Gå til innhold

Den kinesiske konkurrenten til Boeing og Airbus er omsider i lufta


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fellesnevneren på det jeg hører sies er galt med kinesisk-produsert er kvaliteten på stålet... Det kan jo ikke være viktig på noe sånn som en jetmotor eller et fly som får bank oppi flere tusen meters høyde, vel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fellesnevneren på det jeg hører sies er galt med kinesisk-produsert er kvaliteten på stålet... Det kan jo ikke være viktig på noe sånn som en jetmotor eller et fly som får bank oppi flere tusen meters høyde, vel?

 

Om det er ett Stål-fly er det i allefall ikke noe å si på jetmotorene til Kongsberg om de får flyet raskt opp i marsj-høyde.

Lenke til kommentar

La oss håpe de har brukt kvalitetsdeler og følger strenge sikkerhetsrutiner.

Om flyene er bygd i noe samme kvalitet som bilene som selges på det kinesiske markedet så tør ikke jeg fly med dem iallefall.

 

Vel det er inne hos godkjenning hos EU. Jeg lover deg at det ikke får fly i Europa uten det. Og det betyr mye for dem å få EU godkjenning og, ellers kommer ikke andre til å kjøpe det.

 

La meg og minne på at Widerøe kjøpte brasilianske fly :)

 

 

Og ja, jeg håper virkelig de ikke lagde flyet i stål :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

La oss håpe de har brukt kvalitetsdeler og følger strenge sikkerhetsrutiner.

Om flyene er bygd i noe samme kvalitet som bilene som selges på det kinesiske markedet så tør ikke jeg fly med dem iallefall.

 

Vel det er inne hos godkjenning hos EU. Jeg lover deg at det ikke får fly i Europa uten det. Og det betyr mye for dem å få EU godkjenning og, ellers kommer ikke andre til å kjøpe det.

 

La meg og minne på at Widerøe kjøpte brasilianske fly :)

 

 

Og ja, jeg håper virkelig de ikke lagde flyet i stål :p

Nå sammenligner du virkelig ikke Embraer med et kinesiske fly uten track record. Brasilianske Embraer er en velrenommert leverandør av fly tilsvarende Bombardier, Airbus og Boeing. Selskapet ble formelt etablert i 1969. Et år før Airbus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fellesnevneren på det jeg hører sies er galt med kinesisk-produsert er kvaliteten på stålet... Det kan jo ikke være viktig på noe sånn som en jetmotor eller et fly som får bank oppi flere tusen meters høyde, vel?

Motorene til Comac C919 er CFM LEAP-1C, som sitter i både Airbus A320-serien og Boeing 737-serien. Neppe noe å være bekymret for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fellesnevneren på det jeg hører sies er galt med kinesisk-produsert er kvaliteten på stålet... Det kan jo ikke være viktig på noe sånn som en jetmotor eller et fly som får bank oppi flere tusen meters høyde, vel?

Motorene til Comac C919 er CFM LEAP-1C, som sitter i både Airbus A320-serien og Boeing 737-serien. Neppe noe å være bekymret for.

Et fly er mer enn motorer....

Lenke til kommentar

Regner med de som alle andre (blant annet det første japanske passasjerflyet på over 50 år, et fra Mitsubishi) opplever barnesykdommer med flyene sine og utbedrer disse fortløpende. Man skal ikke kimse av hverken japanerne eller kineserne her. Boeing med flere får etterlengtet konkurranse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her i kommentarene er det utrolig mye rasisme og uforstand ute å går- :)

Verdens største bilproduserende land, klarer nok saktens å bygge fly også. Jeg er ikke bekymret. Men det bør konkurrentene være når de kan levere til halv pris.

