrasjon, tekniske fag, ingeniør o.l. er allmenn med fysikk og matte det eneste som duger. Hørt om salg og service Det er jo 100% skreddersydd for økonomi, administrasjon, ledelse etc da det kjører på allmenn fag modellem med mindre matte og mer øk etc. Du får ikke studiekompetanse når du går salg&service? Tror ikke du får det såvidt jeg husker og da blir det plutselig veldig bakvendt. Uansett har du jo ikke matte og fysikk på allmenn, det er _valgfritt_. Er jo bare å velge bed.øk., sos. øk., markedsføring og reiseliv hvis du skal ta den helt ut. Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Jeg tok Allmenn økonomisk når jeg gikk på skole, med 2FY og 2MX ++. Et helvette å slite seg igjennom, men det er verd strevet når du er ferdig. Sitter igjen med karakterer som jeg er stolt over. selv om jeg ikke har tatt videre utdanning enda... begynner å bli litt sent siden jeg er 23 nå. Det er faren med almenn, får du ikke tat deg sammen og studert litt etterpå så har du ikke gjort tidens valg, da ville du fått bedre jobb med yrkesfag. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Vil du utdanne deg til noe innen økonomi, data, ledelse/administrasjon, tekniske fag, ingeniør o.l. er allmenn med fysikk og matte det eneste som duger. Hørt om salg og service Det er jo 100% skreddersydd for økonomi, administrasjon, ledelse etc da det kjører på allmenn fag modellem med mindre matte og mer øk etc. Du får ikke studiekompetanse når du går salg&service? Tror ikke du får det såvidt jeg husker og da blir det plutselig veldig bakvendt. Uansett har du jo ikke matte og fysikk på allmenn, det er _valgfritt_. Er jo bare å velge bed.øk., sos. øk., markedsføring og reiseliv hvis du skal ta den helt ut. Du får studiekompetanse uansett hva du går på med å ta 3 året....alle må ta 3 år for å få stud-komp Lenke til kommentar
Pug Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Vil du utdanne deg til noe innen økonomi, data, ledelse/administrasjon, tekniske fag, ingeniør o.l. er allmenn med fysikk og matte det eneste som duger. Hørt om salg og service Det er jo 100% skreddersydd for økonomi, administrasjon, ledelse etc da det kjører på allmenn fag modellem med mindre matte og mer øk etc. Du får ikke studiekompetanse når du går salg&service? Tror ikke du får det såvidt jeg husker og da blir det plutselig veldig bakvendt. Uansett har du jo ikke matte og fysikk på allmenn, det er _valgfritt_. Er jo bare å velge bed.øk., sos. øk., markedsføring og reiseliv hvis du skal ta den helt ut. Du får studiekompetanse uansett hva du går på med å ta 3 året....alle må ta 3 år for å få stud-komp ?? Når du tar yrkesfag får du svennebrav/fagbrev etter 4 år (2 år skole, 2 år lærling)... Er ikke Salg og Service yrkesfag? Du får bare studiekompetanse av Idrettslinjer, dans/drama, og Allmenn, og om du satser på spesiell studiekompetanse, som gir deg det meste av valgmuligheter etterpå, velger du allmenn. Om du satser på data siv.ing. eller noe siv.ing. og generelt høyere utdanning, er MX og FY veien å gå. Men, abefaler jo selvfølgelig ikke allmenn til de som er veldig skolelei, eller de som rett og slett ikke takler teoretiske fag. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Det er 3 veier: 1, 2 år og 2 år i lære, fagbrev 2, 2 år og 1 år påbygg og 2 år lære, fagbrev og komp 3, 2 år og 1 år påbygg, komp only og sikkert flere og ;9 Lenke til kommentar
Pug Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Det er 3 veier:1, 2 år og 2 år i lære, fagbrev 2, 2 år og 1 år påbygg og 2 år lære, fagbrev og komp 3, 2 år og 1 år påbygg, komp only og sikkert flere og ;9 ja, men det er ikke så veldig mye poeng i å ta yrkesfag først, så ta et år med intens påbygging, også, om du vil komme innpå spesielle utdanninger etterpå, ta spesiell studiekompetanse på en eller annen privatskole? Enten så bestemmer du deg for yrkesfag, eller så tar du studikompetanse. Du kan jo skifte over fra det ene eller det andre etter ett år om det skjærer seg helt, men da begynner du jo ett år senere, og du må jo da gå ett år lenger enn normalt på videregående. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå