Gå til innhold

Valg av videregående skole/linje

jokki

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Herregud, allmennfag er ikke spesiellt hardt. Det er bare snakk om og jobbe jevn og trutt, eller ev. gjøre som jeg gjorde- nemlig ta skippertak.

Når man velger allmenn kan man velge mellom ulike studieretningsfag.Matte, fysikk, kjemi og biologi er hardt og arbeidskrevende(skippertak), men du overlever.

"The Easy Way Out" er å ta pinglefag som psykologi, sammfunnskunnskap osv. :thumbdown:

Kan jeg spørre hvorfor det er pinglefag?

Hvis du ikke har tenkt å bli ingeniør,lege osv, hvorfor i hel**** skal du da ha matte og fysikk?

Hvis det er feks. Samfunnsfag og psykologi du intereserer deg for, så hvorfor ikke velge det?

Lenke til kommentar
Herregud, allmennfag er ikke spesiellt hardt. Det er bare snakk om og jobbe jevn og trutt, eller ev. gjøre som jeg gjorde- nemlig ta skippertak.

Når man velger allmenn kan man velge mellom ulike studieretningsfag.Matte, fysikk, kjemi og biologi er hardt og arbeidskrevende(skippertak), men du overlever.

"The Easy Way Out" er å ta pinglefag som psykologi, sammfunnskunnskap osv.  :thumbdown:

Hvis du ikke har tenkt å bli ingeniør,lege osv, hvorfor i hel**** skal du da ha matte og fysikk?

Hvis det er feks. Samfunnsfag og psykologi du intereserer deg for, så hvorfor ikke velge det?

man MÅ ha matte for å bli ingeniørog for å bli lege er jeg ganske sikker på at man må ha fysikk/kjemi..

Lenke til kommentar

1MX 1MY 2MX osv er forskjellige nivåer av matte.

Jeg går på allmenn grunnkurs og skal velge mellom 1MX og 1 MY etter jul. (har 1XY eller noe nå..)

Allmenn er forresten grusomt kjedelig, det er akkurat det samme som ungdomskolen, - KRL og samfunnsfag + økonomi (og tysk og/eller fransk, 2 år om man hadde det på ungdomskolen, 3 år om ikke).

Sånn er det første året, på VK1 og 2 kan du velge omtrent halvparten av timene du skal ha.

Lenke til kommentar

Jeg intereserer meg også for data, og jeg lurte også på hva jeg skulle ta av linjer... Ble allmenn på meg, etter at mange jeg snakket med mente at IKT driftsfag var bare å drive nettverk, og bytte ut pc-komponenter...

Kunne tatt Media/kommunikasjon, men jobbmulighetene er jo ganske dårlige på den fronten, eller hva? (Er ikke helt sikker på det da)

Da sto jeg igjen med Allmenn, og jeg tror nok det var det rette valget for meg. Går nå på grunnkurs allmenn, og det er litt tyngre enn på ungdomsskolen, men om du arbeider litt går det meste greit egentlig. :thumbup:

Skal ta 2MX/3MX, 2FY/3FY, og evt. 2KJ/3KJ, eller 2INA/3INA (data-fag, slappe av :w00t: )

Så, om du gjør det bra på ungdomsskolen, ville jeg nok satset på allmenn jeg da, men det er jo tross alt ditt valg. ;)

Endret av Pug
Lenke til kommentar

For å bli lege må man ha spesiell studie kompteanse. men her kan du ta sommerkurs hvis du går yrkesfaglig linje, med almennfaglig påbygging. da får du spesiell studiekompetanse, men du får ikke fagbrev som elektriker, da må du være lærling en stund.

Lenke til kommentar
Jeg intereserer meg også for data, og jeg lurte også på hva jeg skulle ta av linjer... Ble allmenn på meg, etter at mange jeg snakket med mente at IKT driftsfag var bare å drive nettverk, og bytte ut pc-komponenter...