Dere som ikke 'stoler på annet enn det gamle dere har sett i Norge', bør være klar over at verden opplever en meget rask utvikling, og dere ville garantert ikke ha trodd at Telenor kunne ha stolt på kinesisk telekom utstyr heller. Men slik er det altså. Verdens største leverandør det også. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man skal ikke se bort fra at kineserne kommer etter også på flyfronten. De har jo enorm kapital og penger løser det meste uansett hvor i verden man bor og produserer noe. Husk at få hadde tro på japsebilene når de kom på 60 tallet og alle kjørte Ford 17m eller Volvo Amazon. Se nå hva japsene får til. Ta Toyota Lexus f.eks. Ett ektefødt reinraset japansk produkt som år etter år troner på toppen av kundetilfredshet og teknisk superkvalitet over alt annet. Hvorfor er det aldri feil med gearkassene på Toyota f.eks? Hvordan er det med gearkassene på amerikanske biler..bare feil! Hvilken type bil blir brukt på de virkelige tøffe ekspedisjonene,jo akkurat Toyota. Og det er selvfølgelig pga driftsikkerheten. Hvem har bygget verdens største slagskip,1,5 ganger større enn Tirpitz? Jo det gjorde japanerne ved å bygge Yamato på 65 000 tonn og med 150 000 hk motor,200 kanonløp og 9 kanoner på 46 cm kaliber,6 cm større kaliber enn Adolfkanonen i Harstad som er verdens største kystartelerikanon og 8 cm større enn kanonene på Tirpitz. Kineserne og japanerne er forøvrig like dyktige,men kineserne har ikke hatt den sterke økonomien tidligere som de har fått nå. Østen kommer seint med fly,men vi skal på ingen måte le av de. De kan fort bli en knallhard konkurrent til Boeing og Airbus.

Lenke til kommentar

Her i kommentarene er det utrolig mye rasisme og uforstand ute å går- :)

Verdens største bilproduserende land, klarer nok saktens å bygge fly også. Jeg er ikke bekymret. Men det bør konkurrentene være når de kan levere til halv pris.

Dere som ikke 'stoler på annet enn det gamle dere har sett i Norge', bør være klar over at verden opplever en meget rask utvikling, og dere ville garantert ikke ha trodd at Telenor kunne ha stolt på kinesisk telekom utstyr heller. Men slik er det altså. Verdens største leverandør det også. :)

Rasisme? Spaaaaar meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kina er kanskje verdens største bilprodusent, men de er ikke blant topp femten på bileksport (mine tall fra 2015). Det har lite med rasisme å gjøre, med mindre vi snakker om en rasisme som har unntak for Japan. 

 

De har stor vekst på grunn av store interne endringer, og vi skal ikke kimse av hvor rask kvalitetsheving de har hatt. Men de har ennå endel å jobbe på når det kommer til omdømme, og der tror jeg de beste kinesiske merkene sliter med å tre ut av skyggen fra alle de billigste merkene. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Man skal ikke se bort fra at kineserne kommer etter også på flyfronten. De har jo enorm kapital og penger løser det meste uansett hvor i verden man bor og produserer noe. Husk at få hadde tro på japsebilene når de kom på 60 tallet og alle kjørte Ford 17m eller Volvo Amazon. Se nå hva japsene får til. Ta Toyota Lexus f.eks. Ett ektefødt reinraset japansk produkt som år etter år troner på toppen av kundetilfredshet og teknisk superkvalitet over alt annet. Hvorfor er det aldri feil med gearkassene på Toyota f.eks? Hvordan er det med gearkassene på amerikanske biler..bare feil! Hvilken type bil blir brukt på de virkelige tøffe ekspedisjonene,jo akkurat Toyota. Og det er selvfølgelig pga driftsikkerheten. Hvem har bygget verdens største slagskip,1,5 ganger større enn Tirpitz? Jo det gjorde japanerne ved å bygge Yamato på 65 000 tonn og med 150 000 hk motor,200 kanonløp og 9 kanoner på 46 cm kaliber,6 cm større kaliber enn Adolfkanonen i Harstad som er verdens største kystartelerikanon og 8 cm større enn kanonene på Tirpitz. Kineserne og japanerne er forøvrig like dyktige,men kineserne har ikke hatt den sterke økonomien tidligere som de har fått nå. Østen kommer seint med fly,men vi skal på ingen måte le av de. De kan fort bli en knallhard konkurrent til Boeing og Airbus.

 

At Toyota er teknisk superkvalitet over alt annet er jo bare bullshit. De har jo slitt med motorhavari på D-4D motorene bl.a, og jeg vet at Toyota står å bytter deler uten at kunden vet om det. Har jobbet med en Toyota mekaniker en liten periode, som har drevet med Toyota i over 12år, og han bekrefta dette.

