Gå til innhold

Microsofts britiske Azure-kapasitet virker sprengt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Driver de ikke å omgjør noen nedlagte gruver til data haller? Mener jeg leste det et sted. Kanskje en ide å gjøre Microsoft oppmerksom på at vi har ledig plass, rimelig strøm, og godt med kjøling?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Driver de ikke å omgjør noen nedlagte gruver til data haller? Mener jeg leste det et sted. Kanskje en ide å gjøre Microsoft oppmerksom på at vi har ledig plass, rimelig strøm, og godt med kjøling?

De vil vel neppe plassere ting i Norge når MSs datasenter i Irland var for langt unna......

Lenke til kommentar

Det kunne vært en idé, men det er ingen som gidder å løfte en finger for å fortelle verden at vi finnes. Så da stikker Sverige, Danmark og andre naboland av med pengene: http://www.dagensperspektiv.no/synspunkt/per-morten-hoff/en-vekker-for-norge-apple-bygger-datasenter-i-danmark

Vi har billig strøm, stabilt politisk miljø, kjølige haller, og halvveis grei fiber. Altså er (nesten) alt på plass for at store internasjonale selskaper burde kunne sette opp store datahaller hos oss!

(TEK-nettverket har tidligere skrevet om dårlig tilgang på mørk fiber her til lands)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kunne vært en idé, men det er ingen som gidder å løfte en finger for å fortelle verden at vi finnes. Så da stikker Sverige, Danmark og andre naboland av med pengene: http://www.dagensperspektiv.no/synspunkt/per-morten-hoff/en-vekker-for-norge-apple-bygger-datasenter-i-danmark

Vi har billig strøm, stabilt politisk miljø, kjølige haller, og halvveis grei fiber. Altså er (nesten) alt på plass for at store internasjonale selskaper burde kunne sette opp store datahaller hos oss!

(TEK-nettverket har tidligere skrevet om dårlig tilgang på mørk fiber her til lands)

Problemet er vel at de som "stikker av med pengene" ikke er Sverige og Danmark, men de store selskapene som "kjøper" plassen. De betaler ikke skatt, får enorme økonomiske fordeler (så som rabbatert strøm) og alt de oppretter av lokal sysselsetting er to vaktmestre til drift.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...