jokki Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Jeg er en elev med omlag 4.7 i snitt og vet ikke helt hva jeg skal gjøre videre. Jeg er litt data nerd og har tenkt på noen innen data siden det passer meg best. Jeg har vurdert mye; Medier og kommunikasjon virker sinnsykt kjekt, men vet ikke hvordan det er å få jobber og videre studierettninger. Du får generell studiekompetase etter 3 år, men du mangler noe som gjør at du kan studere ingeniør etterpå. Da står jeg igjen med allmen noe som jeg ikke har så veldig lyst til å gå. Hvordan er det med IKT- driftsfag? Vet veldig lite om denne studierettningen, kan du studere videre f.eks datateknikk? Kan noen hjelpe meg litt å forklare meg litt hva dere anbefaler og ikke anbefaler. Regner med at dette er en av de plassene jeg får mest hjelp fra mitt eget "folk" Lenke til kommentar
PT Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 (endret) Jeg har heller ikke lyst til å gå allmenn, men jeg må visstnok gå den tunge veien (i tre år) får å kunne bli dataingeniør EDIT: Svare på fyren under: Har lite lyst til å gå i forsvaret heller... Endret 4. desember 2003 av PT Lenke til kommentar
Jonki Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Jeg har heller ikke lyst til å gå allmenn, men jeg må visstnok gå den tunge veien (i tre år) får å kunne bli dataingeniør man kan jo ta dataingeniør utdanning i forsvaret da, uten å gå den tunge veien via allmenn Lenke til kommentar
Dunestar Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Medier og kommunikasjon virker sinnsykt kjekt, men vet ikke hvordan det er å få jobber og videre studierettninger. Du får generell studiekompetase etter 3 år, men du mangler noe som gjør at du kan studere ingeniør etterpå. Det viker superoptifenomenalistifantisokkisk kjekt ut! Blir nok det jeg kommer til å satse på. Holder det ikke å ta poeng på f. eks. folkehøyskole for så å kunne studere til dataingeniør på NTNU i Trondheim? Eller ett år påbygg? Lenke til kommentar
CreatureCanis Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Jeg har heller ikke lyst til å gå allmenn, men jeg må visstnok gå den tunge veien (i tre år) får å kunne bli dataingeniør EDIT: Svare på fyren under: Har lite lyst til å gå i forsvaret heller... Wtf? Er det ikke nok med studiekompetansen du får via fullført gk og vk1 og allemfaglig påbygg? Trodde det bare var om man skulle bli lege eller noe sånt man måtte ha denne "fancy" kompetansen man får av alle tre år på allmenne...? Vist ikke så har jeg blitt jugd til av ene rådgiveren på skolen i fjor... Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Herregud, allmennfag er ikke spesiellt hardt. Det er bare snakk om og jobbe jevn og trutt, eller ev. gjøre som jeg gjorde- nemlig ta skippertak. Når man velger allmenn kan man velge mellom ulike studieretningsfag.Matte, fysikk, kjemi og biologi er hardt og arbeidskrevende(skippertak), men du overlever. "The Easy Way Out" er å ta pinglefag som psykologi, sammfunnskunnskap osv. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Jeg har heller ikke lyst til å gå allmenn, men jeg må visstnok gå den tunge veien (i tre år) får å kunne bli dataingeniør EDIT: Svare på fyren under: Har lite lyst til å gå i forsvaret heller... Wtf? Er det ikke nok med studiekompetansen du får via fullført gk og vk1 og allemfaglig påbygg? Trodde det bare var om man skulle bli lege eller noe sånt man måtte ha denne "fancy" kompetansen man får av alle tre år på allmenne...? Vist ikke så har jeg blitt jugd til av ene rådgiveren på skolen i fjor... Jo du kan ta påbygg, bare å velge rette fag det Lenke til kommentar