 

Jobber selv i bilbransjen og hørte i fjor at de bl.a står å bytter komplette motorer.

 

Honda er like mye, om ikke mer driftsikkert enn den gjevne Toyota.

 

Toyota er ikke det det en gang var, jeg sier ikke at Toyota er dårlige biler, men de ligger ikke milevis foran andre merker eller andre japse merker slik som enkelte virker å ha fått for seg.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

 

Man skal ikke se bort fra at kineserne kommer etter også på flyfronten. De har jo enorm kapital og penger løser det meste uansett hvor i verden man bor og produserer noe. Husk at få hadde tro på japsebilene når de kom på 60 tallet og alle kjørte Ford 17m eller Volvo Amazon. Se nå hva japsene får til. Ta Toyota Lexus f.eks. Ett ektefødt reinraset japansk produkt som år etter år troner på toppen av kundetilfredshet og teknisk superkvalitet over alt annet. Hvorfor er det aldri feil med gearkassene på Toyota f.eks? Hvordan er det med gearkassene på amerikanske biler..bare feil! Hvilken type bil blir brukt på de virkelige tøffe ekspedisjonene,jo akkurat Toyota. Og det er selvfølgelig pga driftsikkerheten. Hvem har bygget verdens største slagskip,1,5 ganger større enn Tirpitz? Jo det gjorde japanerne ved å bygge Yamato på 65 000 tonn og med 150 000 hk motor,200 kanonløp og 9 kanoner på 46 cm kaliber,6 cm større kaliber enn Adolfkanonen i Harstad som er verdens største kystartelerikanon og 8 cm større enn kanonene på Tirpitz. Kineserne og japanerne er forøvrig like dyktige,men kineserne har ikke hatt den sterke økonomien tidligere som de har fått nå. Østen kommer seint med fly,men vi skal på ingen måte le av de. De kan fort bli en knallhard konkurrent til Boeing og Airbus.

 

At Toyota er teknisk superkvalitet over alt annet er jo bare bullshit. De har jo slitt med motorhavari på D-4D motorene bl.a, og jeg vet at Toyota står å bytter deler uten at kunden vet om det. Har jobbet med en Toyota mekaniker en liten periode, som har drevet med Toyota i over 12år, og han bekrefta dette.

 

Jobber selv i bilbransjen og hørte i fjor at de bl.a står å bytter komplette motorer.

 

Honda er like mye, om ikke mer driftsikkert enn den gjevne Toyota.

 

Toyota er ikke det det en gang var, jeg sier ikke at Toyota er dårlige biler, men de ligger ikke milevis foran andre merker eller andre japse merker slik som enkelte virker å ha fått for seg.

Ja det vil nok være en evig diskusjon om hvilket bilmerke som er best. Toyota er nå uansett på toppnivå ilage Hyundai og f.eks BMW i de kvalitetsundersøkelser jeg har lest. Honda er nok også en bra bil. Det er sikkert byttet noen motorer på Toyota i likhet med de fleste andre bilmerker. Men det er ikke så mange bilmerker som går så langt med så lite feil. Min meining om problemene med havari på nyere motorer fra mange bilmerker er pga av at de er forårsaket av denne såkalte "fantastiske heil-syntetiske motoroljen som smører,renser og flytter varme alt for dårlig i forbrenningsmotorer. Hadde ikke bilprodusentene blitt lurt av mektige oljeselskap til å bruke denne svindyre og ødeleggende oljen,ja så hadde det vært nesten ingen motorhavari. Vanlig mineralske motorolje smører bedre,den renser mye bedre,beholder koks flytende og tar opp temperatur mye bedre enn heilsyntetisk olje. Toyota og andre bilmerker hadde nesten ikke motorhavarier før denne ødeleggende heil-syntetiske oljen kom på markedet.
Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på å kjøpe noe Kina greier fra Ebay eller Aliexpress kontra det å tro at man vet hvordan kvaliteten på fly og biler er, Kineserne kan om de vil, Japan var jo en gang i tiden der Kineserne er nå og de lager noen av de mest holdbare bilene i verden.

 

De bygget jo også den Kinesiske mur som fortsatt står den dag i dag, flere hundre år senere.

 

Nei, man skal ikke kimmse av Kineserne, om de vil så kan de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...