Kunne tatt Media/kommunikasjon, men jobbmulighetene er jo ganske dårlige på den fronten, eller hva? (Er ikke helt sikker på det da)

Da sto jeg igjen med Allmenn, og jeg tror nok det var det rette valget for meg. Går nå på grunnkurs allmenn, og det er litt tyngre enn på ungdomsskolen, men om du arbeider litt går det meste greit egentlig. :thumbup:

Skal ta 2MX/3MX, 2FY/3FY, og evt. 2KJ/3KJ, eller 2INA/3INA (data-fag, slappe av :w00t: )

Så, om du gjør det bra på ungdomsskolen, ville jeg nok satset på allmenn jeg da, men det er jo tross alt ditt valg. ;)

Kan noen forklare meg hva 2MX/3MX, 2FY/3FY, og evt. 2KJ/3KJ, eller 2INA/3INA er for noe? leser her og skjønner ikke dritten når dere snakker om 2MX osv :thumbdown:

Lenke til kommentar

INA = Data/informasjons fag. 5 timer andre-året, 5 timer tredje-året.

MX = Matte. 5 timer andre-året, og 5 timer tredje-året. Den vanskeligste matte linja, men den gjør også at du kommer inn på de fleste studier, ihvertfall om du kombinerer den med FY.

MZ = Enklere matte. 2MX over to år, istedet for ett år. Er ikke sikker på timetallene, men tror det er 5 timer andre, og 5 timer tredje-året.

FY = Fysikk. 5 timer andre og 5 timer tredje-året.

BI = Biologi. 3 timer andre, og 5 timer tredje-året.

KJ = Kjemi. 3 timer andre, og 5 timer tredje-året.

Noen flere fag det var spørsmål... 2/3 f.eks. MX, betyr VK2 MX, og VK3 MX, så det betyr at du tar det i andre, og tredje året. Du kan jo velge å ha bare ett år da, men skjønner ikke helt poenget, bortsett fra om du skal inn på studier som bare krever ett år, eller at du må fylle opp time-tall.

Ble det litt klarere nå? :thumbup:

Lenke til kommentar
INA = Data/informasjons fag. 5 timer andre-året, 5 timer tredje-året.

MX = Matte. 5 timer andre-året, og 5 timer tredje-året. Den vanskeligste matte linja, men den gjør også at du kommer inn på de fleste studier, ihvertfall om du kombinerer den med FY.

MZ = Enklere matte. 2MX over to år, istedet for ett år. Er ikke sikker på timetallene, men tror det er 5 timer andre, og 5 timer tredje-året.

FY = Fysikk. 5 timer andre og 5 timer tredje-året.

BI = Biologi. 3 timer andre, og 5 timer tredje-året.

KJ = Kjemi. 3 timer andre, og 5 timer tredje-året.

Noen flere fag det var spørsmål... 2/3 f.eks. MX, betyr VK2 MX, og VK3 MX, så det betyr at du tar det i andre, og tredje året. Du kan jo velge å ha bare ett år da, men skjønner ikke helt poenget, bortsett fra om du skal inn på studier som bare krever ett år, eller at du må fylle opp time-tall.

Ble det litt klarere nå? :thumbup:

Ble litt klarere nå.

Det jeg lurer på nå er om man kan bli dataingeniør ved å gå GK allmen,VK1 IKT Driftsfag, 2 år lære,

Lenke til kommentar
Ble litt klarere nå.

Det jeg lurer på nå er om man kan bli dataingeniør ved å gå GK allmen,VK1 IKT Driftsfag, 2 år lære,

Nei, du må ha studiekompetanse. Noe du ikke får når du går IKT driftsfag... Det du blir der er sånn support fyr som tusler rundt på arbeidsplasser.

Du får studiekompetanse enten ved å ta allmenn, idrettslinje eller dans og drama i 3 år. Allmenn påbygning er også en mulighet hvis du har gått på yrkesfag osv. Dette er 1 år med 10 timer norsk og litt annet snacks.

3mx, 3fy, 3kj og 3bi er ikke noe krav til noe videre utdanning. Du trenger derimot 2kj, 2mx og 2bi til medisinstudie tror jeg. Er bare et par sære fag som trenger såkalt spesiell studiekompetanse med spesielle fag. Uansett trenger du jo 5.4 i snitt uten tilleggspoeng for å komme inn på medisin heh.

Så... letteste veien er vel å ta 3 år på allmenn, er ikke noe stress i grunn. Går VK2 nå og har 3mx, 3fy og 3ina... Du trenger ikke jobbe mye for å holde 4-5 i alle fag (men du må jobbe litt mer enn jeg har gjort i det siste ;))

Lenke til kommentar

"The Easy Way Out" er å ta pinglefag som psykologi, sammfunnskunnskap osv.  :thumbdown:

Du har forsåvidt et poeng.

Men for å si det konkret; har man ikke spesiellt vansker med realfag(dvs. greier å hove inn en grei karakter ved å følge med i timene uten for mye lesing), ser jeg ikke noen grunn til å velge dette bort til fordel for mer interessante fag som man kanskje får toppkarakterer i.

Årsaken til dette er at du får 7 studiepoeng hvis du velger full realfag. Dette betyr at du tar tre realfag i 2. og 3. klasse og fordyper deg i disse. For meg ble dette 2- og 3MX, 2- og 3FY og 2- og 3BI. Fordelen ved å ta biologi er at det er en litt annen type realfag enn de andre, og kanskje litt mer lettlest.

Med en slik eller tilsvarende fagkombinasjon med et snitt på ca. 4,00 på vitnemålet, får man reellt sett et snitt på 4,7 i virkeligheten- altså ikke noen dårlig uttelling med tanke på muligheten for å komme inn på de skolene du vil inn på.

Jeg vil påstå dette er bedre enn å fise gjennom to år med fjompefag, noe som garantert ender i latskap og et lavere snitt enn ved valg av realfag.

:yes:

PS: Og ja; enkelte av de andre fagene man går igjennom er rett og slett fjompefag og latskap. Jeg vet om elever som tok de enkleste fagene som f.eks. engels 3t, psykologi A og B og samfunnskunskap. Jeg selv brukte et par timer på å skomme gjennom psykologi og engelskfaget, gikk opp til privatisteksamen og fikk 5 i begge fagene. Kan ikke påstå at det var en nødvendighet for meg å fulgt undervisningen...

Endret av ostenXX
Lenke til kommentar
Ble litt klarere nå.

Nei, du må ha studiekompetanse. Noe du ikke får når du går IKT driftsfag... Det du blir der er sånn support fyr som tusler rundt på arbeidsplasser.

Du får studiekompetanse enten ved å ta allmenn, idrettslinje eller dans og drama i 3 år. Allmenn påbygning er også en mulighet hvis du har gått på yrkesfag osv. Dette er 1 år med 10 timer norsk og litt annet snacks.

3mx, 3fy, 3kj og 3bi er ikke noe krav til noe videre utdanning. Du trenger derimot 2kj, 2mx og 2bi til medisinstudie tror jeg. Er bare et par sære fag som trenger såkalt spesiell studiekompetanse med spesielle fag. Uansett trenger du jo 5.4 i snitt uten tilleggspoeng for å komme inn på medisin heh.

Så... letteste veien er vel å ta 3 år på allmenn, er ikke noe stress i grunn. Går VK2 nå og har 3mx, 3fy og 3ina... Du trenger ikke jobbe mye for å holde 4-5 i alle fag (men du må jobbe litt mer enn jeg har gjort i det siste ;))

Har du INA? Jeg vurderer å ta det til neste år...

Er det vanskelig? Lett? Anbefaler du det? :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...