CreatureCanis Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 (endret) Går på IKT Driftsfag jeg. Liker meg diggebra der... Skolen min bare rocker!!! (Kan jo ikke klage når man er eneste jente i en klasse full i gutter heller da) EDIT: Akkuratt det har jeg vel sagt sitter 3-4 andre plasser og... Endret 4. desember 2003 av CreatureCanis Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Best å velge allmenn med matte+fysikk. Da har du valgmulighetene. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Mr.Ueland: Tror ikke du kan velge 3MX og 2FY på påbygg, de fagene må du i tilfelle ta som privatist. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Riktig.. Du må ha 1mx 2mx og 3mx.. Jeg har selv bare 1mx så jeg må gå 2mx og 3mx hvis jeg skal inn på noe høyere utdanning. Fysikk må jeg også ha.. Men jeg satser ikke på så høy utdannelse.. Service elektronikker ligger jo rett under Ingeniørene og det holder for meg.. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Mr.Ueland: Tror ikke du kan velge 3MX og 2FY på påbygg, de fagene må du i tilfelle ta som privatist. Kan det på den skolen jeg gikk på før hvertfall, det avhenger veldig fra skole til skole. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 hmm, det er vel kanskje ikke helt umulig, om du velger matte som valgfag, men det blir da nokså vanskelig å få 2FY også? Om man går IKT så kan du jo gå ett år allmenn først, dermed har du 1MX, så kan du ta 2MX som valgfag på IKT og 3MX under påbygningsåret. Hvordan du skal få presset inn FY aner jeg ikke. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Du kan jo også bare drite i påbygning og gå forkurs på høyskole istedenfor, da får du det du trenger. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 hmm, det er vel kanskje ikke helt umulig, om du velger matte som valgfag, men det blir da nokså vanskelig å få 2FY også? Om man går IKT så kan du jo gå ett år allmenn først, dermed har du 1MX, så kan du ta 2MX som valgfag på IKT og 3MX under påbygningsåret. Hvordan du skal få presset inn FY aner jeg ikke. 2mx som valgfag? Det kan du vell ikke mene? 2mx krever mer enn 2timer som det er satt av til valgfag.. Det fikk iallefall vi opplyst.. Lenke til kommentar
Vooon Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Allmennfag er jo greit, tar du i tillegg matte og fysikk kan du komme inn på nesten alt du vil. Allmennfag er oppskrytt vanskelig, sammenlignet med ungdomskolen gjorde jeg knapt nok lekser i løpet av tre år. Skippertak er tingen - gjør leksene i timene på skolen, fritimer etc. Norsktimene f.eks. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 hmm, det er vel kanskje ikke helt umulig, om du velger matte som valgfag, men det blir da nokså vanskelig å få 2FY også? Om man går IKT så kan du jo gå ett år allmenn først, dermed har du 1MX, så kan du ta 2MX som valgfag på IKT og 3MX under påbygningsåret. Hvordan du skal få presset inn FY aner jeg ikke. 2mx som valgfag? Det kan du vell ikke mene? 2mx krever mer enn 2timer som det er satt av til valgfag.. Det fikk iallefall vi opplyst.. 2 timer valgfag? Så vidt jeg husker hadde jeg 4-5 timer valgfag. . . Men men, det må da være muli på ett vis å få det til. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Husk at det forskjell på fordypningsfag og valgfag da. Matte, fysikk, engelsk er typiske fordypningsfag. Og psykologi, ballspill osv er typiske valgfag. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Den eneste måten du kan SIKRE deg å komme inn på alle studier i Norge, når det gjelder fagvalg, er matte, fysikk og kjemi. Og selvfølgelig gode karakterer, da... Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 jeg har bestemt meg for å ikke velge almenn... (hva betyr disse 1MX, 2MX, 3MX greiene?) det jeg har bestemt meg for å sette opp på søke lista er til nå elektro og "mekaniker".. vet ikke hva jeg skal ha på siste, og vet heller ikke om det blir elektro eller mekaniker som førstevalg, kan ikke så spessiellt mye om noen av fagene.. men elektro er både nyttig morsomt, og man tjener penger.. når det gjelder mekaniker tenkte jeg i så fall å bli anleggsmekaniker da jeg liker å skru og pengene visstnokk bare skal strømme inn... at noen kan bestemme seg for å velge almenn uten å ha noen klare må om hva man vil bli eller uten å synes at ungdommskolen er alt for lett.. det skjønner jeg bare ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå