fotball lampe546 Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Hvorfor tror noen at jorden er perfekt, og at det er et paradis? Mens andre tror det er rene helvete? Jeg konkluderer med at det har noe med hvor du blir født, tilføyninger? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Noen har det bra andre har det dårlig. Make sense? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Siden du poster i religionsdelen tar du vel utgangspunkt i religiøses betraktninger om at jorden og universet er skapt for liv og at mennesker er det perfekte resultatet midt i smørøyet. Sett bort ifra at 99% av universet vil ta livet av deg umiddelbart. Og mennesker som dør av verre enn verst tenkelige sykdommer, også barn. Og de ufattelige lidelsene mennesker påfører andre mennesker, og har glede av det. Og har holdt på med det i alle tider. Og at vi er utrolig selvdestruktive. Men vi har det bra i Norge da. Jeg satser på å nyte en kald pils i kveld. Og tenke på noe annet enn det ovennevnte. 1 Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Nei, det har ikkje berre med kvar du er fødd. I Afrika er mange positive og glade trass i fattigdom, i Norge lid mange av einsemd og depresjon trass i rikdom. Verda sett under eitt er nærare helvete enn paradis med global oppvarming, høgrepopulisme, jihadisme, hungersnaud, naturkatastrofer, moralsk forfall, nedbryting av familiestrukturen osv. Jorda er kort sagt ei tikkande bombe. 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Nei, det har ikkje berre med kvar du er fødd. I Afrika er mange positive og glade trass i fattigdom, i Norge lid mange av einsemd og depresjon trass i rikdom. Verda sett under eitt er nærare helvete enn paradis med global oppvarming, høgrepopulisme, jihadisme, hungersnaud, naturkatastrofer, moralsk forfall, nedbryting av familiestrukturen osv. Jorda er kort sagt ei tikkande bombe. Helt enig i at lykke ikke kommer av levestandard, men heller livsførsel. Møter sjeldent mer grinete folk enn jeg gjør i Norge og sjeldent har jeg sett mer lykkelige mennesker enn i Afrika, ikke minst når jeg var langt inne i bushen i Asia var det bare smil hele veien. Forøvrig skal du ha kudos for ny og forfriskende signatur, var godt å slippe den gamle 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 (endret) Du bestemmer selv. Hvorfor noen ser på det forskjellig, er på grunn av motstridende verdier og politisk lederskap. Politikere liker ikke at folk har det for fredelig. Det er lettere å lede et folk som krangler litt og lever med klasseforskjeller, enn å lede et folk som har det for "godt" og er for "føyelige" (docile). Men så lenge man forstår dette konseptet, så kan man legge det fra seg og se på verden som et paradis. Ikke la autoritéter regjere ens liv. Altså, alt man kan ønske seg -er- jo innenfor rekkevidde. Man må bare glemme all sosial stigmatiséring skapt av regjering, massemedia, og som vi har fått i barne- og ungdomsskolen. Vi lærer ingenting om psykologi eller økonomi der, så det er ikke rart vi slåss om smulene og blir deprimérte. Endret 5. mai 2017 av Taurean 1 Lenke til kommentar
ildsint Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Verden bruker nå over en billion kroner i året til krigsmateriell. Nasjonene kan på en effektiv måtte levere bomber til et hvilket som helst sted på jorden og de kan slippe ned slike bomber i tonnevis, ja, de kan til og med sende mennesker til månen. Men mat har de vanskelig for å ta seg av. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 Jorden bare er. Himmel eller helvete er hva vi gjør det til. Og siden noens helvete er andres (vei til) himmel(en) så finnes ikke noe fasitsvar på det. Der noen ser blomster ser andre ugress, og av og til har de rett begge to. Geir 1 Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 Nei, det har ikkje berre med kvar du er fødd. I Afrika er mange positive og glade trass i fattigdom, i Norge lid mange av einsemd og depresjon trass i rikdom. Verda sett under eitt er nærare helvete enn paradis med global oppvarming, høgrepopulisme, jihadisme, hungersnaud, naturkatastrofer, moralsk forfall, nedbryting av familiestrukturen osv. Jorda er kort sagt ei tikkande bombe. Helt enig i at lykke ikke kommer av levestandard, men heller livsførsel. Møter sjeldent mer grinete folk enn jeg gjør i Norge og sjeldent har jeg sett mer lykkelige mennesker enn i Afrika, ikke minst når jeg var langt inne i bushen i Asia var det bare smil hele veien. Forøvrig skal du ha kudos for ny og forfriskende signatur, var godt å slippe den gamle Det finnes veldig gode forklaringer på hvorfor det er slik du beskriver det. Relaterer selvfølgeglig til psyken. Og dette gjelder jo så klart ikkje bare Norge, men alle land som har en slik levestandard som Norge. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 Der noen ser blomster ser andre ugress, og av og til har de rett begge to. Ugress er et forferdelig ord. Jeg kan en del om planter, eller rettere sagt om dyrking, og det noen kaller ugress er indikatorurter. Ugresset viser hva jorda mangler eller har for mye av. Det som er artig er at å kalle ugresset for indikatorurter forsterker poenget ditt voldsomt. Ugresset (ulykken) viser hva som er feil i livet sitt. Hvis man er ulykkelig pga. X så må man jobbe for å kvitte seg med X. Jeg liker å fiske 2 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 8. mai 2017 Del Skrevet 8. mai 2017 Nei, det har ikkje berre med kvar du er fødd. I Afrika er mange positive og glade trass i fattigdom, i Norge lid mange av einsemd og depresjon trass i rikdom. Verda sett under eitt er nærare helvete enn paradis med global oppvarming, høgrepopulisme, jihadisme, hungersnaud, naturkatastrofer, moralsk forfall, nedbryting av familiestrukturen osv. Jorda er kort sagt ei tikkande bombe.Og den har tikket i noen milliarder år allerede. Så tikkingen bekymrer ikke så veldig. Med mindre du tilhører den flere tusen år gamle tradisjonen om at tikkingen nærmer seg slutten? Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 8. mai 2017 Del Skrevet 8. mai 2017 Og den har tikket i noen milliarder år allerede. Så tikkingen bekymrer ikke så veldig. Med mindre du tilhører den flere tusen år gamle tradisjonen om at tikkingen nærmer seg slutten? I opphavet skapte Gud himmelen og jorda. Kor lenge jorda vil stå veit eg ikkje, men eg ser skyene på dagens himmel som faretrugande. Ein dag vil klokka slutte å tikke, og Gud vil døme levande og døde. På den dag er det berre Jesu rettferd som kan frelse oss. Så får dag og time vere opp til Vår Herre. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 (endret) Jorden er både helvete og paradis. Du velger selv hvor du vil være. Hvis du ikke er i paradis fra fødselen av, må du bli født på ny, for å komme inn i paradiset (Guds verden) og bli Guds barn. Endret 31. mai 2017 av IHS Lenke til kommentar
Gammel Nok Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Jorden ble skapt til å være et paradis, og alt ble skapt perfekt, og alt varr perfekt. Vi kan lese videre skapelsesberetningen i Bibelen, så får vi en pekepinn på hva som skjedde. Og situasjonen i dag er blitt mye verre, faktisk så mye verre at vi er i de dagene som Jesus snakker om her And except those days should be shortened, there should no flesh be saved: but for the elect's sake those days shall be shortened. https://www.biblegateway.com/passage/?search=Matthew+24:22&version=KJV Jorden er blitt et helvete, og sult, sykdommer, krig, fattigdom og all slags ondskap og urettferdighet er skapt av satan og hans disipler som nå leder denne verden 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 --- Jorden er blitt et helvete, og sult, sykdommer, krig, fattigdom og all slags ondskap og urettferdighet er skapt av satan og hans disipler som nå leder denne verden Deler dine betraktninger rundt Trump og denne administrasjon av kristenfascistiske disipler, men der jeg prater i bilder er jeg redd du mener at "helvete" har kommet til jord sånn bokstavelig..? Man kan ikke fraskrive noen eller noe ansvar for elendighet ved å skylde på troll og djeveler eller "onde" makter, man må konfrontere menneskene det gjelder og ta tak i disse holdningene ved å gjøre grep politisk slik at man får stoppet en degenererende spiral av organisert kynisme. Alt annet, slik som sitert over, blir bare hvit støy. Ubrukelig og forstyrrende. 2 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 I opphavet skapte Gud himmelen og jorda. Kor lenge jorda vil stå veit eg ikkje, men eg ser skyene på dagens himmel som faretrugande. Ein dag vil klokka slutte å tikke, og Gud vil døme levande og døde. På den dag er det berre Jesu rettferd som kan frelse oss. Så får dag og time vere opp til Vår Herre.Alle dine forgjengere har i tusenvis av år sett faretrugende skyer. Og de sier at snart er det slutt. Det sa de for 100 år siden. De sa det for 1000 år siden. Og dine etterkommere vil si det i tusenvis av år fremover. Dag og time er opp til oss. Ingenting er opp til din herre. 1 Lenke til kommentar
ex-jordbærplukker Skrevet 14. juni 2017 Del Skrevet 14. juni 2017 jorda er et helvette og vi alle er dømt til å føle døden Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 jorda er et helvette og vi alle er dømt til å føle døden Men utover det så smakte morgenkaffen greit og sola skinner? 2 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Den positive klubben Jorden er vel bare jorden.. men som et tenkende individ har man muligheten til å oppleve - opplevelsene kan så klart både være behagelige og vonde, og vonde opplevelser kan man sikkert beskrive som et helvete der man befinner seg hva enn man mener med det. Ellers tror jeg du gjør det bra Anonimofied om du føler døden. Som Epicurus sa det: 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå